جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

اپراتورهای وایمکس و تلفن همراه ادغام شوند

تزئيني

شنبه ۱۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۶:۰۰


با وجود استانداردهای مطرح دنیا در فناوری، وایمکس می‌تواند جای موبایل نسل سوم را در کشور بگیرد و محدودیت عرضه موبایل وایمکس ( موبیلیتی ) هیچ مشکلی را برای کاربران و عرضه کنندگان این فناوری به همراه نخواهد داشت.

وایمکس نیوز - صادق گوینده ، کارشناس  مخابرات در گفت و گو با خبرنگار ما با تاکید بر اینکه ارایه سرویس وایمکس در کشور نه تنها با تاخیر همراه نبوده بلکه در حال حاضر این فناوری استاندارد به روز دنیا است و آغاز به کار وایمکس در کشور را باید به فال نیک گرفت.
وی با بیان اینکه تفاوت موبایل نسل 5/2 با 3 در ارایه پهنای باند برای عرضه دیتا است، گفت: این قابلیت را فناوری وایمکس به راحتی پاسخ می‌دهد و ترکیب فناوری وایمکس و موبایل نسل 5/2، می‌تواند سرویسی به مراتب بهتر از موبایل نسل سوم ارایه کند که در این مقوله اپراتورهای تلفن همراه می‌توانند با اپراتورهای وایمکس قرارداد همکاری منعقد کنند.
گوینده با تاکید بر اینکه اپراتورهای وایمکس در حال حاضر از تجهیزات وایمکس سیار در شبکه خود استفاده می‌کنند، افزود: سازمان تنظیم مقررات می‌تواند اجازه موبیلیتی را نیز به اپراتورهای وایمکس بدهد اما نبود مجوز ارایه این سرویس فعلا مهم نیست چرا که موبیلتی در ایران آنچنان حایز اهمیت نیست.
وی گفت: در کشور ما مشترکان باند پهن در یک مکان ثابت نشسته و از این سرویس استفاده می‌کنند و در حال حاضر هیچ شخصی نیست که بخواهد در حین رانندگی لپ تاپ خود را روشن کرده و در حال ارسال کردن ایمیل باشد پس به همین دلیل عدم دریافت مجوز در این بخش و محدودیت‌های آن، آنچنان مهم نیست.
این کارشناس مخابرات با تاکید بر اینکه در ایران هنوز به نقطه‌ای نرسیدیم که کاربر به استفاده از وایمکس در هنگام رانندگی نیاز داشته باشد، ادامه داد: این محدودیت تاثیری در ارایه سرویس و استفاده از فناوری اینترنت پرسرعت بی‌سیم ندارد.
گوینده با بیان اینکه ایرانسل با داشتن شبکه نسل 5/2 موبایل و مجوز وایمکس می‌تواند به مشترکانش پهنای باند ارایه دهد و اپراتور اول نیز با همکاری با اپراتور مبین نت قادر خواهد بود این سرویس را به مشترکان خود ارایه کند، افزود: وایمکس در کنار نسل 5/2 موبایل، تمامی نیازهای مشترکان را برطرف می‌کند.
وی گفت: فناوری وایمکس در دنیا بسیار جدید است و عرضه آن در کشور با فاصله چندانی نسبت به دیگر کشورها پیش نرفته است اما آنچه که در این میان مورد اشکال است نگاهی است که به این فناوری می شود.
این کارشناس مخابرات با تاکید براینکه اپراتورهای دنیا برای "بک هال" شبکه‌های acses سیستم‌های روستایی و شهرک‌های دور از شهر که در آنها ارایه خدمات پرسرعت باسیم دشوار است از وایمکس استفاده می‌کنند، افزود: کاربران در روستاها پراکنده‌اند و در شهرها متمرکز هستند به همین دلیل وایمکس در مناطقی که کاربران در یک نقطه متمرکز نیستند کاربرد دارد. همچنین کابل کشی در روستاها دشوار است، به همین دلیل فناوری بی‌سیم به مراتب با ارزش‌تر خواهد بود چرا که مدیریت و نگهداری شبکه کابل مسی بسیار سخت است.
گوینده با بیان اینکه اپراتورهای وایمکس به دلیل عدم موفقیت شرکت‌های PAP در کشور، ارایه وایمکس در شهرهای بزرگ را جزء اولویت‌های خود تعریف کرده‌اند، گفت: از آنجا که در بحث اینترنت پرسرعت باسیم، بخش خصوصی حاضر به سرمایه گذاری کلان نبوده و شرکت های مخابراتی نیز برای نصب تجهیزات با این بخش مقابله می‌کردند، روند ارایه ADSL آنچنان که باید خوب پیش نرفت و هم اکنون متقاضی باند پهن در اکثر شهرها وجود دارد.
به اعتقاد این کارشناس مخابرات، در اکثر کشورها برای کوتاه‌تر کردن زمان ارایه سرویس به کاربر از فناوری‌های وایرلس استفاده می‌کنند، اما باید توجه داشت که هیچ فناوری وایرلسی نمی‌تواند به کاربر ثابت سرویس بسیار عالی دهد چرا که تعداد کاربران در حال استفاده از فناوری بدون سیم در یک مکان ثابت قابل کنترل نبوده و مدیریت آن دشوار خواهد بود.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو