سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳

به میزبانی دانشگاه اصفهان صورت می‌گیرد

برگزاری سومین کنفرانس بین‌المللی "اینترنت اشیاء و کاربردها"

اينترنت اشياء - اينترنت شهري

چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۹:۰۰


دبیر اجرایی سومین کنفرانس بین المللی "اینترنت اشیاء و کاربردها" در دانشگاه اصفهان، گفت: سومین کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیاء و کاربردها در تاریخ ۲۸ و۲۹ فروردین توسط دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان و با همکاری دانشگاه فردوسی مشهد در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.

تی ای سی نیوز- حسین ماهوش پیش از ظهر امروز (چهارشنبه 21 فروردین) در نشست خبری سومین کنفرانس بین‌المللی "اینترنت اشیا و کاربردها" در دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: این کنفرانس تحت تأیید IEEE است که امسال برای سومین دوره به میزبانی دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود. پیش از این دوره نخست این کنفرانس در سال 1396 نیز در دانشگاه اصفهان با عنوان "اینترنت اشیا، کاربردها و زیرساخت‌ها" و دوره دوم در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شده بود.

دبیر اجرایی سومین کنفرانس بین المللی "اینترنت اشیا و کاربردها" در عین حال متذکر شد: فعالیت‌های جدی در حوزه اینترنت اشیا در دانشگاه اصفهان از سال 93 با برگزاری یک پنل کارگاهی از مؤسسه "کانسیل IOT" اروپا آغاز و پس از آن روند برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌ها ادامه داشت و تمرکز فعالیت‌ها در دانشگاه اصفهان از سال 95 آغاز شده است.

ماهوش با بیان اینکه این کنفرانس در دو محور اصلی برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: محور نخست معرفی تکنولوژی‌های روز دنیا و حوزه دیگر معرفی و ارائه کاربردهایی دخیل در این مفهوم است.

وی اهداف برگزاری این کنفرانس را ایجاد امکان تبادل نظر و اطلاع یافتن از آخرین فعالیت‌های پژوهشی و کاربردی در حوزه اینترنت اشیا در ایران و جهان، گسترش پژوهش، انتقال فناوری و ارتقای کاربردها و کسب و کارهای مبتنی بر اینترنت اشیا در ایران و ایجاد همگرایی بیشتر میان مراکز علمی-پژوهشی و مراکز صنعتی با محوریت زیرساخت‌ها و کاربردهای اینترنت اشیا اعلام کرد.

دبیر اجرایی سومین کنفرانس بین المللی "اینترنت اشیا و کاربردها" در دانشگاه اصفهان در خصوص سخنران‌های کلیدی این کنفرانس بین المللی، گفت: پروفسور"Rauf Boutaba" از دانشگاه واترلو کانادا، پروفسور حسین صراف زاده از انستیتو فناوری یونیتک نیوزلند با موضوع "شهر هوشمند"، پروفسور "Rob Van Kerannburg" مسئول شورای اروپایی اینترنت اشیا و دکتر مزدا حمدی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص مفهوم "بلاکچین" هستند.

وی همچنین از برگزاری چند کارگاه آموزشی در طول این کنفرانس خبر داد و گفت: کارگاه "هوشمندسازی کارخانه بر بستر اینترنت اشیا سازمانی" و کارگاه "اینترنت اشیا صنعتی، تعریف، زیرساخت‌ها و کاربردها" توسط شرکت بین‌المللی سیستم‌ها و اتوماسیون ایریسا، کارگاه "سیستم اندازه گیر هوشمند مصرف انرژی مبتنی بر اینترنت اشیا" توسط محمد حسین یغمایی مقدم، کارگاه " رایانش و اینترنت اشیا: Fog/Edge Computing" توسط مهندس علی ناظم رعایا و کارگاه " اصول طراحی کسب و کارهای پلتفرمی بر مبنای اینترنت اشیا" توسط محمدحسین نورانیان ارائه می‌شود.

ارسال بیش از 100 مقاله علمی

دبیر علمی سومین کنفرانس بین المللی "اینترنت اشیا و کاربردها" نیز در این نشست، گفت: بیش از 100 مقاله علمی به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شده است که حدود 40 درصد مقالات پذیرفته و در قالب پوستر و سخنرانی ارائه می‌شود.

بهروز شاهقلی ظهار کرد: دانشجویان مختلف از حدود 20 دانشگاه در سراسر کشور به همراه مهمانان خارجی از کشورهای مختلف در این کنفرانس شرکت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه اینترنت اشیا فناوری نوظهور و در حال گسترش است، تصریح کرد: اینترنت اشیا فناوری مدرنی است که در آن برای هر شیئی قابلیت ارسال داده یا دریافت فرامین از طریق شبکه‌های ارتباطی فراهم می‌شود.

دبیر علمی سومین کنفرانس بین المللی "اینترنت اشیا و کاربردها" با اشاره به نوپایی این حوزه گفت: سرمایه گذاری علمی و فنی در این حوزه می‌تواند باعث ایجاد مشاغل نو شود. تحقیقات علمی در این حوزه در ایران و جهان به سرعت در حال رشد است.

شاهقلی خاطرنشان کرد: برگزاری کنفرانس‌های علمی در این حوزه کمک می‌کند که اطلاعات به روز در زمان مناسب در اختیار اهل فن قرار داده شود.

دبیر علمی سومین کنفرانس بین المللی "اینترنت اشیا و کاربردها" توسعه تجهیزات سنسوریک و رباتیک را عامل ارتباط تنگاتنگ اینترنت اشیا دانست و گفت: این مفهوم روز به روز در حال گسترش است. از این رو برگزاری کنفرانس‌های علمی برای آگاهی افراد و مجامع علمی از پیشرفت‌های روز دنیا در حوزه آی تی از اهمیتی ویژه برخوردار است.

شاهقلی ورود علوم انسانی و همکاری رسانه‌ای را در افزایش آگاهی عمومی مهم دانست و افزود: این همکاری نقش مهمی در ارائه این مفهوم در جامعه دارد. در حال حاضر پژوهشگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور طرحی با نام "اینترنت اشیا ملی" در دستور کار گذاشته و در حال کار است.

وی در خصوص حوزه امنیت در آی او تی گفت: دانشگاه اصفهان جز معدود دانشگاه‌هایی است که در حوزه امنیت دانشجو می‌پذیرد. 30 درصد مقالات ارسال شده به دبیرخانه این کنفرانس نیز در خصوص مباحث امنیت اینترنت اشیا بوده است.

وعده‌هایی برای حمایت از شهر هوشمند

مسئول کمیته اینترنت اشیا دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان نیز در این نشست به سابقه دانشکده کامپیوتر دانشگاه اصفهان اشاره کرد و گفت: این دانشکده با سابقه 31 ساله در سه مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری دانشجو می‌پذیرد.

علی بهلولی تصریح کرد: دانشکده کامپیوتر دانشگاه اصفهان از 20 سال پیش پذیرش دانشجو در مقطع ارشد و از 15 سال پیش پذیرش در دوره دکتری را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه تاکنون 2600 دانشجو در این رشته از دانشگاه اصفهان فارغ التحصیل شده‌اند، گفت: 500 دانشجو در مقطع ارشد، 80 دانشجوی دکتری و مابقی در مقطع کارشناسی بوده‌اند.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان با تاکید بر اینکه رشته اینترنت اشیا بین رشته‌ای است، اظهار کرد: برنامه راهبردی در این زمینه در دانشکده کامپیوتر دانشگاه اصفهان انجام شده و تاکنون در حوزه پژوهشی، آموزش و مهارت افزایی و ارتباط با صنعت فعالیت‌هایی شکل گرفته است.

وی به تجهیز آزمایشگاه‌های این رشته اشاره کرد و گفت: بیش از یک میلیارد برای تجهیزات آزمایشگاه‌ها اختصاص داده شد و آزمایشگاه " تأیید نمونه" راه اندازی می‌شود.

بهلولی به آمادگی این دانشکده در حوزه ارتباط با صنعت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر می‌توانیم صنایع مختلف در این حوزه و تأثیر اینترنت اشیا را برای شرکت‌های مختلف بیان کنیم. صنعت نسل 4 بحث جدیدی در این حوزه ورود پیدا کرده است. کم کم صنایع مختلف باید بتوانند بر مبنای آن عمل کنند.

وی با بیان اینکه حوزه آموزش و مهارت افزایی نیازمند پرورش نیروهای متخصص است، اظهار کرد: با توجه به پیشرفت روزافزون این حوزه در دنیا باید بتوانیم نیروی متخصص تربیت کنیم. در سرفصل دروس مقاطع مختلف این رشته در دانشگاه اصفهان درس‌هایی در نظر گرفته شده است.

بهلولی خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان در حوزه شهر هوشمند و حمایت از این کنفرانس قول همکاری داده که هنوز قطعی نشده است. اقدامات در قالب همکاری نیز تحلیل دیتاها است که به صورت مشارکت در این حوزه بین دانشگاه اصفهان با شهرداری اصفهان برقرار است.

به گزارش ایسنا، سومین کنفرانس بین المللی "اینترنت اشیا و کاربردها" 28 و 29 فروردین توسط دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه اصفهان و تحت حمایت سیویلیکا در دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو