جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

درآمد فوتبال از هواداريِ پيامکي چقدر است؟

فوتبال

یکشنبه ۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳:۰۰


پروژه‌اي که چند ماه قبل از جام‌جهاني 2014 براي حمايت از تيم‌ملي راه‌اندازي شد، حالا در سطح وسيع‌تري پيگيري مي‌شود تا حدي که استقلال و پرسپوليس نيز به سودي که از اين طريق به دست مي‌آيد، براي گذراندن حيات خود چشم دوخته‌اند.

وايمکس نيوز- روزنامه شهروند در ادامه آورده است: صحبت از باشگاه‌هاي هواداري فوتبال است که اين روزها شايد خيلي از مردم درگير خودش کرده اما نکته‌اي که وجود دارد، مبهم بودن شکل کمک هواداران از اين طريق به باشگاه‌ها و فدراسيون‌هاي مورد علاقه خود است. در ادامه به بررسي چگونگي فعاليت دست‌اندرکاران اين پروژه پرداخته‌ايم.

 

استارت با تيم ملي

 

قبل از جام‌جهاني 2014 بود که براي اولين‌بار در ايران پروژه‌اي به نام باشگاه هواداري تيم‌ ملي به وجود آمد. از همان ابتدا هدف از راه‌اندازي اين باشگاه، حمايت مادي و معنوي از تيم‌ ملي فوتبال ايران در عرصه‌هاي بين‌المللي عنوان شد و شرکت فناپ به‌عنوان کنسرسيوم حمايت از تيم‌ملي با مشارکت فدراسيون فوتبال اقدام به راه‌اندازي اين باشگاه هواداري کرد.

 

ماجرا از اين قرار است که با ارسال يک پيامک به شماره‌اي مشخص، هر هوادار تيم‌ملي روزانه مبلغ 120 تومان از حسابش کم شده و در عوض خدماتي ازسوي باشگاه هواداري تيم‌ ملي دريافت مي‌کند. ارايه تخفيف در بهاي بليت مسابقات تيم‌ ملي، ارايه تخفيف خريد اقلام هواداري از فروشگاه تيم‌ ملي، دعوت از اعضا براي شرکت در گردهمايي‌هاي تيم‌ ملي با حضور ملي‌پوشان، شرکت در قرعه‌کشي‌هاي در نظر گرفته شده، ارايه کارت هواداري مجازي و ارايه خدمات تشويقي به اعضاي باشگاه، از جمله خدماتي است که باشگاه هواداري تيم‌ ملي ادعا کرده به اعضاي خود ارايه مي‌دهد.

 

ورود سرخابي‌ها و بلندقامتان

 

بعد از گذشت بيش از يک‌ سال از راه‌اندازي باشگاه هواداري تيم‌ ملي، ابتدا باشگاه پرسپوليس و سپس استقلال کار خود در فصل جاري را با شرکت اپراتوري لوح مهر (که از زيرمجموعه‌هاي اپراتور همراه اول است) آغاز کردند. خدماتي که به هواداران اين دو باشگاه ارايه مي‌شود، شبيه همان باشگاه هواداري تيم‌ ملي است اما هزينه عضويت در باشگاه‌هاي هواداري سرخابي 200 تومان است. اگر در هفته‌هاي اخير يک‌بار برنامه فوتبال برتر را در هنگام برگزاري بازي‌هاي ليگ برتر تماشا کرده باشيد، حسيني مجري غيرورزشي اين برنامه را مي‌بينيد که بارها از هواداران دعوت مي‌کند تا در باشگاه هواداري تيم‌هاي استقلال و پرسپوليس عضو شوند. پيش از اين هم در هنگام برگزاري بازي‌هاي تيم‌هاي ملي واليبال و بسکتبال در ماه‌هاي اخير شاهد چنين اتفاقي بوديم. فعلا اين طرح فراگير تا همين حد پيش رفته و بايد ديد در آينده به رشته‌هاي ديگر نيز وارد مي‌شود يا خير.

 

نحوه کسب درآمد

 

وقتي هر هوادار تيم‌هاي ملي و يا باشگاه‌ها، پيامکي را به سامانه‌هاي مورد نظر ارسال مي‌کنند، روزانه 120 يا 200 تومان از حساب آنها کسر مي‌شود. البته اين مبلغ عضويت به دلخواه هواداران حتي تا سقف 5‌ هزار تومان روزانه نيز امکان افزايش دارد که در آن صورت امتياز هر فرد در قرعه‌کشي افزايش پيدا مي‌کند و خدمات بيشتري نيز به هوادار ارايه مي‌شود. اين مبالغ اما چگونه تقسيم مي‌شود و چگونه به فدراسيون‌ها و باشگاه‌ها مي‌رسد؟ محمودرضا رضايي، يکي از تهيه‌کننده‌هاي شبکه سوم سيما که با باشگاه هواداري استقلال و پرسپوليس همکاري مي‌کند، دراين‌باره به «شهروند» مي‌گويد: «صداوسيما در اين ماجرا هيچ نقشي ندارد. فقط تهيه‌کننده برنامه موردنظر براي دقايقي از برنامه‌اش که صرف باشگاه‌هاي هواداري مي‌شود، شايد مبلغي را دريافت مي‌کند. همچنين اپراتورهاي تلفن همراه صرفاً مبلغ پيامکي که ارسال مي‌شود را با نرخ عادي دريافت مي‌کنند. بيشتر اين سود به جيب باشگاه‌ها و فدراسيون‌ها مي‌رود و بخشي از آن نيز به شرکت‌هايي مي‌رسد که اين پروژه را اجرا مي‌کنند.»

 

درآمدهاي شگفت‌انگيز

 

به گفته مسئولان باشگاه هواداري تيم‌ملي اعضاي اين باشگاه به يک ميليون نفر مي‌رسند و از طرفي هواداران هر يک از باشگاه‌هاي استقلال و پرسپوليس نيز تا دو ميليون نفر تخمين زده مي‌شوند. البته به دليل امکان انصراف آسان از اين باشگاه‌ها و پذيرش اعضاي جديد، هيچ‌وقت تعداد اعضاي باشگاه‌هاي هواداري ثابت نيست. با اين حال اگر تعداد هواداران تيم‌ملي را يک ميليون نفر در نظر بگيريم و اين تعداد را در مبلغ روزانه 120 تومان ضرب کنيم، به مبلغي حدود 3‌ ميليارد و 600‌ ميليون به صورت ماهيانه مي‌رسيم که عددي شگفت‌انگيز است. حتي اگر 600‌ ميليون نيز از اين مبلغ براي ارسال پيامک اخبار تيم ملي به هواداران در ماه صرف شود، باز هم 3‌ ميليارد باقي مي‌ماند و جمع اين مبالغ در ‌سال، 36‌ ميليارد خواهد شد. حالا اين‌که از اين 3‌ ميليارد چقدر به فدراسيون و چقدر به شرکت اسپانسر مي‌رسد، جاي سوال دارد. در باشگاه‌ها نيز با در نظر گرفتن يک‌ ميليون هوادار با هزينه روزانه 200 توماني به مبلغ 6‌ ميليارد در ماه مي‌رسيم. اين مبلغ با 2 ميليون هوادار مي‌تواند به 12‌ ميليارد در ماه هم برسد که در ‌سال رقمي شگفت‌انگيز را نشان مي‌دهد.

 

ادعاهاي متفاوت درباره مبالغ ميلياردي

 

احسان مظفري‌پور، نماينده شرکت فناپ در قرارداد با فدراسيون، درباره ميزان درآمد فدراسيون از طرح مذکور مي‌گويد: «سهم شرکت ما در اين قرارداد فقط در حد کارگزاري است و اصلا بالا نيست. ما يک شرکت تجاري هستيم اما اين حال هدف ما کمک به تيم ملي است و بيشتر درآمد حاصله نصيب فدراسيون مي‌شود. ما کمترين سهم را براي خودمان قائل هستيم.»

 

عباس ترابيان، دبير کميته بازاريابي فدراسيون فوتبال اما نظر ديگري دارد. او به «شهروند» مي‌گويد: «ما در ‌سال 93 فعاليت خود را در اين بخش آغاز کرديم و در ‌سال اول نيز از نحوه همکاري با شرکت فناپ راضي بوديم. به همين دليل براي ‌سال دوم نيز ادامه کار داديم که ‌درصد فدراسيون نيز در اين قرارداد کاملا مشخص است. ما در قراردادمان درآمد ساليانه فدراسيون را حداقل 7 ميليارد تومان در نظر گرفتيم که در ‌سال اول اين مبلغ به 10‌ ميليارد هم رسيد. با اين حال، اين‌که بگويند بيشتر درآمدها به فدراسيون مي‌رسد، اشتباه است چون قطعاً مبالغ بيشتري از اين طرح به‌دست مي‌آورند.»

 

امکان کلاهبرداري نيست

 

احسان مظفري‌پور، نماينده فناپ در بخش باشگاه هواداران تيم‌ملي با رد هرگونه سوءاستفاده از هواداران فوتبال، توضيحاتي را به «شهروند» ارايه مي‌کند: «فقط چند شرکت در ايران توانايي اجراي چنين پروژه‌اي را دارند و به همين دليل به‌شدت تحت نظارت هستند. در پيام‌هايي که براي هواداران از لحظه عضويت ارسال مي‌شود، تمام شرايط براي آنها توضيح داده شده و هواداران هر لحظه‌اي که بخواهند، مي‌توانند از عضويت خود انصراف دهند. در واقع امکان هيچ‌گونه سوءاستفاده و کلاهبرداري نيست و به همين دليل در مدت بيش از يک‌ سال حتي يک مورد هم بابت شکايت نداشتيم. سعي مي‌کنيم به تمام خدماتي که به هواداران تعهد داديم، عمل کنيم و فقط شايد در بخش برگزاري همايش‌ها به دليل محدوديت‌ها کمي دستمان بسته باشد که البته نمونه بارز آن مراسم بدرقه تيم‌ ملي به جام‌جهاني بود.»

 

مثبت يا منفي؟

 

قطعا ارايه کمک از سوي هواداران به باشگاه‌ها و تيم‌هاي ملي از طريق سامانه‌هاي هواداري بسيار شکيل‌تر از اعلام شماره حساب به هواداران است که چندي پيش از سوي باشگاه پرسپوليس انجام شد. طبق ادعاي طاهري، سرپرست باشگاه پرسپوليس ماهيانه 2 و نيم ميليارد تومان از اين طريق به اين باشگاه واريز مي‌شود که در اين صورت مي‌توان به حل مشکلات مالي سرخابي‌ها نيز اميدوار بود. اين وجه مثبت ماجراست اما برخي ابهامات در نحوه تقسيم درآمد حاصله از عضويت هواداران، نگران‌کننده است. اگر بعد از چند دوره عضويت هواداران نسبت به اين‌که مبلغ پرداختي آنها در راه پيشرفت باشگاه محبوبشان يا تيم‌ملي هزينه مي‌شود، بي‌اعتماد شوند، شايد اصل ماجرا که يک نگاه حرفه‌اي پشت آن است هم زير سوال برود. با اين حال بايد اميدوار بود که مثل نقل‌ و انتقال بازيکن در فوتبال، نقل‌ و انتقال سود حاصله از باشگاه‌هاي هواداري به دست واسطه‌ها سپرده نشود.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو