شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

هشدار جدی؛وقتی اپراتورها ارزشی برای حفظ اطلاعات شما قائل نیستند

تلفن همراه

یکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۴:۰۰


طبق قوانین مخابراتی کشور هر کسی می تواند سیم کارت خود را به دیگری واگذار کند.این یک مزیت برای دارندگان سیم کارت است ولی مشکل زمانی به وجود می آید که اپراتورها سیم کارت هایی که در مدت زمانی خاص غیرفعال باشند را به صورت اجباری ضبط و به دیگری واگذار می کنند.این در حالی است که بسیاری از شبکه های اجتماعی مانند تلگرام برای تایید هویت و دسترسی فرد، پیامک حاوی کد تایید را ملاک تشخیص هویت قرار می دادند.

وایمکس نیوز - طبق قوانین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بعد از مدت مشخصی از غیرفعال بودن سیم کارت مشترک،اپراتورها می توانند سیم کارت را ضبط و به دیگری واگذار کنند.

حال فرض کنید که شما یک سیم کارت خریداری کرده اید و با همین سیم کارت شبکه اجتماعی تلگرام را فعال نموده اید.بعد از مدتی سیم کارت شما به دلایل فنی غیرفعال شده یا خودتان آن را بیش از 3 ماه خاموش کرده اید.در این صورت اپراتور می تواند سیم کارت شما را ضبط و به دیگری واگذار کند و مالک جدید سیم کارت با فعال کردن تلگرام خود در واقع به تلگرام شما دسترسی پیدا می کند! این مشکل امنیتی می تواند برای تمام شبکه های اجتماعی به وجود آید و مختص تلگرام نیست. این قانون هنوز در سایت اپراتورها پابرجاست و می تواند خطرات جدی را به وجود آورد.تیم سخت افزار قوانین سیم کارت های اعتباری 3 اپراتور بزرگ تلفن همراه کشور را بررسی و  مقایسه کرده است:

 

ایرانسل

طبق قرارداد مشترکین با ایرانسل،این اپراتور طبق یک بند از قرارداد می تواند سیم کارت مشترک را در صورت فعال نبودن 3ماهه ضبط و دیگری واگذار کند.تصویری که مشاهده می کنید قسمتی از قوانین سیم کارت های اعتباری ایرانسل است :

 

همراه اول

وضعیت در همراه اول کمی متفاوت است و ملاک غیرفعال بودن سیم کارت نیست،بلکه ملاک عدم شارژ سیم کارت به مدت 12 ماه است:

رایتل

رایتل هم از این قافله عقب نمانده است و با وضع قوانینی متفاوت ولی بهتر از دو اپراتور دیگر نسبت به این قانون عمل کرده است.

 در آخر باید به این نکته توجه داشت که این قانون شاید در بسیاری از کشورها اجرایی شود.ولی با وضعیت خاص فرهنگی و مذهبی کشورمان و به مشکل خوردن این قانون با شبکه های اجتماعی باید تدابیری جدید از طرف سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و اپراتورها اندیشیده شود.

 

منبع : سخت افزار

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو