جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

کم‌فروشي اينترنت توسط شرکت‌ها جبران مي‌شود

لپ تاپ - توليد محتوا

یکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴:۰۰


برخي از شرکت‌هاي ارائه‌کننده خدمات اينترنت ثابت که کم‌فروشي پنج تا هشت درصدي آن‌ها توسط سازمان تنظيم مقررات ارتباطات محرز شده بود، با در نظر گرفتن اين موضوع در محاسبه آستانه مصرف منصفانه، به دنبال جبران اين مغايرت درآمدند.

ticnews- يکي از دغدغه‌هاي هميشگي کاربران بسته‌هاي اينترنتي، احتمال کمتر بودن حجم اينترنت دريافتي نسبت به حجم خريداري‌شده است. در واقع کم‌فروشي اينترنت يکي از مسائلي است که کاربران شرکت‌هاي اينترنتي همواره گوشه ذهن خود دارند و پيش مي‌آيد که نگران کم‌فروشي در حجم يا سرعت کمتر از سرعت اسمي خريداري شده باشند.

به همين دليل، يکي از موضوعاتي که بارها توسط کاربران به آن اشاره شده و مسؤولان را هم به واکنش وادار کرده، حجم اينترنت دريافتي آن‌هاست. البته زماني گفته مي‌شد آن‌هايي که مي‌گويند کم‌فروشي صورت مي‌گيرد، بايد به اين نکته توجه داشته باشند که در گذشته مشترکان چند عکس و يا مطلب مکتوب را دانلود مي‌کردند و حجم اينترنت آن‌ها براي مدت بيشتري دوام مي‌آورد اما اکنون همين که سه تا چهار فايل ويدئويي دانلود مي‌شود، چند برابر فايل‌هاي عکس و مکتوب حجم مصرف مي‌شود.

اما اخيراً محمدجواد آذري جهرمي -وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات- برخي از اين کم‌فروشي‌ها را تأييد کرد. پس از اعلام وزير ارتباطات درباره کم فروشي شرکت‌هاي اينترنتي، حسين فلاح جوشقاني - رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي - ازکم‌فروشي پنج تا هشت درصدي شرکت‌هاي ارائه‌دهنده اينترنت ثابت خبر داد و اعلام کرد که اين شرکت‌ها بايد فرآيندهايشان را اصلاح و بهينه‌سازي نحوه محاسبه حجم ترافيک را انجام دهند.

وي همچنين تاکيد کرد: شرکت‌ها درباره پنج درصد کم‌فروشي به ملاحظات فني مانند سرباره ارسال و افت خط اشاره کرده‌اند که اين دلايل ارتباطي به مشترکين نداشته و به منظور جلب رضايتمندي مشترکين و حفظ حقوق آن‌ها اپراتورها ملزم هستند اين ميزان کسري خود را در حجم بسته‌هاي فروخته شده به مشترکين جبران کنند.

جبران کم‌فروشي با در نظر گرفتن در محاسبه آستانه مصرف منصفانه

در اين راستا اخيراً رئيس سازمان تنظيم مقررات ارتباطات راديويي اعلام کرد: پس از انتشار گزارش مبني بر وجود مغايرت در بسته‌هاي اينترنتي برخي از دارندگان موافقت‌نامه پروانه ثابت و الزام آنان به جبران خدمات براي مشترکين، شرکت‌هاي مخابرات ايران، پارسان لين ارتباطات، پيشگامان توسعه ارتباطات، داده‌پردازي فن‌آوا و گروه فناوري ارتباطات شاتل اين موضوع را در محاسبه آستانه مصرف منصفانه در نظر گرفته‌اند.

وي افزود: با توجه به اينکه شرکت‌هاي ارائه‌کننده خدمات اينترنت ثابت، خدمات خود را به صورت غيرحجمي ارائه مي‌کنند، اين موضوع بايد در محاسبه آستانه مصرف منصفانه در نظر گرفته شود. بر همين اساس تمامي شرکت‌هاي ارتباطات ثابت از جمله شرکت‌هاي فوق در محاسبه آستانه مصرف منصفانه، پنج تا هشت درصد اعلام شده در نامه رگولاتوري را مدنظر قرار داده‌اند. لازمه تحقق اين موضوع، پياده‌سازي در سيستم‌هاي امور مشترکين اپراتورهاست که با پيگيري رگولاتوري به طور کامل در اين هفته پياده‌سازي خواهد شد.

معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به اين‌که پس از اعلام رگولاتوري اکثر اين شرکت‌ها ضمن اعتراض به موضوع، مستندات زيادي مبني بر عدم کم‌فروشي به سازمان ارائه کرده‌اند، گفت: رگولاتوري نيز اين مستندات را بررسي و در برخي موارد اندازه‌گيري مجدد انجام داده است که نتايج نهايي اندازه‌گيري‌هاي جديد نيز در طي هفته جاري اطلاع‌رساني مي‌شود.

بر اين اساسي رگولاتوري تاکيد کرده که بر اجراي الزامات به طور دقيق نظارت مي‌کند و اپراتورها نيز به منظور جلب رضايت مشترکين و حفظ حقوق آن‌ها اقدامات لازم را انجام مي‌دهند. مشترکين نيز در صورت مشاهده مغايرت مي‌توانند در تماس با سامانه ثبت و پاسخگويي به شکايات 195 يا مراجعه به سايت https://195.cra.ir شکايت خود را در اين زمينه ثبت کنند.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو