یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

پاسخ متوليان اينترنت

عدم دسترسي کاربران اينترنت به ايميلهاي خارجي

ايميل

شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۰ - ۲۳:۰۲:۰۰


دسترسي بيش از 30 ميليون کاربر ايراني به سرويسهاي پست الکترونيکي از روز پنجشنبه مسدود شده است اين در حالي است که 2 متولي اينترنت کشور يعني شرکت ارتباطات زيرساخت و سازمان فناوري اطلاعات ايران در اين باره پاسخ روشني ارائه نمي دهند.

به گزارش خبرنگار مهر، از اولين دقايق روز پنجشنبه 20 بهمن ماه جاري ارتباط کاربران ايراني با پستهاي الکترونيکي و تمام سايتهاي خارجي که نياز به ورود و ثبت اطلاعات دارند، مسدود شده و تاکنون اطلاع رساني روشني از سوي مسئولان مربوطه در اين زمينه صورت نگرفته است.
هم اکنون کاربران ايراني براي دسترسي به پستهاي الکترونيکي از جمله ياهو ميل و جي ميل، هات ميل و ياهو مسنجر و غيره با مشکل قطعي مواجه هستند و هيچگونه امکان دسترسي به اين سرويس دهنده ها وجود ندارد.
اغلب کاربران ايراني در حال حاضر از پستهاي الکترونيکي خارجي استفاده مي کنند و  قطعي کامل اين ايميلها مشکلات بسياري را براي کاربران به وجود آورده است.
پاسخهاي متوليان اينترنت کشور
پيگيري خبرنگار مهر از دلايل اين قطعي تاکنون به نتيجه اي نرسيده و مسئولان مربوطه در اين زمينه پاسخ روشني ارائه نمي دهند به طوريکه مديران سازمان فناوري اطلاعات و شرکت ارتباطات زيرساخت به عنوان سازمانهاي متولي اينترنت در کشور از اين موضوع اظهار بي اطلاعي مي کنند.
سعيد مهديون – مديرعامل سازمان فناوري اطلاعات ايران با اظهار بي اطلاعي از مشکل به وجود آمده، به مهر گفت: اين موضوع ارتباطي با سازمان فناوري اطلاعات ندارد و شرکت ارتباطات زيرساخت بايد پاسخگو باشد.
مدير عامل سازمان فناوري اطلاعات: از ايميل خارجي استفاده نمي کنم
وي در پاسخ به اين سوال که آيا اين مشکل در استفاده شما براي چک کردن ايميلتان پيش نيامده است، تاکيد کرد: من از اي ميلهاي خارجي استفاده نمي کنم و مشکلي در استفاده از اي ميلهاي داخلي خود مشاهده نکرده ام.
مدير کل روابط عمومي شرکت ارتباطات زيرساخت: مشکل محتوا به زير ساخت مربوط نمي شود
محمدرضا فرنقي زاد گفت: به نظر مي رسد اگر مشکلي از بابت محتوا در شبکه اينترنت وجود داشته باشد سازمان فناوري اطلاعات بايد پاسخگو باشد.
وي با اظهار بي اطلاعي از قطعي به وجود آمده در ايميل کاربران ايراني، تاکيد کرد که شبکه ارتباطات زيرساخت کشور هم اکنون هيچ مشکلي ندارد و چنانچه قطعي در دسترسي به زيرساخت ارتباطي وجود داشته باشد، شرکت زيرساخت پاسخگو خواهد بود اما مشکلات محتوايي به اين شرکت مربوط نمي شود.
خسارت ناشي از قطعي پست الکترونيکي
در اين زمينه دکتر علي اکبر جلالي – کارشناس فناوري اطلاعات با انتقاد از مشکل به وجود آمده به مهر، گفت: توسعه فناوري اطلاعات در بسياري از کشورها با ديدگاه محوريت توسعه اقتصادي برنامه ريزي شده است و در سالي که ملقب به جهاد اقتصادي است باورم نمي شود که يکي از محورها و ابزارهاي توسعه اقتصادي مانند ايميل چنين دچار مشکل شود.
اين استاد دانشگاه علم و صنعت با تاکيد بر اينکه پست الکترونيکي يکي از ابزارهاي توسعه اقتصادي و ارتباطي تقريباً رايگاني است که مي تواند ارتباط بين همه شهروندان با هم و يا بنگاههاي اقتصادي و بخشهاي دولتي را فراهم کند، افزود: چگونه مي شود باور کرد در کشوري که بيش از 4 ميليون و 100 هزار دانشجو دارد و اين دانشجويان روزانه از طريق اي ميل دهها ميليون پيام را در جهت افزايش دانايي بين هم رد و بدل مي کنند دچار وقفه شود.
مسئولان بايد مخاطبان اينترنت را قانع کنند
وي تاکيد کرد: خسارات ناشي از اين اقدام آنقدر زياد است که نمي توان با هيچ پديده مشابه آن در فضاي فيزيکي مقايسه کرد اگر مسئولان توسعه فناوري اطلاعات کشور نتوانند مخاطبان خود را براي انجام اين اقدام قانع کنند، مطئمن باشند خسارات فراوان اقتصادي زيادي به مردم و جامعه وارد کرده اند.
به گفته دکتر جلالي در جهان معاصر که گفته مي شود اهميت شبکه اينترنت و دسترسي به اطلاعات مهمتر از شبکه برق رساني، شبکه گاز و ساير شبکه هاي ارتباطي است و در همين حال که معلوم است اغلب شهروندان ايراني از دو پست الکترونيک مشهور ياهو و گوگل بيشترين استفاده را دارند، اختلال در اين دسترسي ها هيچ گونه توجيهي ندارد.
مشکلات را با مردم در ميان بگذاريد
وي ادامه داد: مردم انتظار دارند مسئولان هر اقدامي که در ذهن دارند را با آنها در ميان بگذارند چرا که اگر مشکلي وجود داشته باشد به طور قطع مردم با دولت همراه خواهند بود.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو