یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات ایران:

ثبت دامنه‌های جدید اینترنتی از 22 دی ماه از سوی موسسه آیکان آغاز می‌شود

مهديون

دوشنبه ۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۹:۰۰


ثبت‌نام درخواست دامنه‌های جدید در حوزه اینترنت از سوی موسسه نام‌ها و اعداد تخصیص یافته اینترنتی (ICANN) از 22 دی ماه امسال آغاز می‌شود.

ایرنا- مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به 9 سال وقفه در پذیرش درخواست ثبت دامنه‌های سطح بالا یا TLD از سوی آیکن گفت: هیچ محدودیتی به لحاظ زبانی و موضوعی در زمینه دامنه‌های جدید وجود ندارد. سعید مهدیون افزود: وقفه ایجاد شده، به دلیل آنکه برای صاحبان این دامنه‌ها انحصار ایجاد می‌کند، اشتیاق زیادی در بازار به ‌وجود آورده است.
وی با بیان اینکه این وضعیت فضای نسبتا سنگین و مبهمی را به ‌وجود آورده و به طور قطع مسایل و چالش‌هایی را به همراه خواهد داشت، افزود: پیش‌بینی می‌شود در این دور درخواست ثبت بیش از 500 پسوند عمومی و جغرافیایی و بیش از یکهزار پسوند تجاری به آیکن ارایه شود.
مهدیون با مهم برشمردن این موضوع برای دستگاه‌های دولتی و خصوصی، شروع ثبت درخواست را از تاریخ 12 ژانویه 2012 مصادف با 22 دی ماه 1390 و پایان آن را 12 آوریل مصادف با 23 فروردین 1391 اعلام کرد.
گفتنی است که موسسه نام‌ها و اعداد تخصیص یافته اینترنتی (ICANN) برای سومین بار در تاریخ اینترنت و پس از 9 سال وقفه، اقدام به پذیرش درخواست ثبت دامنه‌های سطح بالا یا TLD می‌کند.
نمونه‌هایی از دامنه‌های سطح بالا .net،.org و .com هستند که این پسوندها یا TLDها پیش از سال 1998 و در زمان‌های متفاوت ایجاد شدند و پس از آن نیز در سال 2000 پسوندهای biz،.aero،.name،.pro،.coop،.info و.museum و در دوردوم که در سال 2003 برگزار شد، پسوندهای .jobs،.cat،.asia،.mobi،.tel و .travel پا به عرصه وجود نهادند و اکنون برای سومین بار امکان ارایه درخواست بدون هیچ گونه محدودیتی فراهم شده است.
ثبت‌نام متقاضیان از طریق تکمیل فرم‌های اینترنتی خواهد بود و هزینه ثبت هر TLD جدید 185 هزار دلار آمریکاست که باید به موسسه آیکان پرداخت شود. هر متقاضی طی مراحل ثبت‌نام ملزم به ارایه مستنداتی در مورد اثبات توان مالی و توان فنی و مدیریتی برای TLD جدید است.
آیکن در کتاب راهنمایی که به این منظور تدوین شده است، مراحلی را به منظور ارایه هشدار و اعتراض برای دولت‌ها در نظر گرفته تا آنها بتوانند از ثبت TLDهای موردنظر و حساس خود از طریق ارایه هشدار و یا توصیه اصلاحی و یا طرح دعوای حقوقی جلوگیری کنند.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو