به عقیده مدیر روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت رفع محدودیت پهنای باند اینترنت برای کاربران خانگی تعداد تقاضا را افزایش نخواهد داد و اگر افزایشی هم ایجاد شود شرکت زیرساخت آمادگی پاسخگویی به آن را دارد.
وایمکس نیوز- محمدرضا فرنقی زاد، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان این مطلب گفت: با برداشته شدن محدودیت سرعت اینترنت برای کاربران خانگی به نظر نمی رسد تعداد کاربران اینترنت با افزایش روبرو شود.
وی افزود: احتمالا کسانی که تا پیش از این در دسته کاربران خانگی جای می گرفتند و محدودیت موجود را احساس می کردند، در صورت رفع محدودیت ارایه پهنای باند تقاضای پهنای باندی بیش از 128 کیلو بایت را داشته باشند.
فرنقی زاد در مورد میزان افزایش تقاضای احتمالی گفت: از آنجا که هر افزایشی در میزان تقاضا به همان میزان شخص را متحمل هزینه می کند، شاید در ابتدا گروهی از کاربران مشتاق به استفاده از پهنای باند بالاتر باشند، اما به دلیل هزینه های بالاتری که هیچ کارایی و ارزش افزاینده ای برای آنها نخواهد داشت به زودی منصرف می شوند.
وی افزود: در واقع شیرینی حاصل از تجربه سرعت بالاتر که تنها فایده آن شاید صرفه جویی در اندکی زمان برای کاربر خانگی باشد ، جای خود را به تلخی ناشی از هزینه های اضافی خواهد داد.
مدیر روابط عمومی شرکت زیر ساخت در مورد آمادگی زیر ساخت در زمان های پیک تقاضا مانند زمانی که محدودیت ارایه پهنای باند اینتر نت برای کاربران خانگی برداشته شود، گفت: ظرفیت پهنای باند اینترنت اضافی در شرکت ارتباطات زیرساخت تا اندازه ای است که هرگونه افزایش تقاضای ناگهانی را نیز جواب می دهد.
وی رها کردن کاربران به حال خود را تا زمانی که خودشان به نتیجه درست و منطقی برسند که به چه میان پهنای باند نیاز دارند را نادرست عنوان کرد و گفت: به عقیده من روش آزمون و خطا برای رسیدن به نقطه ای که هر کاربر خانگی بداند به چه میزان پهنای باند برای فعالیت های خود نیاز دارد، درست نیست و نهادهای مسوول باید با فرهنگ سازی و آموزش کاربران، مانع از آن شوند که کاربران دچار تبعات ناشی از استفاده های نادرست از اینترنت شوند.
وی افزود: بخشی از این فرهنگ سازی به زودی در شرکت ارتباطات زیرساخت انجام خواهد شد، اما اصلی ترین مشاوره را ارایه دهندگان اینترنت که با مصرف کننده نهایی در ارتباطند می توانند در اختیار کاربران قرار دهند.
فرنقی زاد گفت: اگر ارایه دهندگان اینترنت به مراجعه کنندگان خود مشاوره بدهند که برای چه نیازی، چه سرعت و پهنای باندی لازم است، دیگر با هدر رفت سرمایه و زمان مواجه نخواهیم بود.
به گفته مدیر روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت یکی از متداول ترین روش های بازاریابی در دنیا دادن اطلاعات درست و به موقع به مشتریان است، چراکه شرکت ها در سطوح بالا می دانند که برای رسیدن به اهداف طولانی مدت باید صداقت را که همان دادن اطلاعات درست است حفظ کرد. بنابراین در برخورد با مشتری و یا حتی تبلیغات خود این اصل را رعایت می کنند.
وی مشکل اصلی کاربران خانگی که با محدودیت سرعت 128 کیلو بیتی مواجه اند را واقعی نبودن پهنای باند 128 کیلو بیتی عنوان کرد و گفت: مجموعه فعالیت هایی که یک کاربر خانگی به عنوان یک مصرف کننده عام با آن سر و کار دارد از طریق دسترسی به سرعت 128 کیلو بایتی قابل انجام است.
وی افزود: کاربر خانگی که می خواهد سایتی را ببیند، خبری بخواند، ثبت نامی کند، ایمیلی چک کند و یا احیانا از فضاهای مجازی برای گفت و گو استفاده کند به سرعتی بیش از این نیازی ندارد، اما مشکل اینجاست که پهنای باندی که تحت عنوان 128 کیلو بایت در اختیار وی قرار می گیرد در بعضی مواقع حتی 50 کیلو بایت هم نیست.
به گفته فرنقی زاد این اشکال حتی در مورد ADSL هم به وجود می آید.
وی گفت: نا آگاهی کاربران از میزان پهنای باندی که در اختیارشان قرار گرفته است و بی توجهی آنان برای دسترسی به سرعت واقعی نیز از دیگر مشکلات این بخش از اینترنت است.
وی افزود: به عنوان نمونه کاربری که برای ثبت نام در آزمون با اشکال سرعت مواجه می شود، به دنبال این نیست که علت پایین بودن سرعت سرویس خود را از شرکت ارایه دهنده اینترنت پیگیری کند و یا اینکه در زمان دریافت سرویس با سرویس دهنده قرارداد سطح خدمات (SLA) امضا کند.
مدیر روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت در مورد تاثیرات احتمالی رفع محدودیت پهنای باند اینترنت برای کاربران خانگی روی توسعه کشور در زمینه دولت الکترونیکی گفت: به عقیده من موانع توسعه دولت االکترونیکی در محدودیت سرعت اینترنت برای کاربران خانگی نیست.
وی افزود: آنچه که در روند توسعه دولت الکترونیکی اختلال ایجاد می کند در نرم افزارها، شبکه ها وسرورهایی است که برای امور مربوط به دولت الکترونیکی در نظر گرفته شده است.