جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي :

کاهش مداخله در نظام تعرفه گذاري از برنامه هاي رگولاتوري است

حسين فلاح

چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۲:۰۰


رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي ، آزاد سازي و کاهش مداخله در نظام تعرفه را يکي از برنامه هاي رگولاتوري براي تحرک تقاضا و افزايش حجم اين بازار عنوان کرد.

وايمکس نيوز- مهندس حسين فلاح جوشقاني رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در نشست تخصصي افزايش 2.5 برابري بازار ICT کشور در نمايشگاه تلکام 2017،  با اشاره به فعاليت اپراتورها در زمينه صوت و پيامک تا ابتداي دولت يازدهم ، گفت : حجم اين بازار در ابتداي اين دولت 10 هزار و 800 ميليارد تومان بوده و در پايان دولت يازدهم به 15 هزار و 760 ميليارد تومان ، در سال 94 به 19 هزارو 860 ميليارد تومان و در پايان سال 95 به 22 هزار و 600 ميليارد تومان رسيده است .
وي تصريح کرد : درآمد صوت در اين بخش در سال 90 ، 51 درصد کل درآمد اين بخش بوده است و در حال حاضر اين رقم به 40 درصد کاهش داشته، اين در صورتي است که در اين حوزه افزايش درآمد داشته ايم .
فلاح جوشقاني با اشاره به فعاليت شبکه هاي اجتماعي ، گفت : با توجه به انتقال حجم پيامک ها در شبکه هاي اجتماعي ميزان درآمد اپراتورها در حوزه پيامک از 7 درصد به 3 درصد و در حوزه مکالمه از 17 درصد به 12 درصد کاهش داشته است .
وي به وضعيت ارسال داده در حوزه بي سيم اشاره کرد و اظهار داشت : درآمد اپراتورها در سال 90 در اين حوزه  4 درصد بوده که در پايان سال 95 به 11 درصد افزايش داشته است .
رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي تاکيد کرد: حجم بازار بزرگ شده است اما تغييراتي در شاخص هاي بازار داشته ايم که نشان مي دهد که با سرويس هاي پايه صوت و پيامک،  نمي توانيم چشم انتظار رشد 2.5 برابري باشيم.
وي به رشد ديتاي همراه در چند سال گذشته اشاره کرد و افزود: رشد ديتاي همراه نيز طبق گزارش اپراتورها در حال کاهش است که در اين حوزه بايد تحرک تقاضا صورت گيرد .
فلاح جوشقاني حجم بالاي ديتا را در دنيا مربوط به ويديو عنوان کرد و تاکيد داشت: تمام تلاش خود را بايد براي تقويت اين حوزه در کشور انجام دهيم.
وي با مقايسه ايران با کشور هاي ترکيه و انگلستان در حوزه استفاده از ديتاي ثابت ، خاطر نشان کرد : در ايران به طور متوسط هر مشترک 6 گيگا بايت با استفاده از دسترسي هاي ثابت استفاده مي کند که اين رقم در ترکيه 66 گيگ و در انگلستان 32 گيگ است که نشان مي دهد ما بايد در اين حوزه در بسته هاي تعرفه اي تغييراتي ايجاد کنيم.
معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ، افزود : در ديتاي همراه ميانگين مصرف در ايران  2.7 گيگ ، ترکيه 2.8 گيگ و انگلستان 1.8 است که نشان مي دهد سرمايه گذاري در دنيا به سمت استفاده از دسترسي هاي ثابت است .
وي به اقداماتي که رگولاتوري بايد در اين زمينه انجام دهد نيز اشاره اي کرد و گفت : در حوزه نظام تعرفه اي  به دنبال آزاد سازي اين حوزه و دخالت کمتر رگولاتوري هستيم.
فلاح جوشقاني بر جلوگيري از رفتار هاي ضد رقابتي اپراتورها در بازار تاکيد کرد و افزود : کاهش مداخله  در بازار عمده فروشي ديتا از برنامه هاي رگولاتوري در اين حوزه است.
وي زمينه سازي براي کسب و کارهاي  نو را از ديگر برنامه هاي رگولاتوري براي افزايش حجم بازار اعلام کرد و افزود: حفاظت از حقوق مصرف کننده و احترام به مصرف کننده توسط اپراتورها باعث تحرک تقاضا و در نهايت بزرگ شدن حجم بازار مي شود.
معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، حوزه زير ساخت ها را يکي ديگر از اولويت هاي رگولاتوري دانست و تصريح کرد: اگر مي خواهيم اين بازار بزرگ شود،  بايد در حوزه زير ساختي و انتقال در روستاها بيشتر سرمايه گذاري شود.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو