یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

ایجاد شبکه فیبرنوری ضامن سلامت عمومی

آنتن

دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۹:۰۰


گسترش بیماری‌های روحی-روانی، روند رو به رشد ناراحتی‌های مغز و اعصاب حتی برای کودکان و نوجوانان و سرانجام سقط‌ جنین های مشکوکی که پزشکان اغلب به امواج گوناگون رادیویی نسبت می دهند موضوعی جدی است که باید مسئولان جامعه به آن توجه نمایند.

وایمکس نیوز- امروزه استفاده از دستگاه های مخابراتی همچون تلفن همراه جزو لاینفک زندگی مردم جهان شده و با وجود مباحث بسیاری که درباره تاثیرات منفی این امواج از سوی دانشمندان مطرح می شود، اما هیچ یک از دولت ها تاکنون به طور رسمی تاثیرات مخرب آن را نپذیرفته اند.

پژوهش های گسترده ای که به وسیله سازمان های جهانی مانند سازمان بهداشت جهانی در حال انجام است، نشان داده است که امواج رادیویی و پارازیت های قوی که به صورت همگن در محیط  شهری پخش و حتی امواج رادیویی آنتهای فرستنده تلفن همراه هم که با فرکانس بالا ارسال می شوند، برای بدن انسان مضر بوده و باعث بروز سرطان و بیماری های مغزی می شوند.

این امواج پرانرژی، گویی شهرهای بزرگ جهان را به یک مایکرویو بزرگ تبدیل کرده اند که همه انسانها در آن به آرامی در حال برشته شدن هستیم. مساله بسیار مهمی که متاسفانه در کنار آلودگی های شدید هوا باعث آسیب ها و صدمات جبران ناپذیر بسیاری در سطح عموم جامعه می شود.

این مساله در ایران شکل حادتری بخود گرفته و با ورود فناورری های جدیدی چون 3G ، 4G و دیگر شبکه های مبتنی بر امواج رادیویی، شرایط پیچیده تری پدید آورده است. ازیک سو به دلیل رقابت در عرصه ارتباطات موبایل، شاهد حضور شرکت های ارائه کننده خدمات متعدد در این زمینه هستیم و از سوی دیگر به دلیل ضعف شبکه های مخابراتی ثابت کشور، شاهد برافراشته شدن هزاران آنتن رادیویی مایکرویو برای تامین نیازهای ارتباطی بر روی سقف ساختمان اکثر سازمان ها و حتی بسیاری از شرکت های خصوصی هستیم. بطوریکه به نظر می رسد با گسترش نیازهای ارتباطی و ضرورت تبادل حجم بالاتری از اطلاعات در زمان کمتر، به زودی خانه های مسکونی نیز نیازمند برقراری ارتباطات مستقیم رادیویی با مراکز ارائه کننده خدمات ارتباطی و اینترنتی خواهند بود.

زیان های ناشی از توسعه ارتباطات رادیویی در شهر ها و تاثیر مخرب آنها بر سلامت شهروندان ایجاب می کند که ایجاد شبکه ارتباطی ثابت با فناوری فیبرنوری به عنوان تنها راهکار قابل قبول ازسوی متولیان امر دنبال شود.

نگاهی به اختلالات شبکه های ارتباطی و اکثریت استفاده کنندگان اینترنت کشور بر پایه تکنولوژی GPRS گوشی های موبایل و همچنین عدم وجود شماره تلفن های IP base نشان می دهد که وجود یک بستر مطمئن و قوی در ارتباطات ثابت کشور آن هم بر پایه تکنولوژی های روز جهانی مانند فیبر نوری به کاهش میزان نیازمندی و در نتیجه استفاده از تلفن های همراه در جامعه کمک می نماید.

دراین راستا، صدور پروانه ایجاد شبکه فیبرنوری درسراسر کشور درقالب اپراتور چهارم مخابراتی، تنها اقدام عملی برای رهایی ازاین مخمصه بوده است که از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دنبال می شود. اما رسیدن به این جایگاه تلاشی مضاعف ازسوی همه احاد قانونگذاری، حمایتی و نظارتی را طلب می کند.

گفته می شود که این شبکه در صورت حمایت دولتی و عمومی، در پایان برنامه پنجم توسعه می تواند سرویس مورد نیاز 10 میلیون مشترک پهن باند کشور را تامین نماید.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو