شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

ارایه خدمات درمانی در دورترین نقاط با استفاده از فناوری اطلاعات

تیک نیوز

دوشنبه ۱۱ دی ۱۲۷۸ - ۰۰:۰۰:۰۰


از طریق توسعه شبکه درمان و مدیریت درمان به صورت الکترونیکی امکان ارایه خدمات فوق تخصصی در همه نقاط فراهم خواهد شد.

وایمکس نیوز -  رضا تقی پور در مراسم مبادله تفاهم‌نامه میان وزارت ارتباطات و بهداشت، با بیان این مطلب گفت: ایجاد پایگاه های اطلاعاتی قوی و استفاده از اطلاعات به صورت یکپارچه این امکان را فراهم می کند تا مدل های جدیدی برای پیشگیری طراحی شود.
وی افزود: با توجه به گستره جمعیتی و جغرافیایی حوزه بهداشت و درمان، یکی از موضوعات مهم در این بخش، ایجاد شبکه مجازی درمان به منظور مدیریت الکترونیکی درمان است.
وی بیان کرد: مدیریت مصرف دارو در بخش های تجویز، تولید و کنترل بازار، آموزش از راه دور در حوزه پزشکی و مدیریت هزینه ها در این بخش، از دیگر مزایای بکار گیری فناوری اطلاعات در حوزه بهداشت و درمان محسوب می شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه هیچ شکی نیست که حضور پر رنگ فن‌آوری اطلاعات در حوزه بهداشت و درمان و آموزش پزشکی می‌تواند موجب تحول بنیادین در این عرصه‌ها شود تصریح کرد: با توجه به گستردگی که این حوزه‌ها در سطح کشور دارند قطعا بدون وجود سامانه‌های اطلاعاتی قوی و گسترده و عمیق مدیریت این حوزه‌ها با سختی‌هایی زیادی روبرو خواهد بود.
وی ادامه داد: در نهایت اینگونه حرکت‌ها منجر می‌شود که ما پایگاه‌های داده بسیار کامل و به روز را در این حوزه داشته باشیم و همه این‌ها منتهی به استخراج مدل‌ها و دانش سازمانی خواهد بود؛ در حوزه درمان نیز پیچیدگی و تنوع موضوعات بیشتر است.
وی با بیان اینکه امروزه آموزش از راه دور در حوزه پزشکی بسیار توسعه یافته است، عنوان کرد: تصور می‌کنم بهره‌گیری موثر و گسترده از فناوری اطلاعات در حوزه‌های درمان بسیار موثر خواهد بود و در مدیریت هزینه‌ها در این حوزه و در حوزه‌های دیگر بسیار تاثیرگذار باشد. هر چه بتوانیم مدیریت هزینه را بهتر انجام دهیم معنی‌اش ارایه خدمات بهتر و بیشتر است. 

تقی پور گفت: در حال حاضر و با تلاش های صورت گرفته، تا حدود زیادی زیرساخت‌های ارتباطی در کشور ایجاد شده که امیدواریم با اجرای این تفاهم نامه، گام‌های اساسی برای فراگیر شدن بحث سلامت الکترونیکی و حرکت به سمت اهداف برنامه پنجم توسعه داشته باشیم و بتوانیم به موقع آن اهداف را با طراحی مسیرهای درست کوتاه و به‌موقع در دسترس خود قرار دهیم.
بر اساس این گزارش، دکتر مرضیه وحید دستجردی نیز در این مراسم با بیان این مطلب که یکی از اهداف دولت دهم پیاده سازی دولت الکترونیکی است، گفت: وزارت بهداشت نیز با توجه به حجم وسیع فعالیت های خود در حوزه های مختلف، درصدد راه اندازی خدمات الکترونیکی در این وزارتخانه است.
وی افزود: زیرساخت های فناوری اطلاعات در شبکه سلامت برای ما اهمیت بسیاری دارد چرا که باید در این نظام خدمات سلامت را به صورت ارجاعی به مردم ارائه دهیم.
وی خاطر نشان کرد: پرونده سلامت الکترونیکی بیمار با اجرای این تفاهم نامه و با استقرار نظام ارجاع پزشک خانواده پیاده سازی خواهد شد.
این گزارش حاکی است، این تفاهم نامه در راستای اجرای سیاست های دولت دهم مبنی بر اولین دولت الکترونیک و به منظور توسعه خدمات الکترونیکی و صرفه جویی در منابع ملی میان وزارت ارتباطات و وزارت بهداشت به امضاء رسید.
" ایجاد پنج میلیون و هفتصد هزار پرونده الکترونیکی سلامت برای افراد جامعه با اولویت سه استان خوزستان، چهار محال بختیاری و سیستان و بلوچستان" و "توسعه مراکز داده مورد نیاز متناسب با بندهای این تفاهم نامه براساس الگوها و استاندارد های ابلاغی وزارت ارتباطات" از جمله محورهای این تفاهم نامه محسوب می شود.



 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو