یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

محمدرضا طلایی، نامزد انتخابات چهارم اسفند:

امیدوارم همه نامزدهای «فاوا» در انتخابات اتاق تهران رای بیاورند

تیک نیوز

شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۲:۰۰


نایب‌رییس اتحادیه صادرکنندگان نرم‌افزار معتقد است، هر چند تعداد کاندیدای حوزه فناوری اطلاعات در هفتمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی تهران نسبت به دوره‌های قبل افزایش یافته است ولی این تعداد نیز در شان صنعت ICT کشور نیست و کماکان از دیگر صنایع، به طور چشمگیری عقب‌تر هستیم.<BR> محمدرضا طلایی که در این دوره از انتخابات اتاق تهران از سوی صنف IT کاندیدا شده، معتقد است، نقش فناوری اطلاعات باید در اتاق پررنگ‌تر شود وفعالان این صنف حضور جدی‌تری در فعالیت‌های آن داشته باشند.<BR> در ادامه روند اطلاع‌رسانی درباره کاندیداهای انتخاب اتاق با محدرضا طلایی هم گفت‌وگو کرده‌ایم.<BR>

وایمکس نیوز - نایب‌رییس اتحادیه صادرکنندگان نرم‌افزار گفت: اتاق بازرگانی ایران جایگاه ویژه‌ای به عنوان مشاور سه قوه مجریه، قضاییه و مقننه دارد و در 4 سال گذشته تعامل بیشتری با مجلس و دولت برقرار کرده است.
وی افزود: باید حضور مستمر و بیشتری در اتاق بازرگانی داشت و فعالیت‌ها را از اتاق ایران به عنوان تشکل تشکل‌های بخش خصوصی به اتاق‌های زیرمجموعه انتقال داد.
وی اضافه کرد: حضور پررنگ فعالان صنف فناوری اطلاعات و ارتباطات در انتخابات اتاق بازرگانی سبب می‌شود تا کاندیداهای بیشتری از حوزه IT در انتخابات رای بیاورند و از این طریق، صنف نمایندگان بیشتری در اتاق داشته باشد.
محمدرضا طلایی گفت: اتاق تهران به عنوان مرکز توجه از ویژگی خاصی برخوردار است. در پنجمین دوره فعالیت اتاق یعنی زمانی که خاموشی، نایب‌رییس اتاق بود تلاش کردیم تا در کنار کمیسیون‌های اتاق بازرگانی کمیسیونی به عنوان ICT داشته باشیم و در دوره ششم فعالیت اتاق این کمیسیون تشکیل شد.
او افزود: کمیسیون ICT بستری شد تا تشکل‌های صنف فناوری اطلاعات نمایندگان خود را از این طریق وارد اتاق کنند.

کمبود کارت بازرگانی در صنف IT
نایب‌رییس اتحادیه صادرکنندگان نرم‌افزار با بیان اینکه پیشبرد برنامه‌های کشور بدون فناوری اطلاعات ممکن نیست، گفت: امیدوارم با رای آوردن اکثریت نامزدهای بخش IT در انتخابات زمینه نقش‌آفرینی بیشتر این صنف در تصمیم‌گیری‌های کلان فراهم شود.
طلایی از کمبود کارت بازرگانی به عنوان دلیل حضور کم رنگ فعالان صنف فاوا در انتخابات اتاق نام برد و گفت: افرادی که به امر صادرات و واردات کالا در بخش‌های مختلف سخت‌افزار، نرم‌افزار، شبکه و غیره مشغول به فعالیت هستند، باید کارت بازرگانی داشته باشند، این در حالی است که بسیاری از شرکت‌های فعال در حوزه‌های دیگر IT فاقد کارت بازرگانی‌اند.
او اظهار داشت: اکثر شرکت‌های IT فقط در داخل کشور فعالیت می‌کنند و هنوز تجارت خود را گسترده نکرده‌اند. مثلا فعالان نرم‌افزار باید محصولات خود را به گونه‌ای تولید کنند که قابل رقابت در عرصه‌های بین‌المللی باشد.
این کارشناس اضافه کرد: در حال حاضر اتاق بازرگانی بیش از 20 هزار عضو دارد که درصد بسیار ناچیزی از آن مربوط به حوزه IT است و این مشکل باید به طور جدی پیگیری و حل شود.

دیدمان باید نسبت به صادرات تغییر کند
طلایی درخصوص وضعیت صادرات نرم‌افزار در کشور گفت: از زمانی که اتحادیه تاسیس شد به کرات گفته‌ام که بازار نرم‌افزار کشور روزی اشباع خواهد شد، به همین دلیل باید دیدی جهانی نسبت به این صنعت داشته باشیم.
وی افزود: اگر شرکت‌ها دیدی باز نسبت به صادرات نرم‌افزار داشته باشند، به طبع با اتاق بازرگانی نیز همکاری بیشتری خواهند داشت.
نایب‌رییس اتحادیه صادرکنندگان نرم‌افزار در مورد سند مالکیت نرم‌افزار که از سوی وزارت ارشاد اسلامی صادر می‌شود، گفت: وزارت فرهنگ وارشاد برای تولیدکنندگان نرم‌افزار سند مالکیت صادر می‌کند؛ با وجودی که این سند باارزشی است، به عنوان یک پشتوانه برای بانک‌ها محسوب نمی شود.
وی اضافه کرد: در حال حاضر پیگیر این موضوع هستیم که چرا وثیقه کارخانه‌های مورد پذیرش بانک‌ها است ولی تولیدکنندگان نرم‌افزار نمی‌توانند با ارایه سند مالکیت از بانک‌ها تسهیلات دریافت کنند.
به گفته وی، این موضوع هم اکنون در اتاق بازرگانی و بانک‌ها مطرح شده و به زودی راهکاری برای آن ارایه خواهد شد.
وی گفت: تعاملاتی در زمینه توسعه صادرات نرم‌افزار با سازمان توسعه و تجارت برای ارایه مشوق‌های صادراتی داشته‌ایم. یکی از مشوق‌های صادراتی در واقع پرداخت بخشی از هزینه‌های اعزام حضور شرکت‌های نرم‌افزاری در نمایشگاه‌های خارج از کشور است.
طلایی با بیان اینکه باید نیاز به صادرات در شرکت‌ها به وجود آید، گفت: طی رایزنی‌ها با وزارت ارشاد مقرر شد تا از سال آینده محصولات نرم‌افزاری بررسی و استانداردسازی شوند. از این طریق به شرکت‌هایی که تمایل به صادرات دارند کمک خواهد شد تا محصولی استاندار در بازارهای جهانی عرضه کنند.
وی تنها راه فرار از رکود فعلی بازار را صادرات نرم‌افزار عنوان کرد.

صادرات 70میلیون دلاری نرم‌افزار در سال 88
نایب‌رییس اتحادیه صادرکنندگان نرم‌افزار با بیان این مطلب که طبق اعلام رسمی سازمان توسعه وتجارت رقم صادرات نرم‌افزار درسال 88 به 70 میلیون دلار رسیده است، گفت: میزان صادرات نرم‌افزار سال گذشته مشخص شده و سال آینده می‌توانیم آماری رسمی از میزان صادرات سال 89 ارایه دهیم.
او افزود: رقم صادرات نرم‌افزار در سال87، 65 میلیون دلار بود که در سال گذشته 5 میلیون دلار افزایش یافته است.
وی اظهار داشت: ارایه آمار غیر واقعی درخصوص صادرات نرم‌افزار از سوی برخی رسانه‌ها باعث شد تا این توهم به وجود آید که رشد بسیار خوبی در زمینه نرم‌افزار داریم، در حالی که بسیاری از شرکت‌هایی که در یک دوره خاص به وجود آمدند، اکنون از بین رفته‌اند.
طلایی تاکید کرد: ارایه آمار و اطلاعات غیررسمی و غلط در خصوص صادرات نرم‌افزار هیچ کمکی به توسعه و رشد این بازار نمی‌کند و تنها آماری که به تایید سازمان توسعه و تجارت رسیده باشد واقعی ومورد قبول است.

در انتخابات اتاق رقابت جایی ندارد
به گفته محمدرضا طلایی، در انتخابات اتاق بازرگانی رقابت جایی ندارد و کاندیداها باید دور یک میز با هم فعالیت کنند.
وی امیدوار است تمامی کاندیداهای حوزه ICT در انتخابات اتاق رای بیاورند و از سوی صنف فناوری اطلاعات افراد زیادی در اتاق بازرگانی فعالیت کنند.
نایب‌رییس اتحادیه صادرکنندگان نرم‌افزار گفت: صنعت ICT تخصصی است و یک مجموعه نمی‌تواند آن را هدایت کند. به همین دلیل تشکیل تشکل‌های تخصصی برای آن ضروری است.
وی افزود: حضور نمایندگان هریک از این تشکل‌ها در اتاق بازرگانی می‌تواند هم به رفع مسایل و مشکلات کلی صنف و هم به مشکلات تخصصی صنف کمک کند.
 

منبع: روزنامه فناوران اطلاعات

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو