یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

وزیر ارتباطات اعلام کرد

اتحادیه جهانی مخابرات مدار ماهواره ایران را بازگرداند

واعظي

سه شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸:۰۰


وزیر ارتباطات درباره اقدامات و پاسخ وزارت ارتباطات به حمله‌های سایبری گفت: علی‌رغم اینکه حمله‌های متعددی به سمت شبکه ایران وارد می‌شود، وزارت ارتباطات اعتقادی به مداخله در پاسخ‌های سایبری ندارد و اگر کشوری برخورد خصمانه کند دستگاه‌های دیگری در ایران برای ارایه پاسخ روشن وجود دارد.

وایمکس نیوز - محمود واعظی در افتتاح پروژه‌های شرکت ارتباط زیرساخت به مناسبت هفته دولت اظهار داشت: مشکل اول وزارت ارتباطات جبران عقب افتادگی‌هایی است که در نتیجه بی‌توجهی دولت قبل به موضوع ICT ایجاد شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: همچنان که در رتبه جهانی شاخص‌های ICT در جایگاه صدم قرار داریم ،در رتبه منطقه نیز جایگاه خوبی نداریم.

وی گفت: دومین مشکل وزارت ICT که نمی‌توان از آن به عنوان مشکل یاد کرد مطالبات مردم است.

واعظی ادامه داد: مطالبات مردم خیلی بیشتر از توان ما است همچنان که مصرف دیتا در یک سال گذشته در سه اپراتور تلفن همراه از 100 ترابایت به 700 ترابایت رسیده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از اظهارات خود تاکید کرد که با جدیدیت به دنبال ایجاد شبکه ملی اطلاعات هستیم و راه‌اندازی این شبکه یکی از ضروریات است.

وی گفت: در سال جاری دولت موافقت کرد بخشی از درآمدزایی وزارت ارتباطات که همیشه برای استفاده در بخش‌های دیگر هزینه می‌شد برای سرمایه‌گذاری در حوزه ICT مصرف شود، این قدم بسیار بزرگی برای توسعه ارتباطات در کشور بوده است.

واعظی همچنین با اشاره به اینکه موضوع دولت الکترونیک و به تعبیر بهتر دولت همراه از سوی وزارت ارتباطات دنبال می‌شود،گفت: اپراتورها بستر لازم را فراهم می‌کنند و با امکانات جدید ایجاد شده می‌توان تمام امور را از طریق تلفن همراه انجام داد.  

وی ادامه داد: دولت همراه دارای دو معنی است،نخست استفاده از تلفن همراه و دوم اینکه دولت باید همراه مردم باشد.

واعظی در ادامه تاکید کرد: تا زمانی که مطمئن نشوم تمام روستاها و مناطق مرزی ایران تلفن و اینترنت دارند پول تلفن همراه ندارند که بدهند، به این زودی‌ها فعلاً رسیدن به مرحله تلفن همراه برای روستاها را نمی‌بینم اما اپراتورها خمس شان را بپردازند و در مناطق روستایی نیز پوشش ایجاد کنند.

وی در بخش دیگر سخنان خود تاکید کرد: ایران به دو ماهواره ملی یکی برای اهداف مخابراتی و پخش و دیگری سنجش از راه دور نیاز دارد که ماهواره سنجش از راه دور می‌تواند نیازمندی‌های ما را مدیریت داخلی و ایستگاه زمینی متعلق به خودمان را فراهم کند.

واعظی همچنین تاکید کرد: یک نقطه مداری که پیش از این به نام ایران ثبت شده بود اما ماهواره‌ای در آن قرار نگرفته بود اکنون با هماهنگی اتحادیه جهانی مخابرات برای ایران باقی خواهد ماند و نقطه دیگری نیز ایران به صورت مشترک با عرب‌ست استفاده می‌کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره اظهار نظر اخیر خود مبنی بر رویارویی سایبری ایران و کشورهای دشمن توضیح داد وزارت ارتباطات مشخصا به این حیطه وارد نمی‌شود اما دستگاه‌هایی در ایران وجود دارند که اگر کشوری برخورد خصمانه کند پاسخ روشن بدهد.

وی در ادامه تاکید کرد: تا دو ماه قبل مسیریابی آدرس‌های اینترنتی در خارج از ایران انجام می‌شد که اکنون به ایران منتقل شده و به این معنا که آدرس‌گیری داخل ایران انجام می‌شود.

واعظی ادامه داد: زیرساخت شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال اجرا می‌شود و برای محتوای شبکه نیز همواره در حال رایزنی با دستگاه‌ها هستیم.

 

منبع : فارس

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو