دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

قرعه‌کشي براي اعطاي جوايز خدمات ارزش افزوده ممنوع شد

VAS

یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۴:۰۰


پس از ممنوع شدن فعاليت پيش‌فرض سرويس ارزش‌افزوده براي سيم‌کارت‌هاي جديد، همراه اول اعطاي جوايز در قالب قرعه‌کشي سرويس‌هاي ارزش افزوده را نيز ممنوع کرد.

تي آي سي نيوز- خدمات ارزش افزوده (Value Added Services) که به اختصار VAS ناميده مي‌شوند، شامل مواردي غير از خدمات استاندارد اپراتورها مانند تماس صوتي و پيامک معمول است. در خدمات ارزش افزوده تلفن همراه ابزارهايي مانند پيامک، تماس و ديتاي مصرفي به‌عنوان ابزار ارائه خدمات استفاده مي‌شود. اين خدمات مي‌تواند توسط خود اپراتورها يا توسط شرکاي ثالثي که به‌عنوان تامين‌کننده‌ي محتوا (Content Provider) شناخته مي‌شوند، انجام شود.

مهم‌ترين موضوعات خدمات ارزش افزوده تلفن همراه، شامل اخبار، مسابقات و رأي‌گيري، خدمات تماس از دست رفته و صندوق پستي، تبليغات موبايلي، اطلاع‌رساني، پرداخت موبايلي، تلويزيون آنلاين وOTT، پخش يا دانلود موسيقي، زنگ انتظار تماس، بازي آنلاين، خدمات ورزشي و اطلاع‌رساني، خدمات استيکر و اين قبيل سرويس‌ها مي‌شود.


در حالي که اخيراً اعلام شده بود با ابلاغ سازمان تنظيم مقررات، براي سيم‌کارت‌هاي جديد، سرويس ارزش‌افزوده غيرفعال است مگر اينکه خود مشترک از ابتدا بخواهد، همراه اول اعلام کرد براي شفاف‌سازي بيشتر و رفع شبهه از خدمات ارزش افزوده، دستورالعمل عدم استفاده از قرعه‌کشي براي جوايز اين سرويس‌ها نيز به شرکت‌ها ابلاغ شده است.

در اين راستا ابوذر مهرمنش -مديرکل سرويس‌هاي ارزش افزوده همراه اول- در گفت‌وگو با ايسنا، درباره‌ي اقدام همراه اول براي حذف اعطاي جوايز در سرويس‌هاي ارزش افزوده با انجام قرعه‌کشي اظهار کرد: ما سبد متنوعي از سرويس‌ها و محتواي ديجيتال داريم که ممکن است خيلي از آن‌ها را مردم نشناسند. بسياري از اين سرويس‌ها براي تبليغات و شناسايي خود جايزه مي‌دهند. ما اين اعطاي جوايز را محدود کرديم به اينکه مردم صرفاً خود کاربري و محتوا را بشناسند.

وي با بيان اين‌که برخي اجراي قرعه‌کشي براي اعطاي جايزه را نزديک به بخت‌آزمايي مي‌دانستند، گفت: به همين دليل اين اقدام براي شفافيت بيشتر و رفع شبهه صورت گرفت. البته ما از همان ابتداي راه‌اندازي سرويس ارزش افزوده، از مراجع استفتا کرده بوديم و مطابق با آن پيش مي‌رفتيم و تمام آيين‌نامه‌هايي که از لحاظ اعطاي جوايز داشتيم، با بخت‌آزمايي فاصله داشت.

مديرکل سرويس‌هاي ارزش افزوده همراه اول ادامه داد: با وجود اين، مطالباتي از طرف مردم بود و ما سعي کرديم اين کار را انجام دهيم. هم‌چنين از طرفي ما مي‌خواستيم ارتقاي کيفيت محصولاتمان را داشته باشيم. به همين دليل از اين پس هيچ اپليکيشن و سرويسي در همراه اول، قرعه‌کشي جايزه ندارد و جايزه به کاربري محتوا و هرکسي که دستاوردي در توليد محتوا داده مي‌شود.

به گزارش ايسنا، مطابق مصوبه 147 کميسيون تنظيم مقررات، براي ارائه خدمات ارزش افزوده پيامکي از سوي اپراتورها تائيد مشترک براي فعال‌سازي الزامي است. بنابراين اپراتور بايد در مورد تمامي خدمات ارزش افزوده محتوايي پيامکي، قبل از شروع ارائه خدمات، از طريق يک پيامک در مورد ارائه خدمات از مشترک سوال کند و در صورت تأييد مشترک آن را فعال کند.

البته مشترکين تلفن همراه در صورت مواجهه با عضويت ناخواسته در خدمات ارزش افزوده پيامکي مي‌توانند با مراجعه به پايگاه اينترنتي .ir195 يا تماس با سامانه ثبت و پاسخگويي به شکايات حوزه ICT به شماره 195 شکايت خود را ثبت کنند تا از سوي معاونت نظارت و اعمال مقررات رگولاتوري پيگيري و اقدام لازم انجام شود. مشترکان مي‌توانند از طريق شماره‌گيري #800* در تمام اپراتورهاي تلفن همراه از سرويس‌هاي ارزش افزوده‌اي که براي آنها فعال است، مطلع شده و در صورت عدم تمايل نسبت به حذف آن‌ها اقدام کنند.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو