یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۴

در ایران قرار است چگونه از هدست های واقعیت مجازی استفاده شود؟

فناوري - واقعيت مجازي

جمعه ۱۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۰:۰۰


مسلماً هر طیف یا گروه خاص، به نوعی متفاوت از دیگران از یک تکنولوژی جدید استفاده خواهد کرد و این موارد استفاده می تواند اشکال گوناگونی را در بر گیرد.

وایمکس نیوز - معمولاً یکی از جنبه های مهم هر تکنولوژی جدید، جنبه های آموزشی آن است که این جنبه ها اغلب در کشور ما یا مورد استفاده قرار نمی گیرند و یا اگر هم بگیرند این اتفاق آن قدر دیر رخ خواهد داد که دیگر هیچ فایده ای نداشته و تکنولوژی جدیدی جای قبلی را گرفته است. در این میان بی هیچ تردیدی یکی از جنبه های مهم تکنولوژی های جدید، جنبه های مربوط به سرگرمی آن هاست که معمولاً در کشورمان برخلاف حالت قبل، به این بخش از قضیه توجهی نسبی صورت می گیرد. خصوصاً در حالتی که بتوان از قِبَل آن تکنولوژی جدید، کار و کاسبی پول سازی نیز راه انداخت! به همین منظور و با بالا گرفتن تب واقعیت مجازی در دنیای واقعی و همچنین حضور قریب الوقوع این پدیده ی جدید در صنعت سرگرمی، شاهد ورود این تکنولوژی جدید به سطح جامعه ی خودمان نیز هستیم. امری که در آینده ای نزدیک رخ خواهد داد و اولین شعبه ی سرگرمی مبتنی بر واقعیت مجازی، هفته ی آینده در سینما آزادی تهران راه ‌اندازی خواهد شد.

بنا بر گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی ‌های رایانه‌ای، هدست‌ های واقعیت مجازی از زمان معرفی ابزار Oculus Rift VR وارد فاز جدیدی شده اند و نوید تحولی بزرگ را در عرصه ی تکنولوژی های مبتنی بر واقعیت مجازی داده اند. در واقع هدست ‌های مبتنی بر واقعیت مجازی تجربه ‌ای فراتر از تلویزیون ‌های سه‌ بعدی را در اختیار کاربران می گذارند و این در حالی است که تلویزیون ‌های سه ‌بعدی نتوانستند آن گونه که باید در زمینه ی حمایت از‌ بازی ‌های رایانه ‌ای و قرار گیری در تار و پود این بخش از صنعت سرگرمی موفق عمل کنند. اما اکنون فعالان حاضر این صنعت، امید فراوانی به آینده ی هدست ‌های واقعیت مجازی در دنیای بازی های کامپیوتری دارند. در همین زمینه بابک نصرتی مدیر عامل شرکت آرتمن اظهار داشت: ما در نظر داریم تا طرح تجاری مراکز زنجیره ‌ای سرگرمی ‌های مبتنی بر واقعیت مجازی را در سر تا سر کشور راه‌ اندازی کنیم تا به این وسیله زمینه ‌ای برای ورود و فرهنگ‌ سازی این فنآوری نوین به ایران فراهم شود. او همچنین به کاربرد های مختلف قابلیت نوین واقعیت مجازی اشاره کرد و خاطر نشان ساخت که: این فناوری در زمینه ها و عرصه های مختلفی نظیر بازی ‌های کامپیوتری، گردشگری، جنبه های آموزشی و همچنین فیلم ‌سازی کاربرد های فراوانی خواهد داشت و از طرفی جذاب‌ ترین کاربرد این فناوری نیز مبحث سرگرمی است. بنابراین با توجه به کمبود امکانات تفریحی و سرگرمی در ایران و روحیه ی شاد ایرانیان، افتتاح مراکز سرگرمی واقعیت مجازی می‌ تواند تفریح جدیدی برای مردم سرزمینمان رقم بزند. طبق پیش‌ بینی برخی تحلیل ‌گران حاضر در صنعت بازی ‌های کامپیوتری، این صنعت طی دو سال آینده با ورود و نهایی شدن کاربردهای مختلف هدست‌ های مبتنی بر واقعیت مجازی، دگرگونی قابل توجهی را تجربه خواهد کرد و از سوی دیگر با توجه به ورود شرکت ‌های بزرگ دیگری جهت تولید یا سرمایه ‌گذاری در این عرصه، می ‌توان انتظار داشت که در آینده‌ ای نه ‌چندان دور، هدست‌ های واقعیت مجازی به محصولی همه‌ گیر در میان مردم تبدیل شود. شایان ذکر است که شعبه ی بعدی مرکز مبتنی بر این فناوری نوین، در ساحل دریاچه ی شهدای خلیج فارس واقع در منطقه ی 22 تهران احداث خواهد شد. به طور کلی برای جا افتادن مفهوم کارایی هدست های واقعیت مجازی در ایران می توانیم کلوپ های سرگرمی دهه های گذشته (که اغلب مکانشان در زیر زمین بود!) را در ذهن مجسم کنیم. کلوپ هایی که اکنون به جای فوتبال دستی و آتاری 2600، حضار می توانند خود را با هدست های واقعیت مجازی سرگرم کنند و صدالبته این فرآیند همانند کلوپ های سرگرمی قدیمی سود قابل توجهی را به جیب صاحبان کلوپ سرازیر خواهد نمود!

 

منبع : مجله سخت افزار

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو