دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تعجب هيات‌هاي خارجي از پيشرفت‌هاي شرکت‌هاي دانش‌بنيان ايران

ict

یکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۲۱:۰۰


هيات‌هاي خارجي شرکت کننده در مراسم تحليف رياست جمهوري از دستاوردهاي شرکت‌هاي ايراني حاضر در نمايشگاه شرکت‌هاي دانش بنيان برق، الکترونيک و فناوري اطلاعات ابراز شگفتي کردند.

وايمکس نيوز- برخي از هيات‌هاي خارجي شرکت کننده در مراسم تحليف رياست جمهوري، در زمان حضور خود در ايران، به منظور آشنايي با دستاوردهاي فناورانه جمهوري اسلامي ايران از نمايشگاه شرکت‌هاي دانش بنيان برق، الکترونيک و فناوري اطلاعات (www.ieeiexpo.ir ) بازديد به عمل آوردند.

اين نمايشگاه در روزهاي 12-13و 15-16 مرداد ماه در محل دائمي نمايشگاههاي تخصصي شهرداري تهران در بوستان گفتگو در حال برگزاري است. در اين نمايشگاه حدود 100 شرکت برتر کشور با فناوري بالا High tech در حوزه هاي صنعت برق، مخابرات و ارتباطات، فناوري اطلاعات، رباتيک، کنترل و ابزار دقيق و تجهيزات پزشکي براي اولين بار گرد هم جمع شده‌اند.

بر اساس اين گزارش، هيات‌هاي بازديدکننده از نمايشگاه از برخي از دستاورهاي فناورانه جمهوري اسلامي ايران ابراز تعجب کرده و تاکيد کردند که انتظار اين ميزان پيشرفت از شرکت‌هاي ايراني را به خصوص در شرايط تحريم نداشته‌اند. بعضي از اين هيات‌ها خواستار خريد محصولات دانش‌بنيان هاي‌تک ايراني شده و براي توسعه روابط تجاري در اين حوزه با ايران اعلام آمادگي کردند.

برخي دستآوردهاي شرکت‌هاي دانش‌بنيان ايراني که نظر بازديدکنندگان را بيشتر به خود جلب کرد را مي‌توان در بخش‌هاي زير دسته‌بندي کرد.

* نفت، گاز و پتروشيمي

در اين نمايشگاه دو شرکت اقدام به طراحي سيستم‌هاي SCADA و يا همان سيستم‌هاي کنترل و مانيتورينگ پالايشگاه‌ها و لوله‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي و نيروگاه‌هاي برق کرده‌اند. اين سيستم‌ها بخش‌هاي مختلف يک نيروگاه و يا يک پالايشگاه و خطوط انتقال را در هر لحظه رصد کرده و به محض بروز هر حادثه کوچک و بزرگي، تصميم لازم را به صورت هوشمندانه اتخاذ خواهند کرد. نرم افزار SCADA، نرم افزار بسيار پيچيده و حساسي بوده و کوچک‌ترين خطا در آن سبب انفجار يک پالايشگاه و يا نيروگاه خواهد شد و شرکت‌هاي محدودي در دنيا توان طراحي چنين سيستم هايي را دارند.

* تجهيزات پزشکي

يکي از شرکت‌هاي ايراني اقدام به طراحي دستگاه‌هاي مانيتورينگ علايم حياتي بيمار کرده و محصول خود را به 43 کشور دنيا از جمله آلمان و کانادا صادر کرده است. اين دستگاه‌ها علايم حياتي بيمار از جمله نوار قلب، ضربان قلب، فشار خون تهاجمي، فشار خون غير تهاجمي و عمق بيهوشي بيمار را اندازه مي‌گيرد.

* الکترونيک

در اين نمايشگاه بردهاي الکترونيکي با فرکانس ADC حدود 4 گيگاهرتز که توسط محققان ايراني طراحي شده به نمايش در آمده است. رنج فرکانسي اين بردها 4 برابر رنجي است که شرکت‌هاي دنيا اجازه انتقال فناوري آن به ايران را دارند. طراحي اين بردها با بروزترين FPGA هاي دنيا انجام شده است و امکان پردازش سريع داده‌ها را فراهم مي‌آورد.

* مخابرات

شرکت ديگري اقدام به طراحي آنتن‌هايي با تکنولوژي 4G (نسل چهارم ارتباطات) و يا Beam Froming کرده که تاکنون شرکت‌هاي محدودي در دنيا به اين سطح از تکنولوژي دست پيدا کرده‌اند. Beam اين آنتن‌ها هم به صورت عمودي و به صورت افقي قابل تغيير است.

* فناوري اطلاعات

شرکت ديگري در حوزه داده‌کاوي و پردازش داده‌هاي حجيم (Big Data) فعاليت کرده و با تحليل‌هاي هوش مصنوعي و با سرعت بالا، داده‌هاي مختلف را تحليل و پردازش مي‌کند.

* نيروگاهي

شرکت ديگري اقدام به طراحي پره توربين با تکنولوژي فوق پيشرفته تک کريستال کرده است. شايسته ذکر است که پيچيده‌ترين بخش‌هاي يک توربين گازي و يا موتور هواپيما پره‌هايي است که در لايه اول اين توربين‌ها نصب مي‌شوند. اين پره‌ها بايد هم دماي بالايي را تحمل کرده و هم عمر مناسبي داشته باشند. تکنولوژي قبل از اين تکنولوژي تکنولوژي ريخته‌گري جهت دار (DS) است که شرکت آلماني Ziemens حاضر شده بود فقط تا اين سطح از تکنولوژي را در اختيار ايران قرار دهد. با تحقيق و توسعه يک شرکت دانش بنيان، ايران به بالاترين سطح از تکنولوژي جهان در اين حوزه دست پيدا کرده است.

* ادوات نوري

يکي از شرکت‌هاي دانش‌بنيان ايراني اقدام به طراحي سيستم‌هاي DWDM کرده است. اين سيستم‌ها امکان خواندن اطلاعات با حجم بالا از بستر فيبر نوري و پردازش و انتقال داده‌هاي حجيم مخابراتي را فراهم مي‌آورد.

* تجهيزات صدا و تصوير

يکي ديگر از شرکت‌هاي ايراني نيز اقدام به طراحي جديدترين و پيشرفته‌ترين تجهيزات صدا و تصوير کرده است. اين تجهيزات قادر به تبديل فرمت‌هاي مختلف ذخيره‌سازي داده‌هاي ويدئويي با سرعت بالا و بدون خطا هستند که در تجهيز شبکه‌هاي مختلف تلويزيوني و راديويي در جهان کاربرد زيادي دارد.

 

نکته جالب توجه اين است که علي‌رغم استقبال هيات‌هاي خارجي از اين نمايشگاه، بسياري از مسئولين دستگاه‌هاي دولتي مرتبط هنوز از اين نمايشگاه بازديد نکرده‌اند.

منبع:فارس

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو