یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

بالاخره تماس تصويري حلال مي‌شود؟

گوشي هوشمند

جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۶:۰۰


بيش از يکسال از قطع تماس‌هاي تصويري تلفن همراه در کشور مي‌گذرد و در اين ميان پس از گذشت مدتي هربار مسوولان اينگونه گفته‌اند که مشکل اين سرويس در آينده نزديک حل خواهد شد. با اين حال ماه‌ها گذشت و همچنان دسترسي به تماس تصويري محدود به اپليکيشن‌هاي موبايلي بيگانه مانده است.

وايمکس نيوز- چندي پيش وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در صحبتهاي خود گفته بود که در کشور حدود پنج ميليون تلفن هوشمند مورد استفاده قرار مي‌گيرد. از سوي ديگر به گفته وزير ارتباطات دولت نگاهي ويژه به عرصه فناوري اطلاعات دارد و قرار است عقب‌ماندگي‌هاي گذشته در اين حوزه جبران شود.
برهمين اساس در واگذاري مجوز ارائه‌ي خدمات نسل سه براي اپراتورهاي کشور، عزم دولت جزم مي‌شود تا در کمترين زمان ممکن امکان دسترسي مردم به فناوري‌هاي جديد‌تر ميسر شود.
حال ديگر ايرانسل و همراه اول هم در آستانه‌ ارائه‌ي 3G به کاربران خود قرار دارند. البته برخلاف رايتل که در ابتداي کار خود بخش عمده‌اي از تبليغات خود را بر روي تماس تصويري متمرکز کرده بود، اين بار اپراتورها مي‌دانند که مجوزي براي ارائه‌ي تماس تصويري ندارند.
تماس تصويري اين روزها با عضويت کاربران در شبکه هاي اجتماعي مختلف موبايل مانند سالهاي قبل امکان ويژه اي به شمار نمي رود و برخي از کاربران حتي بدون بهره گيري از سيم کارتهاي نسل سه در شبکه‌هاي اجتماعي خارجي به آن دسترسي دارند با اين وجود همچنان راه براي دسترسي قانوني به اين سرويس بسته است.
چندي پيش وزير ارتباطات در پاسخ به اين سوال ايسنا که در نهايت پس از گذشت بيش از يک سال و طرح چندين باره اين موضوع که تماس هاي تصويري در آينده اي نزديک از سر گرفته خواهند شد توپ را به طور کامل به زمين شوراي عالي فضاي مجازي انداخت و در پاسخ به اين سوال که مگر خود او از اعضاي اين شورا نيست تاکيد کرد که پيگيري اين موضوع بايد از طريق دبير شورا صورت گيرد.
دبير شورا هم که به ندرت در برنامه هاي خبري حاضر مي شود براي پاسخگويي به اين سوال خيلي در دسترس نيست. تاکنون نيز هربار در معدود نشستهاي خبري و برنامه‌هاي برگزار شده از او در اين زمينه پرسشي مطرح شده به همان داستان قديمي پيوست فرهنگي اشاره کرده و اظهار اميدواري مي‌کرد که با تصويب اين پيوست در شورا در آينده‌اي نزديک اين سرويس مورد بهره برداري مجدد قرار گيرد. در نتيجه با به تعويق افتادن دسترسي به اين سرويس اين ابهام ايجاد شد که آيا از نظر شرعي مخالفتي با ارائه اين سرويس وجود دارد؟
سال گذشته اخباري مبني بر مخالفت برخي علماي دين با ارائه اين سرويس منتشر شد و پس از دوره اي دسترسي به اين سرويس به بهانه عدم ارائه پيوست فرهنگي لازم توسط اپراتور مسدود شد. به دنبال اين موضوع رايتل که در آن دوره تنها ارائه کننده خدمات نسل سوم ارتباطي در کشور بود پيوست فرهنگي خود را آماده و آن را براي تصويب به سازمان تنظيم مقررات ارسال کرد.
اين سازمان نيز پس از مدتي کار بر روي پيوست طراحي شده در نهايت آن را براي بررسي هاي بيشتر و تصويب نهايي به شوراي عالي فضاي مجازي ارسال کرد با اين وجود با گذشت ماه‌هاي متوالي هربار در اين زمينه تنها به ذکر اين نکته بسنده شده که با تصويب پيوست مذکور در آينده‌اي نزديک شاهد اتصال مجدد اين سرويس خواهيم بود.
تا اينکه دبير شوراي عالي فضاي مجازي اخيرا از پايان فرآيند تهيه و تصويب پيوست فرهنگي سرويسهاي اپراتورهاي نسل سوم و بالاتر تلفنهاي همراه در کميسيون عالي ارتقاي توليد محتواي مرکز ملي فضاي مجازي کشور براي تصويب در جلسه شوراي عالي فضاي مجازي خبر داد.
محمدحسن انتظاري گفت: کميسيون عالي ارتقاي توليد محتواي مرکز ملي فضاي مجازي کشور با برگزاري جلسه‌هاي کارشناسي متعدد با نهادها، صاحب نظران و نمايندگاني از جامعه نخبگاني کشور در اين حوزه به منظور بررسي و نيازسنجي خدمات اپراتورهاي نسل سوم و بالاتر تلفن همراه و همچنين توجه به نظرات فقهي مطرح شده درباره موضوع پيوست فرهنگي که سرويس تماس تصويري نيز جزئي از آن محسوب مي شود، با تصويب آيين نامه‌هاي اين پيوست آن را براي تصويب نهايي در جلسه شوراي عالي فضاي مجازي ارايه کرد.
وي افزود: در اين پيوست ضمن تبيين جايگاه و نحوه تعامل با خدماتي چون پيام کوتاه، پيام چند رسانه‌اي، آهنگ پيشواز، تماس تصويري، اينترنت و بسته‌هاي نرم افزاري که از سوي اپراتور ارايه شده، بر نقش اساسي کاربران در بهره برداري از اين خدمات تأکيد شده و علاوه بر آن اپراتورها ملزم شده‌اند تا بسته‌هاي خدماتي و محتوايي مختلفي را به تناسب سن، نياز و خواسته کاربران با حفظ ارزش هاي تربيتي، اخلاقي، ديني و فرهنگ ايراني – اسلامي در اختيار آنها قرار دهند.
انتظاري با تاکيد بر نگاه جامع پيوست فرهنگي به عنوان زيرساختي مناسب براي اپراتورهاي نسل سوم و بالاتر تلفن همراه، اظهار کرد: در پيوست فرهنگي صرفا نگاه سلبي در نظر گرفته نشده و تلاش شده است تا در تدوين اين پيوست بر نگاه ايجابي تکيه بيشتري شود.
وي تصريح کرد: اين پيوست پس از تصويب در جلسه شوراي عالي فضاي مجازي کشور براي تمامي اپراتورهاي نسل سوم و چهارم تلفن همراه ابلاغ خواهد شد تا براساس آن بتوانند خدمات و سرويس هاي خود را ارايه کنند.
در هر حال با گذشت زمان علاوه بر رايتل دو اپراتور ديگر کشور هم در آستانه ارائه خدمات 3G قرار دارند و نکته جالب اين که دقيقا در همان روز اعطاي مجوز ارائه 3G به اپراتور دوم تعداي از مؤسسات و تشکل بانوان فعال در حوزه زنان و خانواده در نامه‌اي خطاب به دبير شوراي عالي فضاي مجازي نگراني شديد خود را نسبت به زمزمه‌هاي راه اندازي ارتباط تصويري تلفن‌هاي همراه اعلام کرده و «تماس تصويري» تلفن‌هاي همراه را تهديدي براي بنيان خانواده و آرامش و امنيت زنان دانستند.
اين اولين‌بار نيست بر سر راه تماس‌هاي تصويري مانع قرار مي‌گيرد چرا که بيش از اين هم براساس برخي اعتراض‌هاي صورت گرفته ارديبهشت‌ماه سال گذشته جلوي تماس‌هاي تصويري رايتل گرفته شده در توضيح اين مطلب اينگونه عنوان شد که يکي از دلايل اين مساله مخالفت علما با ارائه‌ي اين سرويس است.
اما در شرايطي که گاه برخي ارائه اين سرويس را داراي اشکال مي دانند جا دارد به چند نکته که بي‌شک توجه به آنها مي‌تواند تا حدي مشکل اين بحث را کمرنگ‌تر کند نيز اشاره شود. اولين مساله آنکه براي برقراري تماس تصويري شرايط به گونه اي طراحي شده که پيش از برقراري تماس فردي که با او تماس گرفته شده مورد پرسش قرار مي گيرد که آيا مايل به برقراري تماس تصويري هست يا خير و در صورتي که فرد مايل به اين امر نباشد مي تواند به تماس خود به شکل صوتي پاسخ دهد.
نکته ديگر آنکه براي برقراري تماسهاي تصويري لازم است حتما هر دو سوي ارتباط سيم‌کارت نسل سه در اختيار داشته باشند.از سوي ديگر با طراحي پيوست فرهنگي انتظار مي رود براي جنبه‌هاي مختلف اين امر تدابيري انديشيده شده باشد تا ديگر جاي ايجاد مشکلي براي افراد مختلف باقي نماند.
از سوي ديگر همان طور که در نامه اين تشکل ها هم اشاره شده در حال حاضر برنامه هاي مختلف موبايلي امکان دسترسي به اين سرويس را براي کاربران مهيا کرده اند. به هرحال پيشرفت علم و تکنولوژي در کنار خدمات متعددي که به بشر کرده مخاطراتي هم براي او به همراه دارد و شايد هيچ گاه نتوان ادعا کرد که مي توان از اين مخاطرات در امان بود با اين وجود طي مدت ارائه سرويس تماس تصويري از سوي رايتل مراجع قضايي گزارشي مبني بر مشکل زايي اين سرويس منتشر نکردند.
از سوي ديگر به نظر مي رسد جامعه اي که ضريب نفوذ اينترنت در آن به 50 درصد رسيده و اقشار مختلف آن به بهره گيري از جديدترين تکنولوژيها علاقه نشان مي دهند خود افراد مي توانند مراقبتهاي لازم را از فضاي خصوصي خود به عمل آورند. 

منبع: 90ict

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو