دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

مزاحمت تلفني، مشکلي که پايان ندارد

تلفن همگاني

چهارشنبه ۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۵:۰۰


درصد بالايي از تماسهاي مراکزي مانند 110، 115 و 125 را مزاحمان تلفني تشکيل مي‌دهند! از سوي ديگر مشترکان عادي نيز مشکلات متعددي با مزاحمان تلفني دارند؛ با اين حال به نظر مي‌رسد اجرا نشدن قانون مشخص در برخورد با مزاحمان بعضا مانع حل اين مشکل شده است.

وايمکس نيوز - فرق نمي‌کند شما چه سن و جنسيتي داريد. همين که به تلفن ثابت يا همراه دسترسي داشته باشيد بي شک حداقل چند بار با مشکل مزاحمت‌هاي تلفني مواجه شده‌ايد.

 

دايره فعاليت مزاحمان تلفني در برخي موارد از چنان حاشيه امني برخوردار است که حتي وزير ارتباطات هم از اين مشکل در امان نمانده و مي‌گويد: خود من نيز شماره‌اي را از 20 سال پيش تاکنون دارم اما با اين وجود گاهي مزاحمتهايي دارم؛ به عبارت ديگر مزاحمتهاي تلفني براي من هم وجود دارد اما با اين حال آنچه ثبت مي‌شود رقم بالايي نيست هرچند که در کل ميزان مزاحمتها زياد است.

 

محمود واعظي در عين حال با تاکيد بر بالا بودن آمار مزاحمتهاي تلفني يادآور مي شود: با وجود بالا بودن آمار مزاحمت‌ها با توجه به اينکه در بسياري از موارد پيگيري آنها درخواست نشده و موضوع به ما منعکس نمي‌شود نمي‌توان آماردقيقي در اين خصوص منتشر کرد.

 

 

 

70 درصد تلفن‌هاي 115 مزاحمت‌هاي تلفني است

 

 

فروردين ماه امسال رئيس مرکز مديريت حوادث و فوريتهاي پزشکي مازندران اينگونه اعلام کرده بود که حداقل در اين استان 70 درصد تلفن‌هاي 115 مزاحمت‌هاي تلفني است که اين کار مانع به موقع رسيدن اورژانس به محل حادثه مي‌شود.

 

اهميت اين موضوع زماني بيشتر مي‌شود که بدانيم اين بحث تنها مختص يک استان نبوده و به طور کلي آمار مزاحمت‌هاي تلفني در مراکزي مانند 110،115 و 125 بالا محسوب مي شود.

 

دو سال پيش مديرروابط عمومي اورژانس تهران با بيان اينکه در سال 1390 سه ميليون و 636 هزار و 846 تماس با مرکز فوريت‌هاي پزشکي (115) تهران گرفته شده، به ايسنا گفت: از کل تماس‌هاي دريافتي، 66/49 درصد تماس‌ها را مزاحمان تلفني تشکيل مي‌دهند.

 

وي با بيان اينکه 18/9 درصد از تماس‌هاي مزاحمان تلفني اورژانس تهران را مالکان شرکت ايرانسل تشکيل مي‌دهند، اظهار کرد: بيشترين مزاحمان اورژانس تهران را مالکان ايرانسل تشکيل داده و متاسفانه شرکت مخابراتي ايرانسل، هيچ کمکي مبني بر قطع يا اخطاريه به مالکان اينگونه خطوط نمي‌کند.

 

مديرروابط عمومي اورژانس تهران در آن دوره در مورد جنسيت مزاحمان تلفني اورژانس تهران نيز اينگونه عنوان کرد که از آنجايي که اپراتورهاي مرکز فوريت‌هاي پزشکي تهران را زنان تشکيل مي‌دهند، عمده مزاحمان تلفني مردان هستند.

 

 

 

نمونه‌هايي از مزاحمتهاي خاص

 

 

وي افزود: چندي پيش نيز با بررسي سوابق، مشخص شد که فردي در طول يک سال هفت هزار مرتبه با اورژانس تهران تماس گرفته و با ارائه گزارش‌هاي کذب، قصد ايجاد مزاحمت براي مرکز فوريت‌هاي پزشکي را داشت که با شکايت اورژانس تهران اين مساله رفع شد.

 

عباسي در ادامه به تماس‌هاي مکرر جواني بي‌خانمان اشاره کرد و گفت: اين فرد که بيش از 8 سال است با تماس‌هاي مکرر خود به اورژانس باعث مزاحمت مي‌شد، هربار در يکي از نقاط شهر به خصوص در محلات شمالي تهران، به گونه‌اي وانمود مي‌کند که دچار تشنج شده و از مردم طلب کمک مي‌کند و تکنيسين‌هاي اورژانس نيز پس از حضور در صحنه حادثه متوجه مي‌شوند که اين بيمار فردي نيست جز جوان بي‌خانماني که مدتي است اين روند را در پيش گرفته است.

 

وي در تشريح خاص‌ترين مزاحمان تلفني مرکز 115 به تماس مکرر پيرزني 80 ساله اشاره کرد و گفت: اين پيرزن در هر تماس عنوان مي‌کرد که دچار افت فشار خون و ديگر مشکلات کهنسالي شده است اما هنگامي که تکنيسين‌هاي اورژانس براي بررسي وضعيت جسماني او به منزلش مراجعه مي‌کردند، اين پيرزن به دليل کمبود محبت، با تکنيسين‌هاي اورژانس صحبت مي‌کرد تا از تنهايي دربيايد.

 

مديرروابط عمومي اورژانس تهران با بيان اينکه تلفن‌هاي عمومي نصب شده در سطح پايتخت نيز يکي ديگر از ابزارهاي افراد براي ايجاد مزاحمت براي اورژانس تهران است، گفت: تلفن‌هاي عمومي به گونه‌اي طراحي شده که بدون پرداخت پول يا واردکردن کارت، با فشار يک دکمه به مرکز فوريت‌هاي پزشکي تماس گرفت که گاها ديده مي‌شود، مزاحمان تلفني، از تلفن‌هاي عمومي استفاده مي‌کنند.

 

وي با بيان اينکه ميانگين سني مزاحمان تلفني اورژانس تهران، نوجوانان 10 تا 20 سال هستند، گفت: در مواردي ديده مي‌شود که نوجوانان با تماس با مرکز 115 اعلام وضعيت اضطراري کرده، به‌گونه‌اي که آمبولانس به محل حادثه اعزام مي شود و اما پس از رسيدن ماموران اورژانس به محل حادثه مشخص مي‌شود که تعدادي از کودکان با تماس با 115، گزارش غلط اعلام کرده و باعث خارج شدن آمبولانس از آشيانه شده‌اند و در مواردي نيز ديده شده است که نوجوانان پس از حضور تکنيسين اورژانس در محل ياد شده براي امدادگران دست تکان داده و به آنان مي‌خندند.

 

 

 

98درصد تماس‌ها با آتش‌نشاني غيرمرتبط است

 

 

پيمان نيکبخت، رئيس ستاد فرماندهي 125 نيز در آن دوره تاکيد کرده بود که سازمان خدمات ايمني شهر تهران نيز همانند اورژانس با معضل مزاحمان تلفني روبروست.

 

وي در عين حال به تماس روزانه پنج هزار نفر با سامانه 125 اشاره کرده و گفت: اين در حالي است که در ميان اين پنج هزار تماس تنها دو درصد از تماس ها عملياتي مي شود و 98 درصد از تماس هاي تلفني غيرمرتبط با فعاليت هاي آتش نشاني است.

 

 

 

ثبت 5000 مزاحمت در تهران

 

 

اظهارات مسئولان مخابراتي نيز بر بالا بودن آمار مزاحمتهاي تلفني صحه مي گذارد به گونه اي که اعلام شده است در سال گذشته در تهران بيش از پنج هزار مورد مزاحمت تلفني براي تلفنهاي ثابت وجود داشته است.

 

به گفته معاون تجاري مخابرات استان تهران اين رقم تنها مختص افرادي است که به پر کرن فرم کشف مزاحمت پرداخته اند و البته اين آمار نسبت به سال‌هاي قبل با کاهش همراه بوده است.

 

اما نحوه‌ي مواجهه منطقي با مزاحمان تلفني موضوع ديگري است که بايد مورد توجه قرار گيرد.

محمدرضا بيدخام - معاون تجاري مخابرات استان تهران - چندي پيش در اين باره گفت: اگر مشترکي با مشکل مزاحم تلفني مواجه است به هيچ عنوان نبايد با فرد مزاحم تماس بگيرد، چرا که براي اين کار روند خاصي وجود دارد.

 

وي ادامه داد: در صورت تکرار مزاحمت، مشترکان مي‌توانند با مراجعه به مراکز مخابراتي فرم درخواست کشف مزاحمت را پر کنند تا بر روي خط آنها مزاحم‌ياب نصب شود.

 

او در عين حال عنوان کرد: نکته‌ي ديگر آنکه مالکان خطهاي تلفن ثابت بايد توجه داشته باشند که در صورت ايجاد مشکل براي مشترکان ديگر، مالک خطي که از سوي آن مزاحمت ايجاد شده مسووليت سوء‌استفاده‌هاي احتمالي را برعهده خواهد داشت.

 

بيدخام همچنين اظهار کرد: پس از کشف مزاحمت، در صورتي که اولين‌باري باشد که چنين مشکلي رخ مي‌دهد تلفن فرد مزاحم به مدت يک هفته قطع شده و فرد ملزم مي‌شود براي وصل مجدد آن هزينه‌هاي مربوطه را پرداخت کند.

 

وي ادامه داد: در مرتبه‌ي دوم خط مشترک به مدت سه ماه قطع شده و پس از دريافت اخطار کتبي با تعهد‌سپاري خط او بار ديگر فعال مي‌شود، اما اگر تعداد مزاحمت‌ها به مرتبه‌ي سوم برسد، خطي که ايجاد مزاحمت کرده سلب امتياز خواهد شد.

 

 

 

با مزاحمان چگونه برخورد کنيم؟

 

 

معاون مخابرات استان تهران در تعريف مزاحمت نيز اعلام کرد: اگرچه مصاديق مزاحمت به‌طور دقيق مشخص نشده، اما در کل تکرار تماس با شماره‌هاي نادرست و ناشناخته از مصاديق بارز مزاحمت به‌شمار مي‌آيد.

 

بنابر اعلام بيدخام در صورت استمرار مزاحمت و عدم موفقيت مخابرات در شناسايي و کشف مزاحمت، شماره فرد تعويض خواهد شد.

 

همچنين به مشترکان تلفن ثابت توصيه شده که بهترين روش برخورد با مزاحمت تلفني آن است که با مزاحمت گفت‌وگو و پرخاش نکرده و فقط گوشي را بروي تلفن بگذاريد و ارتباط را قطع کنيد.

 

از آنجايي که تشخيص مزاحمت با شرکت مخابرات است، لذا مشاهده شماره مخاطب در نمايشگر تلفن به معني کشف مزاحمت تلقي نمي‌شود.

 

در صورت وجود مزاحمت تلفني به هيچ وجه با آن شماره تماس نگيريد و ضمن مراجعه به مرکز مخابراتي محل خود و يا يکي از چند مکان درج شده در گزارش زير، با ارائه آخرين قبض پرداختي تلفن يا کارت شناسايي معتبر، درخواست کشف مزاحمت کنيد.

 

 

 

مجازات‌هاي مزاحمت تلفني

 

 

اما در قانون مجازات‌ها براي افراد که مزاحمت تلفني براي مشترکان ديگر ايجاد مي‌کنند، مواردي پيش بيني شده که شرح زير است:

 

براساس قانون اصلاح تبصره دو ماده 14 قانون تاسيس شرکت مخابرات ايران، هر کس وسيله مخابراتي در اختيار خود را وسيله مزاحمت ديگري قرار دهد، يا به عمد و سوء نيت ارتباط ديگري را مختل کند، براي بار اول پس از کشف، ارتباط تلفني او به مدت يک هفته همراه با اخطار کتبي قطع و تجديد ارتباط مستلزم پرداخت هزينه‌هاي مربوط خواهد بود.

 

براي بار دوم پس از کشف، ارتباط تلفني او به مدت سه ماه همراه با اخطار کتبي قطع و تجديد ارتباط مستلزم سپردن تعهد از سوي مشترک و پرداخت هزينه‌هاي مربوط خواهد بود و براي بارسوم شرکت ارتباطي تلفني وي را به طور دائم قطع و اقدام به جمع آوري منصوبات تلفني کرده و وديعه مربوط به مشترک را پس از تسويه حساب مسترد خواهد کرد.

 

طبق ماده 641 قانون مجازات اسلامي هر گاه کسي به وسيله تلفن يا دستگاه‌هاي مخابراتي ديگر براي اشخاص ايجاد مزاحمت کند، بنا به راي مراجع قضايي علاوه بر اجراي مقررات خاص شرکت مخابرات، مرتکب، به حبس از يک تا شش ماه محکوم خواهد شد.

 

اما در ارتباط با مزاحمتهاي تلفن همراه نيز مشترکان اپراتور اول مي توانند درباره مزاحمت‌هاي تلفني خود از داخل شبکه همراه اول با 9990 و خارج از شبکه همراه ول و تلفن ثابت با 09129990 واحد ارتباط مردمي شرکت مخابرات ايران تماس بگيرند.

 

کليه مشترکين شرکت ايرانسل هم مي‌توانند جهت طرح شکايت مزاحمت تلفني و يا شکايت از پيامک‌هاي کلاهبرداري از روش‌هاي زير اقدام کنند:

 

1. در صورتي که سيم‌کارت مشترک و سيم‌کارتي که از طريق آن ايجاد مزاحمت شده و يا پيامک کلاهبرداري ارسال شده است هر دو متعلق به ايرانسل باشند، مشترک مي‌تواند حسب مورد پس از تکميل اصل فرم مربوط به مزاحمت تلفني و يا فرم مربوط به پيامک کلاهبرداري که امضاء و اثر انگشت خود را بر آن ثبت کرده ، به يکي از نمايندگان حقوقي اين شرکت در سراسر کشور مراجعه کند.

 

2. در صورتي که سيم‌کارت مشترک متعلق به ايرانسل باشد اما شماره‌اي که از طريق آن ايجاد مزاحمت شده و يا پيامک کلاهبرداي ارسال شده است اعم از (شماره تلفن همراه و يا تلفن ثابت) متعلق به اپراتوري ديگر باشد، مانند مورد اول، ضرورت دارد تا مشترک پس از تکميل اصل فرم مربوط که امضاء و اثرانگشت خود را بر آن ثبت کرده، به يکي از نمايندگان حقوقي اين شرکت در سراسر کشور مراجعه کند.

 

در صورتي که مشترک تلفن ثابت و يا تلفن همراه اپراتوري به غير از ايرانسل قصد شکايت از يکي از شماره‌هاي متعلق به ايرانسل تحت عنوان مزاحمت تلفني را داشته باشد، ضرورت دارد موضوع را از طريق دفاتر حقوقي اپراتور مربوط به خود پيگيري کند. در اين صورت موضوع از طريق همکاري دفتر حقوقي اپراتور مذکور و شرکت ايرانسل پيگيري خواهد شد.

 

 

 

جاي خالي قانونهاي بازدارنده

 

 

اما با وجود حجم بالاي مزاحمتهاي تلفني به نظر مي رسد همچنان قانون محکمي درباره اين موضوع تدوين نشده و راهکاري جدي براي مقابله با اين معضل از سوي قانون گذاران انديشيده نشده است چرا که اکنون افراد در موارد متعدد ميتوانند با خريد سيم کارتهاي اعتباري با هزينه بسيار کم به ايجاد مزاحمت براي افراد مختلف پرداخته و درنهايت پس از مدتي سيم کارت خود را بسوزانند چرا که در بسياري موارد افراد به دليل طولاني بودن روند پيگيري موضوع قيد شکايت را زده و سعي مي کنند مزاحمتهاي تلفني را تحمل کنند.

 

بر همين اساس مزاحمان در حاشيه اي امن مي توانند به فعاليت بپردازند و با مشکل چنداني هم مواجه نباشند. از سوي ديگر با توجه به اينکه همچنان سيم کارتهاي فعال در سطح شهر به فروش مي‌رسند و با وجود تلاشهاي صورت گرفته همچنان راه دستيابي به اين سيم کارتها چندان مشکل نيست، امکان استفاده ازسيم‌کارتهاي فعال براي ايجاد مزاحمت حاشيه‌اي امن براي کاربران ايجاد کرده و موجب مي شود فرد با خريد سيم کارتي که به نام فردي ديگر به ثبت رسيده بتواند فعاليتهاي غيرقانوني مد نظر خود را به انجام برساند که در هر صورت ضروري به نظر مي رسد توجه بيشتري نسبت به اين معضل صورت گرفته و براي حل آن راهکاري جدي انديشيده شود.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو