یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رسانه تعاملی و کاربرد‌های جدید تلویزیون

تلويزيون

یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۴:۰۰


یک کارشناس ایجاد رسانه تعاملی را راهی برای افزایش نقش گیرنده در انتخاب برنامه مورد نظر دانست و گفت: مخاطب در یک رسانه تعاملی می‌تواند برنامه‌ مورد نظر خود را انتخاب کند در حالی که تلویزیون سنتی تنها پخش‌کننده برنامه‌هاست.

وایمکس نیوز - محمد لهراسبی‌نژاد - یک فعال در حوزه رسانه تعاملی ، به تشریح ویژگی‌های رسانه‌های تعاملی و کارکرد‌های آن پرداخت و اظهار کرد: خدماتی که از طریق رسانه تعاملی به مردم ارائه می‌شود در واقع با تلاش مجموعه صدا‌وسیما، مخابرات و اپراتورهای این رسانه تامین می‌شود. 

وی خاطر نشان کرد: خدمات رسانه تعاملی مبتنی بر برقراری ارتباطی دو سویه بین مخاطب و صدا‌وسیماست؛ به این صورت که در گذشته تلویزیون تنها گیرنده‌ای بود که برنامه‌های تلویزیونی ساخت صدا‌وسیما را پخش می‌کرد، اما در یک رسانه تعاملی مخاطب انتخاب می‌کند که چه برنامه‌ای را در چه زمانی ببیند، بنابراین کنترل و انتخاب محتوا در اختیار مخاطب است. 

او با اشاره به این‌که خدمات اینگونه رسانه‌ها معمولا روی پهنای باند اینترانت ارائه می‌شود، گفت: از ویژگی‌های رسانه تعاملی این است که از پهنای باند بین‌المللی هیچ استفاده‌ای نمی‌کند بلکه با استفاده از خدمات سیم‌های مسی شرکت ارتباطات زیرساخت خود پهنای باند اینترانت می‌رساند. 

لهراسبی‌نژاد افزود: تجهیزات مربوط به تلویزیون تعاملی در حال حاضر در مراکز مخابراتی هفت استان کشور ایجاد شده است و در حال استفاده آزمایشی است با این حال این خدمات هنوز در اختیار کل مردم قرار نگرفته است. 

وی همچنین با تاکید بر این‌که استفاده عموم از خدمات رسانه‌ تعاملی در گرو مجوز رگولاتوری است، اظهار کرد: در این زمینه لازم است وزارت ارتباطات و سازمان صدا‌وسیما هماهنگی‌هایی را با یکدیگر داشته باشند. 

او خاطر نشان کرد: صدا‌وسیما در حال حاضر مجوز ایجاد اپراتور رسانه تعاملی را داده است و برای ارائه‌ی محتوا نیز مشکلی ندارد، بلکه لازم است سازمان تنظیم مقررات ارتباطات برای استفاده از تجهیزاتی که رسانه تعاملی در شرکت مخابرات و مراکز مخابراتی ایجاد کرده است مجوز ارائه دهد. 

لهراسبی‌نژاد با بیان این‌که محتوایی که از طریق رسانه تعاملی ارائه می‌شود، بیش از محتوای گیرنده‌های معمولی و دیجیتال است، گفت: خدمات رسانه تعاملی متنوع‌تر است برای مثال خدماتی مانند ویدئوهای درخواستی که از طریق دسترسی رسانه‌های تعاملی به آرشیو صدا‌وسیما و شبکه ویدئویی خانواده به صورت رایگان و پولی ارائه می‌شود، به مخاطبان این امکان را می‌دهد که فیلم مورد نظرشان را انتخاب کرده و سپس با استفاده از خود این رسانه به صورت آنلاین قیمت آن را پرداخت کند. 

او ادامه داد: پرداخت آنلاین از طریق رسانه تعاملی این امکان را به مخاطبان می‌دهد که از طریق تلویزیونی محصول مورد نظرشان را انتخاب کرده خریداری کنند و سپس از طریق پست در منازل تحویل بگیرند. 

وی درباره‌ تفاوت رسانه تعاملی با کانال بازار گفت: در واقع در کانال بازار مخاطب هرچه را که ارائه می‌شود می‌تواند خریداری کند، در حالی که در رسانه تعاملی مخاطب هرچه را که نیاز دارد، بررسی کرده و انتخاب خریداری می‌کند. 

لهراسبی‌نژاد تصریح کرد: رسانه تعاملی در بحث آموزش یا همان آموزش از طریق تلویزیون و بانکداری نیز از طریق ارائه خدمات بانکی روی اینترانت تاثیر‌گذار است. 

مدیر عامل این رسانه تعاملی با تاکید بر این‌که بحث تولید محتوا یکی از مهم‌ترین مباحث در اینترانت و ابررسانه ملی است، گفت: در این زمینه لازم است تمام گروه‌ها، نهادها و بخش‌های خصوصی که می‌تواند تولید محتوا کند با رسانه ملی و اپراتورهای مرتبط همکاری کند. 

وی تصریح کرد: رسانه تعاملی می‌تواند با کاهش نیاز به رفت‌وآمد‌های شهری هزینه‌های کشوری را کاهش دهد و اثرات زیست محیطی نیز دارد. 

لهراسبی‌نژاد درباره‌ی حمایت‌های دولتی از ایجاد رسانه تعاملی گفت: تا به حال سرمایه‌گذاری روی این امر مستقیم از طریق خود اپراتورها بوده است و امیدواریم هرچه سریع‌تر با ارائه‌ی مجوز بهره‌برداری از خدمات این رسانه بازگشت سرمایه نیز به وجود بیاید.  

او افزود: تا به حال این اپراتور هیچ پشتیبانی مالی از سوی دولت دریافت نکرده است، اما با توجه به این‌که مسوولان نظام به برکات راه‌اندازی رسانه تعاملی واقف‌اند، پشیبانی‌های معنوی زیادی کرده‌اند. 

وی همچنین درباره‌ی مشکلات رسانه تعاملی با شرکت ارتباطات زیرساخت و مراکز مخابراتی اظهار کرد: امیدوارم با مجوز سازمان رگولاتوری میزان همکاری این دو شرکت نیز با اپراتورهای رسانه تعاملی افزایش پیدا کند، اما تا به حال کار با این مراکز سخت پیش رفته است. 

لهراسبی‌نژاد افزود: خدمت رسانه تعاملی به صورت عمومی باید سال گذشته ارائه می‌شد. اگر مجوز مربوطه ارائه شود همکاری‌ها نیز با این شرکت افزایش پیدا خواهد کرد و روند کار تغییر پیدا می‌کند.

 

منبع : ایسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو