یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

مدارهای الکترونیکی به اندازه‌ یک دانه‌ شن می‌شوند

sand

چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۱:۰۰


دانشمندان به سوی تحقق الکترونیکی تک‌مولکولی گام بر می‌دارند که فروکاستن اندازه‌ مدارات رایانه‌ها،گوشی‌های هوشمند و سایر افزاره‌ها به اندازه‌ یک دانه‌ شن را میسر می‌کند.

وایمکس نیوز - در این روش سیم‌هایی بسیار کوچک اتصال بین اجزای مولکولی را برقرار می‌کنند. به گفته‌ یوجی اوکاوا از موسسه‌ ملی علوم مواد در ژاپن اتصال مولکول‌ها از طریق نانوسیم‌ها به یکدیگر، کلید الکترونیکی تک‌مولکولی است.
در واقع نکته‌ مهم، چگونگی ایجاد نانوسیم‌ها در موقعیت‌های طراحی شده و ایجاد پیوند شیمیایی بین نانوسیم‌ها و مولکول‌ها است.
این چالش بسیاری از محققان را وارد میدان کرده است تا سیم‌هایی آنقدر کوچک تولید کنند که قابل کاربرد در مدارات مولکولی باشند.
هم اکنون دانشمندان برای ایجاد زنجیره‌های مولکولی یا همان سیم‌ها از میکروسکوپ‌های پویشگر و مجراساز استفاده می‌کنند که فوری با سایر اجزای مولکولی مدار مورد نظر پیوند شیمیایی برقرار می‌کنند. اوکاوا و همکارانش این روش را لحیم‌کاری شیمیایی نام نهاده‌اند.
با این روش سیم‌کشی می‌توان بین کلید‌های مولکولی، بیت‌های حافظه و ترانزیستورها اتصال برقرار کرد و جانشین‌های ارزانتر، کارآمدتر و طبیعت‌پسندتر برای افزاره‌های متعارف مبتنی بر سیلیسیم تولید کرد.

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو