سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳

همايش ملي فضاي مجازي پاک برگزار شد

وقتي توئيتر فيلتر است چرا مسوولان از آن استفاده مي‌کنند؟

همايش

شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۳:۰۰


همايش ملي فضاي مجازي پاک با محوريت صيانت و توسعه در دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد.

وايمکس نيوز- پنجمين همايش ملي فضاي مجازي پاک، امروز (شنبه، 18 اسفندماه) در سالن جابر دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد.
سيد ابوالحسن فيروزآبادي (دبير شوراي عالي فضاي مجازي)، سعيدرضا عاملي (دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي)، جواد جاويدنيا (معاون فضاي مجازي دادستاني کل کشور)، محمد شريف‌خاني (معاون فضاي مجازي صداوسيما)، مصطفي کواکبيان (نماينده مجلس) و جواد جاويدنيا (معاون فضاي مجازي دادستاني کل کشور) در اين همايش حضور داشتند.

همچنين قرار بود محمد جواد آذري جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در اين مراسم حضور يابد اما به دليل جلسه کاري حاضر نشد و در پيامي از حضار عذرخواهي کرد.

در ابتداي اين همايش بيان شد که روز برگزاري اين برنامه با روز تأسيس شوراي عالي فضاي مجازي مصادف شده است.
پس از تلاوت آياتي از قرآن کريم، رسول جليلي، دبير اين همايش گفت: از سال 93 که پهناي باند در کشور توسعه پيدا کرد، بحث ايجاد حرکت ايجابي براي توسعه محتوا و فرهنگ استفاده از فضاي مجازي شکل گرفت.

او با اشاره به چهار همايش قبلي که در اين راستا برگزار شده، ادامه داد: همايش‌هاي پيش از اين هم به ترتيب در دانشگاه صنعتي شريف، شهيد بهشتي، حوزه علميه قم و امام رضاي مشهد مقدس برگزار شد.

جليلي اظهار کرد: فرق اين همايش با همايش‌هاي قبلي در قبول شرايط اقتصادي و اقتصاد مقاومتي است. اين همايش برخلاف همايش‌هاي گذشته بدون ناهار و از ساعت 3 برگزار شد.

او ادامه داد: همايش امسال به دو مفهوم مزين است که برگرفته از صيانت و توسعه است. اين مفهوم از اين جهت انتخاب شد که در مجموعه مسؤولان و مجريان مرتبط در حوزه کودک و نوجوان، هرچند ديرهنگام اما حوزه کودک و نوجوان جدي گرفته شده است و اميدواريم تا پايان اين دولت از دست مسؤولان وزارت ارتباطات دشت خوبي کنيم. به اين معني که سعي مي‌کنيم بيشتر به شکل ايجابي براي کودکان و نوجوان کارکنيم البته بدون سلب غيرممکن است.

جليلي بيان کرد: به اين جهت همگرايي با حرکت وزارت ارتباطات شروع شده و بحث کودک آنلاين را مطرح کرده اند. اين وزارتخانه در هفته ارتباطات و فناوري اطلاعات اتفاقات خوبي رقم خواهند زد. بنابراين با توجه به اين نياز، اسم همايش را با محوريت صيانت و توسعه نامگذاري کرديم.

او ادامه داد: توسعه در حال رخ دادن است. بنابراين تضارب صيانت و توسعه را به بحث مي‌گذاريم. آيا اين دو مفهوم مي‌توانند بدون هم بيان شوند؟ بنابراين اين موضوع کليدي است.

دبير همايش بيان کرد: همه کساني که در رسانه‌ها به ظاهر سروکله هم مي‌زنند تا کاري انجام شود، به اين همايش دعوت شده‌اند تا در نهايت در رسانه‌ها همگام باهم براي توسعه گام بردارند.

او ادامه داد: ما مي‌خواهيم در اين همايش از يک کار شگفتانه رونمايي کنيم و نشان دهيم غير از دولت هم مي‌توان کاري کرد و نمي‌شود فقط از دولت کاري را طلب کرد.

جليلي بيان کرد: 17 اسفند سال 90 شوراي عالي فضاي مجازي تأسيس شد؛ بنابراين با تأسيس يک نهاد در سطح عالي برخورد کرديم. ما سعي کرديم اين همايش را در نزديک ترين روز غير تعطيل برگزار کنيم و اين اتفاق را گرامي بداريم.

به گزارش ايسنا، در ادامه همايش دو دانشجو به ارائه سميناري درباره فضاي مجازي با محوريت توسعه و صيانت پرداختند.

فيروزآبادي، دبير شوراي عالي فضاي مجازي در ادامه همايش بيان کرد: از آياتي درباره قلم معلوم مي‌شود که علم، انسان را انسان مي‌کند و قلم ابزار علم است. فضاي مجازي امکان تحقق يکي از نعمت‌هاي الهي است که بر اساس آن سوگند ياد شده و بعد درباره پيامبر گفته است. اين فضا در اختيار ماست و بايد مورد استفاده ما قرار بگيرد و اصولي که براي ما در اين فضا حاکم مي‌شود، حکمراني مجموعه ارزش‌ها و هنجارها و… در سطح ملي توسط حکومت پيش مي‌رود. بايد ديد چه کساني متصديان حکمراني در فضاي مجازي هستند؛ به خصوص اين فضا که شبکه‌اي اطلاعات محور و مولد دانش است و به دليل اينکه دربرگيرندگي دارد همه در آن فعال هستند.

او ادامه داد: اين فضا توسط گروه مرجع و نخبگان و حکمرانان و … توليد مي‌شود. اين در برگيرندگي موجب زايش تنوعي مي‌شود که بي نظير است. همچنين در اين فضا بسياري از گروه‌هاي پنهان تاريخ همديگر را پيدا و گروه‌هايي هم که همديگر را نمي‌يابند مثل قمارباز و علما و … همديگر را مي‌يابند. جمعيت‌هايي هم که همديگر را پيدا مي‌کنند بر اساس هدف مشترک کاري انجام مي‌دهند.

فيروزآبادي بيان کرد: من اين تحولات که همراه با تغييرات در همه حوزه‌ها است را به بسط فضايي تعبير مي‌کنم؛ مواجهه با فضايي حقيقي که در حال بسط و شايد انفجار است. ما در هر دهه شاهد تحول هستيم و اين تغييرات مستمر با تغييرات جهاني مصادف شده است. بنابراين بايد گفت که اصول حکمراني کمتر از يک دهه حاکم است.

او بيان کرد: شاهد اين هستيم که نظام سياسي نظام وکالتي بوده و در مباحث حکمراني به دليل سرعت و پيچيدگي تغييرات، نماينده‌تان نمي‌تواند يک وکيل عام باشد و سطوح قانون گذاري هم کافي نيست. اين نظام در فضاي مجازي بايد قابليت پياده سازي و پشتوانه محکم داشته باشد. ما از قدرت لازم در اين فضا برخوردار نيستيم البته آمريکا اين قدرت را دارد. آيا مي‌توانيم نظام حکمراني فضاي پاک را بدون توجه به مدل‌ها و توزيع قدرت‌ها و شبکه اي بودن در اين فضا ايجاد کنيم؟

دبير شوراي عالي فضاي مجازي اظهار کرد: توليدکنندگان در فضاي مجازي مردم هستند اما حکومت کجا قرار دارد؟ البته حکومت نمايندگي مي‌کند و مسائل عامه را مي‌تواند نمايندگي کند. اگر بخواهيم در اين فضا بازيگر باشيم بايد آگاهي به روابط بازيگران فضا داشته باشيم.

او ادامه داد: دانشگاه‌هاي ما از بخش خصوصي قدرتمندتر است اما کجاي استاندار جهاني و کشور ما قرار دارد. فضاي مجازي بازيگر ملي مي‌خواهد. اگر پلت فرم را بپذيريم و ارزش گذاري و هنجارسازي کشورهاي ديگر را مي‌پذيريم بايد آگاهانه باشد. مردم ما به دنبال استقلال هستند. اگر سواد ديجيتالي مردم بالا برود خودشان متوجه مسائل مي‌شوند. اگر اين سواد را ياد بگيريم براي توسعه بازار غربي‌هاست. بايد ياد داده شود که چه محصولاتي که وارد مي‌شود مشابه خارج از کشور است. اگر آموزش داده شود اکثر سرورها خارج از کشور است مانند گوگل و…، مردم متوجه همه چيز مي‌شوند. ما بايد در کنار جي ميل، ايميل ايراني ايجاد کنيم.

او ادامه داد: فضاي مشارکتي در فضاي مجازي وجود دارد؛ مردم سالاري مشارکتي است. بسياري از رفتارهاي اجتماعي و حکومتي را فضاي مجازي تغيير مي‌دهند. همچنين حکمراني تخصصي بايد در فضاي مجازي ارج گذاشته شود.

در ادامه مراسم از «نماد در نشان» که به گونه‌اي جايگزين @ است، رونمايي شد.

در بخش ديگري از اين همايش محمد شريف‌خاني (معاون فضاي مجازي صداوسيما)، مصطفي کواکبيان (نماينده مجلس) جواد جاويدنيا (معاون فضاي مجازي دادستاني کل کشور)، در ميزگردي به بحث و گفت‌وگو پرداختند.

کواکبيان بيان کرد: نمي‌توان فضاي مجازي را ناديده گرفت و بخشي از مردم در فضاي مجازي به سر مي‌برند و نمي‌توانيد اهميت آن را ناديده بگيريد. نمايندگي سايپا با يک خانم بد برخورد کرد و مدير عامل آن عوض شد. فضاي مجازي مهم است و نمي‌توان از آن عبور کرد.

جاويدنيا ادامه داد: متأسفانه اين حرف که نبايد از فضاي مجازي استفاده کرد به همان حد خنده دار است که بگوييد از خورشيد تابان استفاده نکنيد. فضاي مجازي مثل خورشيد تابان، قابل انکار نيست. از منظر فقهي هم اين نيست که صرفاً ديدگاه مسدودسازي را بيان کنيم.

او ادامه داد: اگر کسي در فضاي مجازي در چارچوب قانون مطلبي بگويد، اتفاقي نمي‌افتد. بايد انتقاد و تهمت را تميز دهيم و به صرف انتقاد تا جايي که در اختيار من است کسي مورد پيگرد قانوني قرار نگيرد. البته اين ايراد وارد است که مرز حقوقي براي انتقاد و اتهام مشخص نکرديم. اگر فردي از مسؤولان جرمي کرده باشد بايد اسمش گفته شود و اگر ايرادي در قانون است بايد اصلاح شود. اگر فردي فسادي انجام دهد اگر بداند که آبرويش مي‌رود برايش بازدارندگي ايجاد خواهد کرد.

شريف‌خاني در ادامه همايش گفت: مسأله‌اي که در فضاي مجازي در بحث حکمراني مهم است، فضاي يکپارچه فضاي مجازي است که مي‌تواند آحاد مردم را تحت تأثير قرار دهند و در يک تعامل مستمر هستند. به نظرم دليل تشکيل شوراي فضاي مجازي همين وجه است. اگر فقط در فضاي مجازي ابعاد اقتصادي، زيرساختي و… در نظر گرفته شود، مشکلاتي به وجود مي‌آيد. اين مسائل ريشه‌اي است و بايد همگرايي را پذيرفت وگرنه يکجا ضربه مي‌خورد. اگر شوراي عالي فضاي مجازي در اين حوزه فعال‌تر باشد مشکلات حل مي‌شود اما در حال حاضر دستگاه‌هاي مربوط بخشي نگاه مي‌کنند.

کواکبيان گفت: کميسيون فرهنگي طرحي آماده کرده به نام طرح جامع اطلاع رساني که اعم از فضاي مکتوب و مجازي است و منتظر طرح کميسيون يا لايحه دولت هستيم.

اين نماينده مجلس ادامه داد: اگر تلگرام را فيلتر کردند بايد شوراي عالي فضاي عالي مجازي جواب دهد چرا وقتي توئيتر فيلتر است مسؤولان استفاده مي‌کنند. شوراي انقلاب فرهنگي خط قرمز شوراي نگهبان است مصوبات اين شورا جنبه قانوني دارد. ما اگر فضاي محدود پاک مي‌خواهيم بايد کاري کنيم.
 

جاويدنيا بيان کرد: امنيت در فضاي مجازي را تعريف نکرده ايم و بايد اين کار را انجام دهيم و در مقابل فناوري‌ها، قانوني را تعريف و بومي سازي کنيم.

او همچنين بيان کرد که مردم راهکاري به جاي فيلترينگ تلگرام و ديگر شبکه‌هاي اجتماعي ارائه بدهند.

عاملي در ادامه گفت: کار فضاي مجازي در اختيار غرب گرفته و آن‌ها مسير زندگي ما را معلوم مي‌کنند. استفاده گوگل در آمريکا 87 درصد است و اروپا 95 درصد است اما چين اثبات کرد که امکان دو تکه کردن اينترنت وجود دارد. همانطور که آمريکا قدرت جهاني شدن دارند بقيه هم دارند. زبان فارسي زبان نهم فضاي مجازي است. اگر از صيانت حرف مي زنيم تبديل شدن به قدرت سايبري جهان اهميت دارد. حتي زماني که نرم افزار اجتماعي درست مي‌کنيم، همان تلگرام را تکرار مي‌کنيم. ما منطق متفاوتي داريم در کشور و بايد آن را ايجاد کنيم. همچنين وقتي توانستيم فناوري برتر توليد کنيم تبديل به سيستم مي‌شود سپس قانون گذاري مهم است. اينترنت حتماً نياز به سانسور دارد و قانون محترم است و بايد احترام بگذاريم.

او ادامه داد: استاندار دوگانه جايز نيست اما همه ارکان نظام هم از فضاهايي که فيلتر شده استفاده مي‌کنند.

دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي بيان کرد: همچنين توانمندسازي راه حل ديگري است و اگر اتفاق بيفتد مصونيت ايجاد مي‌کند.

کواکبيان در پايان بيان کرد که در سال آينده هرچه شوراي عالي فضاي مجازي به ما بدهد در مجلس مطرح کنيم.

جاويدنيا هم در پايان گفت که براي سال آينده مقابله سلبي با کسب و کار فضاي مجازي را به حداقل رسانده و سعي در نظام‌ندتر شدن اين حوزه دارند.
عاملي هم بيان کرد که تدوين نقشه جامع فضاي مجازي در دستور کار شوراي فضاي مجازي است.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو