یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

با حضور وزير ارتباطات

سه پروژه بومي فناوري فضايي افتتاح شد

حسين صميمي

دوشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۶:۰۰


مراسم افتتاح آزمايشگاه مرجع سازگاري الکترومغناطيسي (EMC) و رونمايي از دستاوردهاي جديد پژوهشگاه فضايي ايران امروز با حضور وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات برگزار شد.

وايمکس نيوز- حسين صميمي رييس پژوهشگاه فضايي ايران درباره آزمايشگاه مرجع سازگاري الکترومغناطيسي (EMC) گفت: ماموريت اصلي پژوهشگاه فضايي تحقيقات و آزمايشگاه تخصصي يکي از ملزومات اصلي ايفاي اين نقش به شمار مي‌رود و آزمايشگاه الکترومغناطيسي (EMC) گام بزرگي در رفع نيازهاي کشور است.

وي افزود: اين پروژه علاوه بر قابليت‌هاي فني، جذابيت ويژه‌اي دارد زيرا ما در ايام تحريم اين پروژه را به پايان رسانديم و با تدابير وزير ارتباطات و پيگيري‌هاي همکاران در پژوهشگاه فضايي ايران توانستيم پروژه را با موفقيت به پايان برسانيم.

وي خاطرنشان کرد: امروز علاوه بر سامانه راديو تلسکوپ که يک ابزار مهم و معتبر در عرصه نجوم راديويي است، پروژه ديگر سامانه «شبيه‌ساز نرم‌افزاري ماهواره» SRI رونمايي خواهد شد که اين سامانه ابزار کارآمدي در بحث طراحي ماهواره است و بازيگران بخش فضايي کشور از آن استفاده خواهند کرد.

رئيس پژوهشگاه فضايي ايران تصريح کرد: رويکرد جوان‌گرايي به شکل جدي ارائه شده و در حال پيشرفت است و هر موفقيتي که ما در اين جا داريم، ماحصل زحمات جوانان متخصص و با انگيزه کشور است.

 آزمايشگاه مرجع سازگاري الکترومغناطيسي به همت متخصصان پژوهشگاه فضايي ايران و با هدف تامين نيازهاي آزمون سامانه هاي فضايي طراحي و ساخته شده است که يکي از زيرساختهاي مهم در توسعه اين فناوري هاست.

آزمون تداخل و سازگاري الکترو مغناطيسي جزو جدا نشدني يک پروژه موفق فضايي و بخشي از روند اجرايي استاندارسازي محصولات فضايي در سطح بين المللي است.

با توجه به خلا وجود يک آزمايشگاه جامع براي پوشش کامل اين آزمون ها در کشور، متخصصان پژوهشگاه فضايي ايران پس از نيازسنجي و طراحي مفهومي، مراحل طراحي اوليه و دقيق را طي کرده و با تهيه تجهيزات مربوط به سفارش ساخت قطعات محفظه بدون انعکاس از بهترين نوع موجود در دنيا مراحل نهايي ساخت اين آزمايشگاه را گذرانده اند.

اين آزمايشگاه کامل ترين نمونه در نوع خود در کشور است و توانايي انجام آزمون هاي تداخل و سازگاري الکترومغناطيسي مطابق با استانداردهاي فضايي است که قابليت خدمات رساني در حوزه هاي فضايي، صنعتي و دانشگاهي را ايجاد مي کند.

يک سيستم فضايي بايد به گونه اي طراحي شود که قابليت کار در محيط الکترومغناطيسي طبيعي خارج جو و محيط هاي الکترومغناطيسي ساخته دست بشر را داشته باشد.

‌براي مثال صاعقه يا خاصيت مغناطيسي زمين از جمله محيط هاي الکترومغناطيسي طبيعي است. هنگامي که يک سازه قضايي مانند فضاپيما در يک محيط پلاسماي خارج از جو زمين شناور باشد، يک اختلاف پتانسيل سازه ايجاد مي شود که پديده تخليه الکترواستاتيک را به وجود مي آورد و مي تواند آثار مخربي در عملکرد سيستم داشته باشد.

‌همچنين بعضي از تداخل ها ناشي از ادوات ساخت انسان مانند رادارها يا ساير وسايل ارتباطي است، تمامي اين محيطهاي الکترومغناطيسي مي‌تواند در عملکرد سيستم هنگام پرتاب يا در محيط جو ايجاد اختلال کند.

‌با توجه به هزينه هاي بسيار بالاي ساخت و پرتاب ماهواره ها و همچنين با توجه به طول عمر و انتظار از چنين ماهواره‌هايي مي‌توان نتيجه گرفت که وجود آزمايشگاه سازگاري الکترومغناطيسي براي صحت سنجي عملکرد درست بخش هاي گوناگون ماهواره در کنار هم و به تبع آن برآورده سازي الزامات ماموريت بسيار ضروري است به طوري که با وجود اين آزمايشگاه و انجام آزمون هاي مورد نياز، گام هاي بسيار موثري در جهت تشخيص و بالا بردن قابليت اطمينان کل سيستم برداشته شود.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو