اتحادیه فناوران رایانه تهران با حمایت سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان، آیین نامه اجرایی گارانتی کالاها و اقلام دیجیتالی بازار را با هدف رفع معضل کالاهای تقلبی در بازار، تدوین کرد.
وی با بیان اینکه اصلیترین موضوع در بخش خدمات پس از فروش و گارانتی محصولات فناوری اطلاعات، نبود آیین نامه مدون برای گارانتی و ضمانت نامه خدمات پس از فروش است خاطرنشان کرد: این آیین نامه توسط کارشناسان اتحادیه صنف رایانه و با حمایت سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان تدوین شده است که پس از تهیه و ابلاغ مصوبات مربوطه، به زودی شاهد اجرای این مقررات از سوی شرکتهای واردکننده و تولیدکننده این بخش خواهیم بود.
این عضو اتحادیه صنف رایانه، با تاکید براینکه این آیین نامه کاملاً داخلی است و در تهیه آن ارائه دهندگان خدمات پس از فروش در بازار ایران کمک گرفته شده است در مورد برخی موارد این آیین نامه گفت: برای مثال طبق آیین نامه خدمات پس از فروش محصولات فناوری اطلاعات، شرکتها موظف به پاسخگویی در دوره گارانتی هستند. همچنین شرکتهای گارانتی کننده برای اخذ مجوز صدور کارت گارانتی باید حداقل هایی را از نظر تجاری داشته باشند.
این فعال بازار و ارائه دهنده خدمات گارانتی اضافه کرد: ضمانت اجرایی این آیین نامه، سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان است.
وی با بیان اینکه عدم اطلاع صحیح مشتریان از حقوق خود و وفور گارانتی های بی پشتوانه و تقلبی، مشکلات بسیاری را در حوزه خدمات پس از فروش اقلام دیجیتالی برای مردم ایجاد کرده است افزود: از آنجایی که به دلیل مسائل تحریم، استانداردهای بین المللی خدمات پس از فروش برای محصولات فناوری اطلاعات پیاده سازی نمی شود تدوین آیین نامه داخلی مطابق با استانداردها می تواند گره از مشکلات این بخش بگشاید.?
منبع : مهر