یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

همایش زیرساخت و فرصت های سرمایه گذاری پایان یافت

شهرهوشمند

سه شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۰:۰۰


همایش دو روزه زیرساخت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر هوشمند با برگزاری 10 پنل ، 20 مقاله و 12 کارگاه آموزشی درطول دو روز میزبانی متخصصان حوزه مخابرات و فناوری اطلاعات کشور با قرائت بیانیه پایانی توسط سهیل مظلوم در برج میلاد پایان یافت.

وایمکس نیوز - همایش دوروزه زیرساخت و فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر هوشمند که در روزهای 15 و 16 شهریور ماه در سالن همایش های بین المللی برج میلاد برگزار می شد، با اجرای 10 پنل ، 20 مقاله و 12 کارگاه آموزشی پایان یافت .

بیانیه پایانی همایش در حضور جهانگرد معاون ویر ارتباطات وفناوری اطلاعات توسط سهیل مظلوم دبیر اجرایی همایش قرائت شد.

این بیانیه با جمله ای ازمقام معظم رهبری به شرح زیر آغاز شده بود.

ما باید بتوانیم قدرت نظام اسلامی را در زمینه حل مشکلات اقتصادی به همه دنیا نشان دهیم ؛ الگو را برسر دست بگیریم تا ملت ها بتوانند ببینندکه یک ملت در سایه ی اسلام وبا تعالیم اسلام چگونه می تواند پیشرفت کند.

نخبگان ومدیران وکارشناسان شرکت کننده دراین رویداد آینده ساز باور دارند که ؛

1-   امروز دستیابی به توسعه بدون فناوری اطلاعات و ارتباطات امکان پذیرنیست.

2-   بایستی براساس دور اندیشی از امتیازات ومزایای اقدام به هنگام بهره مند شویم درغیر این صورت نه تنها این فرصت ها ازدست خواهند رفت بلکه تاخیر در اقدام شرایط و تهدیدات خود را به ما تحمیل خواهد کرد.

3-   برای ایجاد شهر هوشمند به همکاری همه دستگاهها وسازمان ها، بسیج بهینه همه شتاب دهنده ها ، پیشرانها وتوانمندسازهای فناوری اطلاعات و ارتباطات نیازمندیم. بدون این هماهنگی و بسیج منابع ، شکل گیری شهر هوشمند عملی نمی شود.

4-   مطلوبیت شهرهای هوشمند ، وابسته به راهبری خوب ، چشم انداز بلندو همکاری مطلوب میان ذینفعان جامعه انقلابی ایران است . لذا اقدام به اجرای شهر های هوشمند پروژه ای تک رشته ای یا تک بخشی نبوده وصرفا مربوط به بخش فناوری اطلاعات ویا یک حوزه از دولت یا بخش عمومی نیست. همیاری همه بخش های اقتصادی ، خدمات عمومی کشور وکل دولت را می طلبد.

5-   ازدولت انتظار داریم با توجه ویژه ای که به فناوری اطلاعات دارند واز میزان علاقه بخش خصوصی به سرمایه گذاری دراین حوزه باخبرند، به یازی کارگزاران شهر های هوشمند دراستانها و شهرهای برگزیده توسط داوران این همایش بیایندو از این حرکت آغازی به عنوان یک بستر راهبردی و کارشناسی استفاده نموده و اعتماد کنند.

6-   کشورمان با دارا بودن مردمی با استعداد و باهوش و برخورداری از موقعیت ژئوپلیتیکی مطلوب به کمک هوشمندسازی شهر هایش به سرعت می تواند متحول شود. دراین راستا بایدبه بخش خصوصی توجه ویژه داشت . دولت ازاین تمایل به صورت قانونمند و پایدار حمایت نماید.

7-   باتوجه به این که بخش عظیمی از زیرساخت های ارتباطی لازم برای تحقق شهر هوشمند در کشور موجود و درقالب شبکه های اختصاصی فیبرنوری در اختیار سازمان های دولتی وخصوصی قراردارد وبادر نظر داشتن این که شهرهوشمندشهری مشارکت محور است، همکاری وهم افزایی همه دستگاه ها در تحقق این هدف مهم را می طلبد. لذا دراین مسیر دستگاه های دارای زیرساخت ارتباطی اختصاصی باسیاست های نظارت سازمان رگولاتوری همانگ شده و امکانات وتاسیسات فنی خودرا براساس مدل مشارکت اقتصادی توافقی به تسهیم بگذارند. انتظار می رود براساس رهنمود وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات دربرنامه افتتاحیه همایش ، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به طور جد اقدام نماید.

8-   درشرایط فعلی بدون وجود یک کانون برای تصمیم سازی ومدیریت کلان ، قادر نخواهیم بود که فضای لازم برای تمرکز برتوجه شهر ها به سوی شهر هوشمند را به پیش ببریم . ازاین روبا تاکید وزیرمحترم ، تشکیل دبیرخانه دائمی با محوریت سازمان فناوری اطلاعات ایران با مشارکت عمومی مورد درخواست اکیداست.

9-   تقارن این ایام با تدوین برنامه ششم فرصتی است تا موضوعات کلیدی شهر هوشمند منجمله مهندسی حقوقی شهر هوشمند ، اشتراک گذاری زیرساختها و استفاده مجدد از سرمایه گذاری های انجام شده ، ایجاد زمینه های قانونی تعامل رگولاتوری این حوزه با سایر رگولاتورها نظیر رگولاتورهای حوزه بانکی ، حمل ونقل ، معماری و شهر سازی وبیمه ای دربرنامه گنجانده شود.

تهران ، مرکز همایش های بین المللی برج میلاد -  15و 16 شهریورماه 1394

دراین مراسم پنج شهر  ارومیه، اصفهان، تبریز، تهران و مشهد  بعنوان شهر هوشمند برتر ایران معرفی ‌شدند.

این انتخاب توسط 50 داور شامل نمایندگانی از استانداری‌ها، شهرداری‌ها و کمیته علمی همایش و با درنظر گرفتن 48 شاخص مختلف که از قبل به شهرداریهای کشور اعلام شده بود انتخاب و معرفی شدند.

همایش شهر هوشمند با شعار "شهر هوشمند ارتقای کیفیت زندگی، محیط زیست پاک و توانمند‌سازی اقتصادی" با سخنرانی وزیرارتباطات آغاز و پس از دو روز با سخنرانی جهانگرد معاون وزیرارتباطات و رییس سازمان فناوری اطلاعات به کار خود پایان داد.

 
 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو