یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

شبکه ملي اينترنت نيازهاي کشور را برآورده مي‌کند

علمي

سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۵:۰۰


عضو شوراي عالي انفورماتيک کشور تاکيد کرد: اينترنت ملي پرسرعت بوده و براي توسعه ملي کشور بسيار مورد نياز و ضروري است.

حسين طالبي در گفت‌وگو با خبرنگار فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار کرد: فعاليت‌هايي مثل تجارت الکترونيکي، کسب و کار الکترونيکي، بانکداري الکترونيکي و به طور کلي همه تعاملات داخلي کشور با اينترنت ملي با سرعت بسيار بالا انجام مي‌شود، بنابراين راه‌اندازي اين شبکه بسيار مهم و ضروري است.

وي تاکيد کرد: با آغاز به کار اين شبکه، بهانه‌هاي بسياري که دررابطه با کندي فعاليت‌هاي بانکداري الکترونيکي،‌ دورکاري الکترونيکي و يا تجارت الکترونيکي مطرح بود، از بين مي‌رود و بستر امن با سرعتي بسيار بالا و مبتني بر پروتکل شبيه اينترنت ايجاد مي‌شود که بدون هيچ گونه نگراني نيازهاي کشور را برآورده مي‌سازد.

او با بيان اينکه توسعه و کاربرد فن‌آوري اطلاعات در ايران اگر بخواهد برمبناي فن‌آوري‌ها و نيازهاي روز کشور انجام شود، به بستر ارتباطي گسترده ملي و با سرعت بسيار بالا نياز دارد، ادامه داد: به عنوان مثال دولت الکترونيکي، کسب و کار الکترونيکي، سلامت الکترونيکي، بانکداري و تجارت الکترونيکي و ساير سرويس‌هاي الکترونيکي که بايد در کشور به شهروندان و سازمان‌هاي مختلف ارائه شود، بايد در بستر امن و پرسرعت انجام شود که اين بستر الزاما بستر اينترنت نيست بلکه بستري طبق پروتکل اينترنت است.

عضو شوراي عالي انفورماتيک کشور گفت: اينترانت ملي بستر اختصاصي ملي و مبتني بر پروتکل اينترنت است که اصطلاحا به آن اينترانت ملي مي‌گويند. بنابراين جزو الزامات و پيش نيازهاي گسترش سرويس‌هاي الکترونيکي در کشور محسوب مي‌شود که اگر اين شبکه نباشد، مجبوريم از بستر اينترنت پرسرعت استفاده کنيم که طبيعي است اينترنت شبکه‌اي ناامن است و از ابعاد مختلف از جمله ابعاد سياسي و اجتماعي با تهديدهايي مواجه است.

طالبي ادامه داد: دولتمردان و مسوولان زياد به استفاده از شبکه پرسرعت اينترنت راغب نيستند و خيلي از کشورها هم با چنين مشکلي روبرو بودند که به همين دليل شبکه گسترده‌اي شبيه اينترنت با پروتکل اينترنت به نام اينترنت ملي را ايجاد کردند.

وي گفت:‌ با آغاز به کار اين شبکه هر فرد و يا هر سازماني با سرعت بالا دسترسي خواهد داشت، در ضمن مي‌توان اين شبکه را به گونه‌اي ايجاد کرد که به شبکه اينترنت هم متصل شود ولي نه با سرعت بالا بلکه در حد تامين نيازهاي پژوهشگران و با سرعت متوسط.

اين کارشناس ابراز داشت: ‌خيلي از کشورها در اين زمينه فعاليت کردند به عنوان مثال کشور چين شبکه‌اي کاملا اختصاصي دارد و خيلي از قابليت‌هاي اينترنت را شبيه‌سازي و استفاده مي‌کند و در ديگر کشورها نيز اين گونه است و صدا و سيما مي‌تواند نقش بسيار مهمي در اين زمينه داشته باشد که متولي اصلي توليد محتوا در کشور محسوب شده و مي‌تواند نقش بسياري مهمي در اين زمينه داشته باشد.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو