یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

معاون وزیر ارتباطات خبر داد

گذر به IPV6 تا سال 1400

اينترنت

یکشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۰:۰۰


گذر به IPV6 موضوع مهمی است که این روزها در کشورهای مختلف دنیا مورد توجه قرار گرفته و برای آن برنامه‌ریزیهای مختلفی صورت گرفته است. نسخه 6 آی پی (IPv6) آخرین نسخه از پروتکل اینترنت بوده و با نسخه رایج 4 (IPv4) تفاوت بسیاری دارد؛ در ورژن 6، طول آدرس‌ها 128 بیت بوده و دامنه بسیار گسترده‌ای را پشتیبانی می‌کند؛ بنا بر اظهارات معاون وزیر ارتباطات این گذر در ایران تا سال 1400 صورت خواهد گرفت.

وایمکس نیوز - نصرالله جهانگرد صبح امروز در سمینار تشریح برنامه‌های گذر به IPV6 در ایران به ارائه توضیحاتی دراین خصوص پرداخته و اظهار کرد: یکی از موضوعات مهمی که برای گذر IPV6 باید مورد توجه قرار گیرد بحث تامین تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری است که در این زمینه صحبت‌های متعددی با دستگاه‌های اجرایی کشور صورت گرفته و تا پایان امسال با ابلاغ آیین نامه‌ای توضیحات لازم دراین زمینه به آن‌ها ارائه خواهد شد.

رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات ایران همچنین به هماهنگی‌هایی که در این زمینه با اپراتورهای اصلی شبکه ثابت و موبایل و همچنین شرکت ارتباطات زیرساخت صورت گرفته اشاره کرد و افزود: براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته ظرف پنج تا شش سال آینده به تدریج این گذر صورت خواهد گرفت.

جهانگرد همچنین یادآور شد: تا ابتدای سال 1394 بازنگری و ابلاغ سند راهبردی گذر نیز صورت خواهد گرفت و تمهیدات لازم جهت تجهیز شبکه ملی اطلاعات به IPV6 اندیشیده شده و تجهیز خادم‌های نام دامنه (DNF) به IPV6 صورت خواهد گرفت و تا سال 1397 به تدریج حذف دامنه‌های IPV4 آغاز خواهد شد. 

وی در عین حال از تعامل با سازمان‌های جهانی مانند آیکان و رایپ در این زمینه خبر داد و با تاکید بر اهمیت تامین امنیت این بخش اظهار کرد: در حوزه امنیتی لازم است هر چه سریع‌تر بر مشکلات این کار فائق آییم چرا که بر مناسبات بین المللی نظارت‌ها، هک‌ها و تهدیداتی وجود دارد و حیات سیستم در تماس با IPV6 ایجاب می کند که مباحث امنیتی به دقت مورد توجه قرار گیرد.

معاون وزیر ارتباطات در عین حال از تشکیل کارگروهی در این حوزه خبر داد و افزود: قرار بر آن است که در قالب فعالیت‌های این کارگروه توصیه‌های امنیتی مناسب جهت گذر از دوره IPV4 به IPV6 صورت گرفته و ارائه شود. 

وی همچنین به بحث فرهنگ سازی در این حوزه اشاره کرد و به همکاری موسسات مختلف دراین زمینه اشاره کرد. 

جهانگرد در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: در سطح بین المللی طی سال‌های گذشته تلاش‌های متعددی در حوزه گذر به IPV6 صورت گرفته و لازم است ما نیز در ایران این روند را پیگیری کنیم تا دچار بحران عقب ماندگی از سطح بین الملل نشویم.

سیدمحمدحسن محمدفر - عضو کمیته گذر از IPV4 به IPV6 - نیز عنوان کرد: در حال حاضر در کشورهای مختلف دنیا خصوصا در کشورهای مرکزی شبکه اینترنت مرحله گذر از IPV4 به IPV6 رو به پایان است. 

وی ادامه داد:‌ در رایپ تقریبا از سال 2012 دیگر IPV4 کارکرد ندارد و با IPV6 کار می شود علاوه بر این حدود 76 درصد از کشورهای این بخش به IPV6 مهاجرت کرده‌اند واگر ما خود را به این سطح نرسانیم در آینده از نظر تکنیکال با مشکلات متعددی مواجه خواهیم شد. 

محمدفر ادامه داد: متاسفانه ما در حال حاضر در منطقه صفر قرار داریم اما کشورهای متعددی هستند که ضریب استفاده از IPV6 در آن‌ها به 9 هم رسیده است و این آمار در آمریکا رقم قابل توجهی را به خود اختصاص می‌دهد در حالی که در کشور ما هنوز استفاده‌ای از IPV6 صورت نگرفته و تنها در برخی بخش‌ها تجهیزات مربوط به این حوزه آماده شده است.

عضو کمیته گذر از IPV4 به IPV6 ادامه داد: تقریبا 10 درصد از به کاربران منطقه به IPV6 گذر کرده‌اند اما با این حال ما همچنان در نقطه صفر قرار داریم و از این نظر عقب مانده‌ایم.

وی همچنین به بحث آموزش‌های مربوط به این حوزه اشاره کرد و با بیان این‌که آموزش‌هایی که دراین حوزه صورت می گیرد هزینه های بسیار بالایی به دنبال دارد و همین موضوع موجب می شود برای اپراتورهایی که نیازمند این آموزش‌ها هستند مشکلاتی ایجاد شود.

 

منبع : isna

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو