شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

کندی اینترنت مانع رونق کسب و کارها

اينترنت

جمعه ۷ تیر ۱۳۹۲ - ۱۸:۴۳:۰۰


تجارت یا کسب و کارهای مختلف این روزها با گذشته و حتی یک سال اخیر تفاوت‌های بسیاری پیدا کرده است. چند سالی است که بسیاری از تجارت‌ها به مدد اینترنت شیوه کاری خود را از محیط فیزیکی به محیط مجازی منتقل کرده و از این طریق سود خود را چند برابر کرده‌اند.

وایمکس نیوز- تجارت یاکسب و کارهای مختلف این روزها با گذشته و حتی یک سال اخیر تفاوت‌های بسیاری پیدا کرده است. چند سالی است که بسیاری از تجارت‌ها به مدد اینترنت شیوه کاری خود را از محیط فیزیکی به محیط مجازی منتقل کرده و از این طریق سود خود را چند برابر کرده‌اند. سهولت در انجام کار، کاهش زمان و هزینه، کیفیت بیشتر در ارائه خدمات و.. شاید تنها بخش کوچکی از خدمات اینترنتی در بخش تجارت باشد.
در کنار تمامی مزایایی که اینترنت برای تجارت سنتی به همراه داشته چندسالی است که این سرویس باعث به وجود آمدن شرکت‌های نوپا یا استارت‌آپی شده که از طریق اینترنت و با کمترین سرمایه‌گذاری توانسته‌اند به سود چند برابری یک شرکت، با سابقه چند ساله دست پیدا کنند. در سومین گزارش از چالش‌های سرعت اینترنت و اولویت‌های دولت آینده به موضوع تاثیر سرعت پایین اینترنت و اختلالات بر کسب و کارها می‌پردازیم.
در ایران تجارت الکترونیک و کسب و کار اینترنتی با داستان متفاوتی همراه است. اگر تنها یک گشت کوچک در محتوای فارسی، فضای وب، بزنید با سایت‌های مختلفی آشنا خواهید شد که فعالیت‌شان تنها در بخش تجارت الکترونیک خلاصه می‌شود. آنقدر سایت‌های فروش اینترنتی در فضای مجازی کشور زیاد است که مشخص نیست کدام یک از دیگری برتر است یا به کدام‌یک می‌توان بیشتر اعتماد کرد. اما سوالی که با دیدن این انبوه سایت‌ها به ذهن خطور می‌کند این است که چرا با افزایش حجم سایت‌هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند و دعوت کاربران به خرید اینترنتی، پیشرفتی در حوزه تجارت الکترونیکی کشور حاصل نشده است. اثبات این ادعا هم، جایگاه ایران در رتبه‌بندی جهانی در زمینه حجم تجارت الکترونیک است که هر سال پله پله نزول می‌کند. بسیاری عدم رشد تجارت و کسب و کار اینترنتی در کشور را به نبود زیرساخت‌های اینترنتی مناسب و سرعت پایین و اختلالات گاه و بیگاه این سرویس در کشور ارتباط می‌دهند.

** اینترنت بی‌کیفیت و اختلال در کسب و کار مردم
کسب و کار آنلاین در ایران با چالش‌های مختلفی از جمله فرهنگ‌سازی، نبود اعتماد، ضعف در قانون تجارت الکترونیک، ضعف در بخش پرداخت‌های آنلاین و... مواجه است، اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نبود یک سرویس اینترنت پرسرعت و بی‌کیفیت مهم‌ترین چالشی است که رشد در این بخش را با کندی مواجه کرده است.
به گفته بسیاری از فعالان فروشگاه‌های اینترنتی هر اختلال و کاهش سرعت در شبکه اینترنتی کشور باعث از دست رفتن مشتریان و پرداخت ضرر بالا از سوی این شرکت‌ها می‌شود. همچنین نبود یک شبکه ارتباط باکیفیت و بدون اختلال باعث شده این شرکت‌ها توانایی اعمال یک برنامه‌ریزی بلندمدت در حوزه کاری خود نداشته باشند؛ چرا که مشخص نیست سرویس اینترنتی که در حال حاضر از آن استفاده و کسب درآمد می‌کنند روز بعد نیز وجود داشته باشد.
اختلال‌های سریالی روی شبکه اینترنت کشور طی چند ماه اخیر آنقدر افزایش داشته که حتی محمد سلیمانی، وزیر سابق ارتباطات و رییس کمیته فناوری‌های نوین مجلس نیز نسبت به این وضعیت لب به شکایت گشوده بود و تاکید کرده بود که این اختلالات کسب‌وکار مردم را مختل کرده است. وی تاکید کرده بود که هم اکنون بسیاری از کسب‌وکارها از طریق شبکه اینترنت صورت می‌گیرد و نیاز مردم به این شبکه در حد مشاهده ایمیل نیست، براین اساس بسیاری از کسب‌وکارهای مردم با وجود اختلالات مکرر و کندی این شبکه مختل شده است.
سلیمانی از مسوولان و متولیان این بخش خواسته بود که در این زمینه پاسخگوی مردم و نمایندگان آنها در مجلس باشند، خواستی که تا کنون و با گذشت تقریبا سه ماه بدون پاسخ مانده است.
در همین زمینه سهیل ترکان، مدیراجرایی شرکت فراسو، اعلام می‌کند که اینترنت بی‌کیفیت و سرعت پایین آن تنها به کسب‌وکارها لطمه وارد نمی‌کند، بلکه روی زندگی تمامی افراد جامعه تاثیر می‌گذارد. چرا که یک اختلال چندساعته یا چند ماهه باعث می‌شود ارتباط و فعالیت کلیه کاربران با دنیای خارج قطع شود. وی با اشاره به اینکه دلیل عدم رشد کسب و کارهای آنلاین در کشور کاهش و اختلال در سرویس اینترنت است؛ می‌افزاید: «نبود سیستم فرهنگ سازی و آموزش به شهروندان و نگرانی از امنیت شبکه از مشکلاتی است که رشد اقتصاد آنلاین در کشور با آن روبه‌رو است، اما از جمله چالش‌های اصلی پیش رو در توسعه اقتصاد آنلاین کشور می‌توان به نبود زیرساخت مناسب در حوزه پهنای باند اینترنت کشور اشاره کرد.» ترکان تصریح می‌کند که عقب ماندگی ایران در بخش کسب وکار آنلاین به نبود سرویس اینترنتی قوی در کشور باز می‌گردد.
محمود بشاش، کارشناس تجارت الکترونیک، نیز با تایید این نکته که کندی در سرعت اینترنت تنها روی کسب‌وکارها تاثیر نمی‌گذارد، می‌گوید: «کندی سرعت اینترنت در کشور، بر همه جوانب زندگی بشر امروزی، تاثیر خواهد گذاشت، مخصوصا بر کسب و کارهایی که بر پایه اینترنت فعالیت می‌کنند. خدمات بسیار ابتدایی مثل ایمیل که تمامی شرکت‌ها و کسب‌وکارها به آن وابسته هستند، تا خدمات بانکی، خدمات تبلیغات و بازاریابی، چت و گفت‌وگوهای آنلاین، تماس‌های تلفنی آنلاین، شبکه‌های اجتماعی، همگی به کیفیت خدمات اینترنت، وابسته هستند.»
وی تاکید می‌کند هرچند دلایل گوناگونی بر رشد کند اقتصاد دیجیتال در کشور تاثیرگذار است، اما موضوع کندی و کیفیت پایین خدمات اینترنتی بر سرعت رشد و گسترش کسب‌وکارهای آنلاین، تاثیرات منفی بیشتری گذاشته است.

** مشتری را فرار بده
یکی از دلایلی که باعث ترغیب کاربران به استفاده از اینترنت به عنوان یک ابزار برای دسترسی به انواع کالا و خدمات می‌شود، سهولت و سرعت دسترسی آن است. در واقع کاربران به جای حضور فیزیکی در محل، می‌توانند به راحتی در منزل یا محل کار خود، با یک سرویس اینترنت مناسب به حجم زیادی از اطلاعات و خدمات دسترسی داشته باشند. پس کاملا طبیعی است که کاهش سرعت و اختلال در این سرویس، باعث شود که کاربران و کسب‌وکارها، دیگر انگیزه کافی برای استفاده از این کانال را نداشته باشند و به همان روش‌های سنتی روی بیاورند.
سعید محمدی، مدیرعامل فروشگاه دیجی‌کالا، با اشاره به اینکه کاهش سرعت اینترنت و افزایش اختلالات در این شبکه باعث شده فروشگاه‌هایی که اقدام به فروش اینترنتی محصولات مختلف می‌کنند، متحمل ضررهای بالایی شوند، می‌گوید: «اختلال و کاهش سرعت اینترنت کار فروشگاه‌های آنلاین را از دوسو تحت شعاع قرار می‌دهد. یعنی در بخش اول کاربرانمان را از دست خواهیم داد؛ چرا که به دلیل عدم ثبات در ارائه این سرویس کاربران با کندی به سامانه اتصال و اقدام به خرید اینترنتی می‌کنند و در نهایت نیز بعد از اینکه موفق به خرید خود نشده‌اند ترجیح می‌دهند به همان روش سنتی خرید روی بیاورند.»
به گزارش دنیای اقتصاد وی در ادامه می‌افزاید: «از سوی دیگر به جز کاهش فروش بهره‌وری پرسنل مشغول در این نوع فروشگاه‌ها با افت مواجه خواهد شد؛ چرا که این کارمندان برای ارائه سرویس و دریافت پاسخ مشتریان نیاز به اینترنت و پهنای باند کافی دارند و این در حالی است که کندی و اختلال در اینترنت باعث می‌شود این گروه برای ساعت‌ها بیکار بنشینند یا با صرف زمان دو الی سه برابری پاسخگوی مشتریان خود باشند.»
به گفته بسیاری از فعالان فروشگاه‌های آنلاین، نبود یک سرویس اینترنت باکیفیت و عدم ثبات در شبکه اینترنتی کشور باعث شده این روزها بسیاری از فعالان این حوزه براساس برنامه‌ریزی‌ها و اهداف کاری‌شان پیش نروند. این گروه اعلام می‌کنند که رشد در بخش اقتصاد دیجیتال کشور و جبران عقب‌ماندگی در این حوزه تنها با سیاستگذاری‌های هدفمند دولت در بخش زیرساخت‌های ارتباطی و درک نیاز شرکت‌ها و کاربران به اینترنت پرسرعت برطرف خواهد شد.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو