شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

سیاست‌گذاری فضای مجازی باید در شورایعالی فضای مجازی انجام شود

قالیباف

پنج شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۴:۵۴


رییس مجلس شورای اسلامی در مورد طرح صیانت گفت: مجلس معتقد از سیاست گذاری در فضای مجازی باید در شورای عالی فضای مجازی انجام شود. کمیسیون مشترک در مقطعی در این ریل حرکت نکرد و مجلس عکس العمل نشان داد و متوقف کرد.

تیک نیوز- محمد باقر قالیباف در گفت وگویی با بیان اینکه بودجه نا ترازی زیادی دارد، گفت: امروز کارهای غیر مولد در کشور درآمد بیشتری از تولید دارد، باید بر سرمایه‌گذاری و افزایش بهره وری متمرکز شویم.
 
رییس مجلس گفت: همه ما باید بدانیم که امروز فضای مجازی در زندگی مردم تاثیر گذار است و فضای مجازی باید قانون مند شود تا مردم بتوانند استفاده کنند.
 
وی ادامه داد: مجلس معتقد از سیاست گذاری در فضای مجازی باید در شورای عالی فضای مجازی انجام شود. کمیسیون مشترک در مقطعی در این ریل حرکت نکرد و مجلس عکس العمل نشان داد و متوقف کرد.
 
رئیس قوه مقننه  ضمن تاکید بر اینکه همه باید بدانیم فضای مجازی و دیجیتال در زندگی مردم نقش دارد، گفت: مردم در فضای مجازی از احوال یکدیگر باخبر شده، برای یکدیگر عکس ارسال می کنند، نوبت پزشک خود را تعیین کرده، آموزش می دهند، کسب وکار خود را پیگیری می کنند و حتی شیوع کرونا موجب گسترش فضای مجازی شد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: زمانی که حرف از فضای مجازی می زنیم، صحبت از یک بخش خاصی از جامعه نیست بلکه همه زندگی مردم در این فضا قرار دارد و ما مسئولان باید حواس خود را جمع کنیم تا با زندگی مردم بازی نکنیم اما باید بدانیم که به سمت یک محیط درست پیش برویم.
 
قالیباف تصریح کرد: از سوی دیگر در فضای مجازی مباحثی مانند اخاذی های بزرگ، جیب بری های حرفه ای و ... نیز وجود دارد بنابراین باید قانونمندسازی این فضا به نحوی انجام شود که مردم بتوانند زندگی پاک، با نشاط و حل و فصل موضوعات خود را داشته باشند و این موضوع نیز نیازمند قانون است.
 
وی اظهار کرد: ما یک نقطه کانونی و متمرکزی برای این کار در شورای عالی فضای مجازی داریم که افرادی نخبه و حتی سران قوا نیز در آنجا حضور دارند. ما در مجلس باور داریم که باید سیاست هایی در مورد اینکه در فضای مجازی باید چه کار کنند، در شورای عالی فضای مجازی لحاظ شود، ما نباید در مجلس در خصوص این موضوع سیاستگذاری کنیم و این جزو سیاست های کلان است.
 
رئیس قوه مقننه تاکید کرد: نیت و نگاه ما در مجلس برهمین محور بوده و صحبت های من نیز در این خصوص وجود دارد اما کمیسیون مشترک در یک مقطعی بر روی این ریل حرکت نکرد و مجلس نیز نسبت به آن واکنش نشان داد و آن را متوقف کرد.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برخی می گویند که با قانونگذاری در حوزه فضای مجازی به دنبال انسداد پلتفورم ها هستیم، در صورتی که این بحث تنها از سوی دشمنان ملت و در یک جنگ رسانه ای مطرح می شود و زمانی که زندگی مردم در این فضا وجود دارد مسدود کردن آن چه مفهومی می تواند داشته باشد.
 
قالیباف ادامه داد: ما باید روی پای خود بایستیم، ما در این بخش با وجود جوانانمان جزو پیش روها هستیم و باید زیرساخت ها و شبکه ملی را درست کنیم و این موضوع را جزو اولویت های خود قرار دهیم. با اطمینان به مردم اعلام می کنم که مطمئن باشید ما هرگز اینگونه مانع زندگی شما، آینده زندگی شما و دارایی های دیجیتال نخواهیم شد.
 
وی افزود: برخی در این فضا دارایی های دیجیتالی دارند، برخی شرکت های دانش بنیان از کارخانه های بزرگ با اعتبارتر هستند اما نمی توانند ارزش معنوی خود را در بانک قرار داده و از آن اعتبار بگیرند ولی یک دامپروری با وجود داشتن 10 راس دام در جایی می تواند از مزایای بانک استفاده کند ولی شرکت دانش بنیان نمی تواند از دارایی های خود استفاده کند. مردم در این بخش مطمئن باشند که مجلس مسیر درستی را به نفع مردم و کشور انتخاب خواهد کرد.
 

مجلس یا شورا؛ صیانت روی زمین مانده ؟! 
اظهارات رئیس مجلس در خصوص طرح صیانت، توقف آن توسط مجلس به علت از ریل خارج شدن کمیسیون مشترک و اعتقاد مجلس در خصوص لزوم سیاست گذاری در فضای مجازی توسط شواریعالی فضای مجازی در حالی مطرح میشود که دقیقا شب گذشته و در آخرین جلسه شورایعالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهور در سال 1400، این شورا تاکید کرده بود "با توجه به اینکه وظیفه قانون‌گذاری بر عهده مجلس شورای اسلامی است، طرح صیانت نیز در مجلس به سرانجام برسد".

در خبر رسمی منتشر شده از سوی مرکز ملی فضای مجازی در خصوص آخرین جلسه این شورای عالی در سال 1400 عینا آمده است: در جلسه امروز برخی از اعضای شورای عالی فضای مجازی طرح صیانت از فضای مجازی را که در مجلس شورای اسلامی مطرح است، به بحث گذاشتند و اعضای شورا تأکید کردند چون وظیفه قانون‌گذاری به عهده مجلس شورای اسلامی است این طرح نیز بهتر است در مجلس به سرانجام برسد.
 
در این جلسه همچنین مقرر شد شرح وظایف کمیسیون‌های عالی تنظیم مقررات شورای عالی فضای مجازی آماده و به جلسه آینده این شورا ارایه شود.
منبع: ایرنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو