یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

مروری بر حضور هیأت بلندپایه چینی در ایران؛

همکاری‌های فناوری تهران و پکن همراه با گسترش روابط تجاری

چين

چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷:۰۰


معاونت علمی و فناوری ریاست ‌جمهوری به مدت سه‌روز، میزبان هیاتی بلندپایه آکادمی علوم چین، بزرگترین آکادمی علوم جهان، بود.

وایمکس نیوز - طی سفری سه‌روزه ، دکتر چونلی بای، سرپرست آکادمی ملی علوم چین همراه با جمعی از متخصصان حوزه‌های گوناگون فناوری‌های نوین کشور چین، ضمن دیدار با معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با بخشی از توانمندی ها و دستاوردهای کشورمان در حوزه دانش و فناوری از نزدیک آشنا شدند. این سفر یکشنبه 13 اردیبهشت‌ماه سال‌جاری، آغاز شد و سه‌شنبه پانزدهم همین‌ماه پایان یافت.

 

آکادمی علوم چین
آکادمی علوم چین به عنوان بزرگترین آکادمی علوم دنیا، در سال 1949 تاسیس شده است و هم اکنون دارای بیش از 100 مرکز تحقیقاتی، 12 شعبه آکادمیک، دو دانشگاه، 11 واحد حمایتی و 23 واحد استانی است. این آکادمی میزبان بیش از 100 آزمایشگاه ملی و مرکز مهندسی کلیدی در چین به‌شمار می‌رود.
نزدیک به 200 آزمایشگاه ملی و مرکز مهندسی کلیدی در اختیار دارد. دانشمندان آکادمی در اکثر حوزه‌های علوم و فناوری‌های پایه و نیز در حوزه‌های فناوری‌های پیشرفته استراتژیک فعالیت دارند.
آکادمی علوم چین، با 29 مرکز انتقال فناوری و مرکز رشد و بیش از 250 واحد تحقیقاتی مشترک توانست سال 2011 قراردادهای انتقال1800 فناوری به ارزش270 میلیون دلار را منعقد کند.
تاکنون بیش از 700 شرکت زایشی از این آکادمی منشعب شده‌اند که معروف‌ترین و بزرگترین آنها شرکت Lenovo توانسته موفقیت‌های ارزنده‌ای در حوزه تجاری‌سازی و جذب بازار فناوری جلب کند.
دکتر چونلی بای دانش‌آموخته رشته شیمی از دانشگاه پکینگ چین و از پیشگامان حوزه‌های علوم و فناوری نانو در چین است که از سال 2001 عهده‌دار ریاست این آکادمی است و ریاست هیات اعزامی به کشورمان را نیز خود به‌عهده داشت.


روز نخست

گسترش همکاری‌های فناوری در کنار روابط تجاری با کشور چین
دکتر بای همراه هیاتی از متخصصان فناوری نانو و انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، صبح روز یکشنبه 13 اردیبهشت‌ماه با دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری دیدارکرد.
معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با اشاره به پیشرفت‌های قابل ‌توجه جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌ فناوری‌های نوین به‌ویژه نانوفناوری و زیست‌فناوری، رابطه ایران و چین را راهبردی خواند و افزود: در کنار روابط تجاری با چین، برای توسعه روابط علمی نیز اهمیت بسیاری قائل هستیم.
ستاری همچنین با اشاره به وجود بیش از 30 پارک فناوری در کشور از آمادگی ایران برای میزبانی شرکت‌های فناور چین در راستای ایجاد تعاملات فناورانه خبر داد. تبادل بورس‌های تحصیلی، تبادل استاد و دانشجو، پروژه‌های مشترک فناورانه، استفاده از دانش چینی‌ها در زمینه‌های علوم شناختی و فضایی، اجرای برنامه‌هایی در حوزه فناوری های NBIC و انرژی‌های تجدیدپذیر و انتقال تجربیات چین به ایران در زمینه بازگرداندن نخبگان خود از سایر کشورها از مهمترین موضوعات طرح شده توسط آقای دکتر ستاری در این جلسه بود.

 

چین در اولویت ایران برای توسعه مناسبات
پس از دیدار هیات چینی با آقای دکتر ستاری، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دومین میزبان هیات چینی بود.
دکتر محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار با دکتر بای، ضمن تأکید بر گسترش ‌همکاری‌های علمی و دانشگاهی ایران و چین به تبادل نظر پرداختند.
فرهادی، ضمن اشاره به اولویت کشور چین برای ایران در توسعه مناسبات علمی و فناوری، از علاقمندی کشورمان برای راه‌اندازی کرسی‌های آموزش زبان چینی در ایران و زبان فارسی در چین و نیز تعریف پروژه‌های تحقیقاتی مشترک در حوزه‌هایی همچون نانوفناوری، زیست‌فناوری و دیگر حوزه های فناوری خبر داد.
دکتر بای نیز ضمن ابراز علاقمندی آکادمی علوم چین به توسعه روابط با ایران، به ظرفیت‌های ارزنده بازدیدشده پارک فناوری شیراز اشاره کرد و افزود: آکادمی می‌تواند از طریق انستیتوهای تحقیقاتی، شرکت‌ها و همچنین دانشگاه‌های خود با طرف‌های ایرانی همکاری کند.

 

گسترش همکاری‌های آکادمی علوم چین با فرهنگستان علوم ایران
در ادامه دیدارهای هیأت علمی و فناوری چینی، دکتر داوری اردکانی، رییس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، از این هیات میزبانی کرد.
داوری اردکانی ضمن اشاره به آشنایی فرهنگستان با آکادمی علوم چین، به به امضا رسیده است اشاره کرد و با توجه به اتمام دوره زمانی آن، خواستار به روزرسانی و امضای مجدد تفاهم‌نامه همکاری منعقد شده در سال 2005 میان طرفین شد.
رییس فرهنگستان علوم، با اشاره به مشارکت فرهنگستان در تدوین سیاست علمی کشور، بر علاقمندی فرهنگستان به استفاده از تجارب آکادمی در زمینه سیاست‌گذاری علمی تأکید کرد.
در ادامه این دیدار، دکتر بای ضمن ابراز علاقمندی نسبت به گسترش همکاری‌های CAS-TWAS با فرهنگستان علوم ایران،‌ توسعه همکاری‌های دو طرف در بستر تعاملات مشترک امکان‌پذیر دانست.
در پایان این دیدار، نشان فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران به دکتر بای اهدا شد.

 

نقش مشورتی آکادمی علوم چین در تصمیم‌گیری‌های مربوط به حوزه علم و فناوری
هیأت علمی و فناوری آکادمی علوم چین در ادامه سفر خود به ایران، با دکتر محمدرضا مخبردزفولی رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی دیدار کرد.
مخبردزفولی ضمن معرفی برخی دستاوردهای کشور در حوزه علم و فناوری پس از انقلاب اسلامی، نسبت به آشنایی با عوامل موفقیت چین طی یکی دو دهه اخیر و آگاهی از نقش آکادمی در سیاستگذاری علم و فناوری در چین اظهار علاقمندی نمود.
رییس آکادمی چین با اشاره به توانمندی آکادمی چین، این آکادمی را بزرگترین اتاق فکر حوزه علم و فناوری برشمرد، و افزود: آکادمی در نگارش سیزدهمین برنامه 5 ساله چین نیز مشارکت دارد.
وی در ادامه با تاکید بر نقش مشورتی شورای علم و فناوری کشور در تصمیم‌گیری‌های مربوط به حوزه علم و فناوری چین، به نقش شوراهای علمی در آینده کشورها اشاره کرد.

 

برگزاری کارگاه‌های آموزشی با مشارکت ستاد نانو معاونت علمی و آکادمی علوم چین
ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی، مقصد بعدی بازدید هیات چینی بود که در این دیدار، دکتر سعید سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به معرفی این ستاد و تبیین دستاوردهای بدست آمده در حوزه نانو در کشور پرداخت.
دکتر لیو رییس یکی از مهم‌ترین موسسات تحقیقاتی آکادمی در حوزه نانو، به ارائه دستاوردهای کشور چین در این حوزه پرداخت.
در ادامه این دیدار، هیأت علمی چینی ضمن بازدید از نمایشگاه دائمی ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با برخی دستاوردهای ایران در حوزه این فناوری آشنا شد.
در پایان این دیدار، ابراز تمایل طرفین به منظور آغاز همکاری میان دو کشور در حوزه نانو مقرر شد تا در گام نخست کارگاه‌های آموزشی با مشارکت ستاد نانو معاونت علمی و آکادمی علوم چین در کنفرانس بین المللی که در سپتامبر سال جاری در چین برگزار می‌شود، ارائه شود.

 

تعامل سازنده ستاد علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و آکادمی علوم چین
سلسله دیدارهای نخستین روز از سفر هیات چینی به ایران، با حضور آنان در ستاد علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به پایان رسید.
دکتر کمال خرازی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی و فناوری، با اشاره به آغاز به کار همکاری‌های بین‌المللی ستاد، ضمن ابراز امیدواری نسبت به همکاری‌های عملی طرفین، از فعالیت‌های ستاد در زمینه‌های Brain Implant، Brain Disease، Brain Imaging و Stem Cell و تلاش برای راه‌اندازی یک آزمایشگاه در حوزه Brain Imaging خبر داد.
خرازی همچنین خواستار شناسایی مرکز متناظر ستاد در آکادمی علوم چین جهت برقراری ارتباطات آتی شد.
دکتر بای نیز ضمن اشاره به جایگاه آکادمی علوم چین در آن کشور، با اشاره به برخی فعالیت‌های در حال انجام مرتبط با علوم شناختی، گسترش همکاری‌ها را خواستار شد.

وی با اشاره به این‌که فعالیت‌های مرتبط با علوم و فناوری‌های مغزی بصورت متمرکز انجام نمی‌شود، از معاون امور بین‌الملل خود خواست که نقش متصل کردن ستاد علوم شناختی به انستیتوها یا افراد متخصص در این زمینه را عهده‌دار شود.

 

روز دوم؛ بازدید از پارک فناوری پردیس معاونت علمی
دومین روز سفر هیات به ایران با بازدید از پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شد. در این دیدار، مهندس مهدی صفاری نیا، رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی، به فعالیت‌های عمده پارک و دستاوردهای آن اعم از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی اینوتکس، شبکه انتقال فناوری میان کشورهای عضو گروه D8، جایزه علمی مصطفی (ع) و برگزاری رویدادهای استارت‌آپ‌ در دانشگاه‌های مختلف کشور اشاره کرد.
صفاری‌نیا ضمن تأکید بر نقش فعال پارک در توسعه فناوری از راه ارتباط موثر میان شرکت های عضو از یک سو و دانشگاه-ها و مراکز پژوهشی از سوی دیگر تاکید کرد.
رییس آکادمی علوم چین نیز نسبت به امکان تاسیس شرکت و یا سرمایه¬گذاری و همکاری در پارک پردیس معاونت علمی و نیز شرکت در نمایشگاه اینوتکس(Innotex) ابراز تمایل کرد.
در ادامه بازدید از پارک فناوری پردیس معاونت علمی، از یک شرکت فعال در زمینه نانو و همچنین دو شرکت فعال در حوزه انرژی های تجدیدپذیر بازدید و زمینه همکاری بررسی شد.

 

رشد صنعتی و فناوری سریع چین الگوی خوبی برای ایران است
ریس آکادمی علوم چین و هیات همراه، سپس با حضور در مرکز همکاری‌های فناوری و نوآوری با آقای دکتر اکرمی‎فر و جمعی از مدیران مرکز کردند.
دکتر اکرمی‌فر، موضوعات زیست فناوری، انرژی‌های تجدیدپذیر، فناوری اطلاعات، هوافضا و فناوری‎های نرم و هویت ساز را موضوعات اصلی فعالیت این مرکز برشمرد و افزود: توسعه چین به دلیل رشد علمی بوده و این راهی است که ایران نیز به دنبال آن است.
دکتر بای با اشاره به این‌که در زمینه سیاستگذاری علم و فناوری این آکادمی تیمی متشکل از 200 نفر با صرف وقت و دقت بسیار و سند نقشه جامع علمی را تهیه کردند افزود: در این نقشه جامع، آینده منابع انسانی برنامه‎ریزی شده و مشخص شده است که چین در آینده با چه کشورهایی و در چه زمینه‎هایی همکاری می‌کند.
هیات چینی در پایان از نمایشگاه دستاوردهای علمی و فناوری این مرکز دیدن کرد.

 

اعطای فرصت‌های مطالعاتی کوتاه مدت به دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه شریف
در دانشگاه صنعتی شریف، مقصد بعدی بازدید هیات آکادمی علوم چین، پس از دکتر محمود فتوحی رییس این دانشگاه پس از معرفی دستاوردهای دانشگاه، با حضور دکتر سبوحی از پژوهشگاه انرژی و دکتر اورعی از اعضای هیات علمی دانشکده برق و رییس انجمن انرژی بادی ایران زمینه جایگاه انرژی‌های تجدید پذیر در ایران و برنامه‌های مرتبط آشنا شدند.

دکتر بای ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص آکادمی علوم چین و موفقیت‌های این آکادمی در 65 سال گذشته، به برنامه‌های حمایتی این آکادمی از دانشجویان و اساتید خارجی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 19 دانشجوی ایرانی با بورسیه آکادمی مشغول به تحصیل در چین هستند که امیداوریم این تعداد افزایش یابد.
در ادامه، اساتید دانشگاه شریف با طرح سوالاتی به بررسی راه‌هایی جهت اعطای فرصت‌های مطالعاتی کوتاه مدت (sabbatical) به دانشجویان و اعضای هیات علمی دانشگاه شریف پرداختند.
در پایان این بازدید، میهمانان ضمن بازدید از پژوهشکده نانو تکنولوژی شریف و مرکز خدمات فناوری شریف، با متخصصین این مراکز گفت گو، بحث و تبادل نظر کردند.

 

ورود ایران به همکاری‌های علمی و فناوری با چین
بازدیدها و جلسات روز دوم با بازدید از بنیاد ملی علم ایران، به میزبانی دکتر عزت‌الله ضرغام رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی پایان یافت.
رییس آکادمی علوم چین، در این دیدار توضیح داد: این آکادمی با درآمد سالانه نزدیک به 7 میلیارد دلار، ضمن تامین مالی برخی از پروژه‌های تحقیقاتی با مشارکت دولت چین،‌ زمینه بورسیه‌ی تحصیلی و تحقیقاتی برای دانشجویان ارشد، دکتری و اساتید دانشگاه را فراهم می‌کند که می‌تواند موضوع خوبی برای همکاری با بنیاد ملی علم ایران باشد.
دکتر ضرغام نیز به فعالیت‌های صندوق در زمینه حمایت از پژوهش‌های پایه، کاربردی و انتقال فناوری اشاره نموده و اضافه کرد که تعداد زیادی از اساتید دانشگاهی ایران عضو بنیاد هستند و بنیاد نیز برای حمایت مالی از بورسیه‌های مشترک با چین مشکلی ندارد.

با پایان ملاقات‌ها و بازدیدها، دکتر بای و معاون وی، شامگاه دوشنبه 14 اردیبهشت ماه سال‌جاری تهران را ترک گفت.
متخصصان همراه هیات با ادامه حضور در تهران، روز سه‌شنبه 15 اردیبهشت زمینه همکاری‌ها در قالب نشست‌های تخصصی موازی در حوزه‌های نانوفناروی و انرژی‌های نو با متخصصین ایرانی ادامه دادند.

 

منبع : سیتنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو