شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

گزارشی از درگذشت اسطوره

استیو جابز؛ مردی که دنیا را تکان داد

استيو جابز

جمعه ۱۵ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۸:۰۰


شرکت اپل با انتشار بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که استیو جابز، مدیرعامل سابق این شرکت و یکی از بنیانگذاران آن که اخیرا به علت بیماری سرطان پانکراس از مدیریت این شرکت کناره‌گیری کرده بود، درگذشت.

وایمکس نیوز -  رییس‌جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای نسبت به آقای جابز که او را "یکی از بزرگترین نوآوران آمریکا" خواند، ادای احترام کرد.

کامپیوترهای مکینتاش، "آی فون"، "آی پاد" و "آی پد" از محصولاتی است که استیو جابز در تولید و عرضه آنها به بازار نقش مهمی داشته و از طریق این محصولات پرطرفدار، اپل را به یکی از پرسودترین شرکت‌های آمریکا و دنیا تبدیل کرده است.

شرکت اپل طی بیانیه‌ای اعلام کرد: اپل یک نابغه مبتکر و جهان یک انسان خارق العاده را از دست داد.

جابز در سن 56 سالگی درگذشت. وی مدت‌ها با بیماری سرطان پانکراس خود در حال مبارزه بود.

مرگ آقای جابز یک روز پس از رونمایی نمونه جدید تلفن همراه آیفون رخ داد. استیو جابز از ماه ژانویه سال جاری در مرخصی بسر می‌برد.

او در نامه استعفای خود نوشته بود: همواره گفته‌ام اگر روزی فرا برسد که نتوانم به وظایف و انتظاراتی که از من به عنوان مدیرعامل اپل می‌رود عمل کنم، خودم اولین کسی خواهم بود که این موضوع را به شما اطلاع خواهم داد. متاسفانه این روز فرا رسیده است.

استیو جابز از بنیانگذاران اپل در سال 1976 بود، اما در سال 1985 آن‌را ترک کرد. وی در سال 1997 مجددا به اپل بازگشت و در سال 2000 بار دیگر مدیریت تمام وقت آن را به عهده گرفت. تیم کوک، یکی از مدیران ارشد اپل، پس از آقای جابز مدیرعامل جدید اپل شده است.

استیو جابز در اواخر ماه ژوئن سال 2009 پس از یک مرخصی درمانی شش ماهه فعالیت‌های کاری خود را مجددا آغاز کرده بود.


واکنش جهان به مرگ اسطوره

اما مرگ استیو جابز، اسطوره فناوری اطلاعات جهان با واکنش بسیاری از افراد مشهور جهان مواجه شده است.

باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا در واکنش به درگذشت جابز گفت: من و همسرم به شدت از بابت درگذشت استیو جابز متاثر شدیم. استیو یکی از بزرگترین مردان در تاریخ اختراعات و ابداعات آمریکا محسوب می‌شود. شجاعت او در عرصه ابداع مثال‌زدنی است. او مردی بود که توانایی ایجاد تغییر در جهان را داشت. استعدادی که توانایی تغییر دادن را داشت.

اوباما همچنین گفت: استیو با بنیان‌گذاری شرکت اپل روح خلاقیت آمریکایی را به همه دنیا نشان داد. او وسایلی را به جهان عرضه کرد که باعث تحول دنیا شد به نظر من دنیا مرد رویایی را از دست داد.

در همین حال بیل گیتس، ثروتمندترین مرد آمریکا و بنیا‌ن‌گذار شرکت مایکروسافت نیز در واکنش به خبر درگذشت جابز عنوان کرد: من و خانواده‌ام از شنیدن این خبر به شدت متاثر شدیم و شدیدا با خانواده استیو همدردی می‌کنیم. استیو کسی بود که زندگی بسیاری را تغییر داد.

وی افزود: من و استیو نزدیک به 30 سال پیش برای اولین بار با هم ملاقات کردیم. ما در آن زمان هم‌دانشگاهی، رقیب و دوست بودیم. به جرات می‌توانم بگویم که دنیا نظیر افرادی مانند جابز را کمتر به خود دیده است.

مارک زاکربرگ، بنیان‌گذار شبکه اجتماعی فیس‌بوک نیز درباره فوت جابز گفت: از تو تشکر می‌کنم که دوست و مربی ما بودی. متشکرم از این‌که به ما نشان دادی چطور می‌توانیم دنیا را تغییر دهیم. دلمان برایت تنگ می‌شود.

لری پیچ، مدیرعامل گوگل هم گفت: استیو جابز مردی با موفقیت‌های باورنکردنی و درخشندگی شگفت‌انگیزی بود.

دیک کاستولو، مدیرعامل توییتر، تیم کوک، مدیرعامل اپل، اعضای دیگر هیات مدیره شرکت اپل و همچنین بسیاری از سران کشورهای جهان نیز در بیانیه‌ها و اظهاراتی جداگانه نسبت به درگذشت اسطوره فناوری اطلاعات واکنش نشان دادند.


اپل عزادار شد

در همین حال شرکت اپل صفحه نخست سایت اینترنتی خود را به احترام استیو جابز که دیروز درگذشت، تغییر داد.

در صفحه نخست شرکت اپل تصویر بزرگی از استیو جابز به همراه تاریخ تولد (1955)‌ و تاریخ وفات (2011) او قرار داده شده است.

با کلیک روی تصویر استیو جابز صفحه دیگری در سایت اپل باز می‌شود که در آن نوشته شده است: اپل یک مرد رویایی و یک نابغه خلاق و دنیا یک موجود شگفت‌انگیز را از دست داد. بسیاری از ما این شانس را داشتیم که به اندازه کافی با استیو جابز کار کنیم و او را بشناسیم. متاسفانه ما یک دوست عزیز و یک مربی الهام بخش را از دست دادیم. او ما را ترک کرد در حالی که همه می‌دانیم فقط او می‌توانست شرکت عظیمی مانند اپل را بنا نهد و روح او برای همیشه بنیان‌گذار و پشتیبان اپل باقی خواهد ماند.

همچنین سایت اینترنتی اپل از کلیه افرادی که خاطره، پیام تسلیت یا نظری درباره این واقعه غم انگیز دارند، خواسته مطالب خود را به ایمیل rememberingsteve@apple.com ارسال کنند.

منبع: ایسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو