یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

رييس هيات مديره شاتل خبر داد:

چگونه رايانه، تبلت و تلفن همراه فرزندان خود را ايمن کنيم؟

تلفن همراه

سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۶:۰۰


اميدوارم خانواده هاي ايراني با عبور از نگاههاي سطحي از جمله نگاه تشخصي به ابزاري نوين ارتباطي ، با نگاهي آگاهانه اين تجهيزات را در اختيار فرزندان خود قرار دهند تا ناخواسته فرزندانشان در زير هجمه اي از آسيبهاي فرهنگي و اجتماعي ناشي از بهره گيري نادرست از اين ابزراها قرار نگرفته و آينده آنها در هاله اي از ابهام قرار نگيرد.

وايمکس نيوز - نويد کمالي محقق، پژوهشگر و مدرس حوره فناوري اطلاعات و ارتباطات، در يادداشت ارسالي براي سيتنا آورده است: امروزه با فراگير شدن ابزارهاي ارتباطي کمتر خانواده اي يافت مي شود که براي فرزندان خود امکاناتي از قبيل رايانه ، تبلت و تلفن همراه را تهيه نکند زيرا در فضايي که جهان به سوي تحقق جامعه اطلاعاتي پيش مي رود از عده اي معتقند که دور بودن از تجهيزات نوين ارتباطي به نوعي عقب ماندگي اجتماعي محسوب مي شود!

متاسفانه بنا بر آمار هاي جسته و گريخته در جامعه 75 ميليوني ايران بيش از 80 ميليون سيم کارت تلفن همراه موجود است و در ماههاي اخير نيز ضريب نفوذ اينترنت به مرز 60 درصد نزديک شده است که اين آمار به سادگي حاکي از شتاب بالاي جامعه ايراني در بهره گيري روز افزون از فضاي نوين ارتباطي خصوصا در بستر فضاي مجازي و اينترنت است.

اين رشد بالاي بهره گيري از ابزارها و بسترهاي ارتباطي نوين از دو زاويه قابل بررسي است که اولي نعمت و دومي نقمت است.

از بعد نعمت بهره گيري جامعه ايراني از فضاي مجازي و ابزارهاي ارتباطي موجود در آن مي تواند منجر به شکل گيري هر چه سريعتر دولت الکترونيکي و فرهنگ مبتني بر آن شود که از جمله مواهب آن افزايش شفافيت هاي سازماني و کاهش فساد اداري و اجتماعي است.

اما از بعد نقمت و با نگاهي آسيب شناسانه غرق شدن خانواده هاي ايراني در بهره گيري از فضاي مجازي و ابزارهاي ارتباطي مرسوم در آن بدون آگاهي از کارکرد آنها و تهديدات نهفته درآن خصوصا در حوزه حريم خصوصي مي توانند ضربات و آسيب هاي جبران ناپذيري را دامن گير خانواده هاي ايراني نمايد لذا عبور از فازهاي انکاري و سلبي به فاز آموزش عمومي در قالب آموزش هاي کاربردي مي تواند موجب کاهش آسيب ها و هدايت خانواده ها به بهره گيري هوشمندانه و صحيح از اين ابزارها شود.

از اين رو بر آن شدم تا در يادداشتي کوتاه به معرفي دسته ابزارهاي کاربردي مورد نياز براي ايمن سازي رايانه ، تبلت و تلفن همراه فرزندان که اين روزها به جد مورد نياز خانواده هاي ايراني است بپردازم.

خوشبختانه در طول دو دهه اخير حفظ امنيت کودکان و نوجوانان در فضاي مجازي به عنوان يکي از دغدغه هاي اصلي خانواده ها در سطح جهان مورد مطالعه و بررسي کارشناسان حوزه فناوري اطلاعات قرار گرفته است که حاصل آن مجموعه اي از راهکارهاي نرم افزاري تحت عنوان Parental Control است که در ادامه آن اشاره خواهم نمود.

نرم افزارهاي Parental Control به عنوان يک سامانه کنترل دسترسي در سطح کاربر ، اين توانايي را براي والدين ايجاد مي نمايند که به راحتي با نصب اين نرم افزاها بر روي رايانه يا تلفن همراه فرزند خود ، نوع کاربري و سطح دسترسي فرزند خود را مديريت و محدود سازي نمايند.

بطور مثال اين نرم افزارها والدين را قادر مي سازند تا به راحتي زمان و يا نوع دسترسي به سايتها اينترنتي ، بازيها و ... را مديريت کنند و مانع از دسترسي فرزندان خود به اطلاعات خاصي از جمله سايتها و نرم افزاهاي نامناسب و ضد اخلاقي گردند.

و يا در مثالي ديگر والدين مي توانند اجازه نصب نرم افزاهايي مانند وايبر و واتس آپ را در تلفن همراه فرزندان سلب کنند و در صورت ارائه مجوز نصب تمام ارتباطات فرزندان را بصورت مخفيانه ثبت و بررسي کنند.

از ويژگي هاي جالب توجه دسته اي از اين نرم افزها امکان رصد مکاني فرزندان است که موجب مي شود والدين در هر ساعت از شبانه روز موقعيت مکاني و مسير هاي رفت آمد فرزندان خود را از راه دور کنترل نمايند.

براي دسترسي و استفاده از نمونه هايي از اين نرم افزارها که امکان نصب آنها به راحتي بر روي رايانه ، تبلت و تلفن همراه فرزندانتان مقدور مي باشد مي توانيد به لينک زير مراجعه نماييد.
http://goto.ir/MiNwd

در پايان اميدوارم خانواده هاي ايراني با عبور از نگاههاي سطحي از جمله نگاه تشخصي به ابزاري نوين ارتباطي ، با نگاهي آگاهانه اين تجهيزات را در اختيار فرزندان خود قرار دهند تا ناخواسته فرزندانشان در زير هجمه اي از آسيبهاي فرهنگي و اجتماعي ناشي از بهره گيري نادرست از اين ابزراها قرار نگرفته و آينده آنها در هاله اي از ابهام قرار نگيرد.  

 

منبع : سيتنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو