شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

استاد دانشگاه و عضو هيات علمي دانشگاه فرهنگيان:

فيلتر شبکه‌هاي اجتماعي بدون آگاهي بخشي نتيجه عکس مي‌دهد

فيلترينگ

چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴:۰۰


استاد دانشگاه و عضو هيات علمي دانشگاه فرهنگيان گفت: تا مادامي که مردم بر اثرات سوء برخي سايت‌ها و يا کانال‌هاي فضاي مجازي پي نبرده و آگاه نشده باشند، فيلترکردن شبکه‌هاي اجتماعي تاثير منفي و عکس خواهد داشت.

وايمکس نيوز- علي اصغر حسيني اظهار کرد: بدون شک با گسترش مدرنيته و عصر ارتباطات و اينترنت و توسعه فضاي مجازي، رويکرد مردم بهويژه جوانان و نسل جديد به فضاي مجازي با سرعت غيرقابل تصوري شکل گرفته و نسل سوم و حتي چهارم بعد از انقلاب، نه تنها با فضاي مجازي خود را بيگانه نمي‌دانند بلکه استفاده از آن را از الزامات زندگي خود مي‌دانند.‌

وي افزود: افزايش چشمگير بهره‌برداران از فضاي مجازي که طبق آمار رسمي بيش از 47 ميليون کاربر بوده است، خود نشان از هجوم مردم به ويژه جوانان به اين بخش از فناوري دارد که لزوما منع کردن آنها کاري بيهوده هم به نظر مي‌رسد.

عضو هيات علمي دانشگاه فرهنگيان با اشاره به اينکه فضاي مجازي هم فرصت بوده و هم تهديد، عنوان کرد: آنچه که امروز بيش از هر چيزي ضروري به نظر مي‌رسد آگاهي بخشي به آموزش و بصيرت افزايي جوانان نسبت به استفاده صحيح از اين ابزار مدرن است تا بتوانند از فضاي مجازي و فناوري اطلاعات به عنوان يک فرصت جهت بالابردن توانمندي‌هاي رشد و شکوفايي استعدادها و اطلاع يافتن از توسعه علمي، فني و حتي آشنايي با ارزش‌هاي ديني و اخلاقي و تعالي در تربيت اخلاقي استفاده کنند.

وي ادامه داد: اما اگر آموزش و فرهنگ استفاده از فضاي مجازي در ميان نباشد قطعا زوال و نابودي فکري، اعتقادي و اخلاقي را به دنبال خواهد داشت.

حسيني تصريح کرد: جذابيت فضاي مجازي در پاره‌اي از موارد همچون فيلم‌هاي پورن و مستهجن، محتواي غيرديني و غيراخلاقي در جهت دين ستيزي، دين گريزي و حتي دين گزيني جوانان، موجب شده بدون کمترين توجه به اثرات منفي، اقبال عموم مردم و بويژه جوانان بيشتر شود که خطري جدي بوده و مسئولان دست اندرکار، دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش، مخابرات و نهادهاي فرهنگي بايد بدون کمترين درنگي، راهکارهاي جلوگيري از افزايش اين خطرات را ارائه کنند.

وي با عنوان اينکه فيلترينگ در بخش فضاي مجازي مي‌تواند آخرين راهکار باشد، گفت: البته امروزه وقتي مسئولان فرهنگي اعم از حوزه اجرايي، مقننه و قضايي هنوز تکليف خود را در فرصت يا تهديد بودن مشخص نکرده‌اند طرح الزام به فيلتر کردن چندان پاسخگو نخواهد بود.

اين استاد دانشگاه ذکر کرد: متاسفانه در جامعه ما نه تنها در حوزه فضاي مجازي بلکه در تمامي مسايل فرهنگي با چالش‌هاي بزرگي روبرو هستيم؛ تا مادامي که فرهنگ در چمبره سياست زدگي، نگرش حزبي و جناحي و آن هم در همه دولت‌ها به اشکال مختلف خود، اسير شده است، نمي‌توانيم توسعه فرهنگي را شاهد باشيم.

وي افزود: اکنون به دليل اينکه ما زيرساخت هاي فرهنگي در حوزه فضاي مجازي را مهيا نکرده‌ايم و آموزش لازم را به نوجوان و جوان امروزي نداده‌ايم، صحبت از فيلتر کردن به نوعي حريص کردن آنان به چيزي است که منع شده‌اند.

حسيني اضافه کرد: بسياري از کابران فضاي مجازي در ابتدا با نرم افزارهاي فيلترشکن آشنا نبودند اما از زماني که فيلترينگ مطرح شد حتي کودکان هم با اين وسيله آشنايي يافته و آن را ابزاري مثبت مي‌دانند.

وي اعلام کرد: فيلتر کردن اگر با آموزش صحيح به جامعه همراه باشد کاري مثبت خواهد بود يعني جوان را قانع کنند کانال‌هاي مثلا مستهجن براي شما اثرات سويي را داشته و جامعه، خانواده و حتي خود شما را به انحراف خواهد کشيد.

عضو هيات علمي دانشگاه فرهنگيان با بيان اينکه با پذيرش فيلترينگ از سوي مسئولان، نظارت بر فضاي مجازي قطعا بيشتر خواهد بود، افزود: قبلا هم گفته شد تا مادامي که مردم بر اثرات سو برخي سايت‌ها و يا کانال‌هاي فضاي مجازي پي نبرده باشند فيلتر کردن تاثير منفي و عکسي خواهد داشت.

وي ادامه داد: جوان ما اگر بداند فيلم‌هاي مبتذل چه ميزان اثرات سوء و خطرناک بر روح و روان او داشته و پايه‌هاي اخلاقي و اعتقادي او را سست خواهد کرد، قطعا با فيلترينگ مخالفت نخواهد کرد. دختران و پسران نوجوان و جوان اگر بدانند چت در فضاي مجازي و ايجاد رابطه که مقدمه روابط خطرناک و نامشروعي خواهد بود، قطعا فيلتر کردن را امري درست مي‌دانند.

حسيني عنوان کرد: مردم اگر بدانند آنچه دشمنان به عنوان يکي از مهمترين ابزار تسلط بر نظام، اعتقادات و باورهاي ارزشمند ديني، ملي و حتي بومي ما در نظر گرفته‌اند همين فضاي مجازي است قطعا عنادي با محدود کردن فضاي مجازي نخواهند داشت.

وي در بخشي ديگري از سخنان خود با تاکيد بر اينکه مهمترين راهکار آن است که معلمان فرهيخته ما از پيش دبستاني تا ديپلم، به نسل کودک، نوجوان و جوان آموزش‌هاي لازم را بدهند، تصريح کرد: در دانشگاه‌ها بايد آسيب شناسي فضاي مجازي در کرسي‌هاي آزاد انديشي و جلسات پرسش و پاسخ با بهره‌مندي از ديدگاه‌هاي متخصصان فرهنگي و فناوري مطرح شود.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: رسانه‌هاي جمعي همچون صداوسيما هم از طرق مختلف ديدگاه کارشناسان و مستنداتي همانند شوک، سراب و ... را پخش کنند تا مردم به تهديدات فضاي مجازي آگاه شوند و از همه مهمتر تقابل با آسيب‌هاي فضاي مجازي از طريق خود فضاي مجازي با گسترش گروه‌ها و کانال‌هاي اطلاع رسان و بصيرت افزا، زمينه آگاهي بخشي مردم را بيشتر خواهد کرد.

وي خاطرنشان کرد: در کنار مباحث فوق مي‌توان به آموزش خانواده و به‌ويژه والدين در نظارت مستقيم و غيرمستقيم بر استفاده صحيح فرزندانشان از فضاي مجازي، از گسترش آسيب‌هاي فضاي مجازي جلوگيري کرد.

حسيني در پايان گفت: از پلس فتا و نيروهاي اطلاعاتي و امنيتي که در حوزه فضاي مجازي فعاليت دارند هم بايد درخواست کرد که در برخورد با کانال‌ها و سايت‌هايي که به امنيت اخلاقي، اجتماعي، رواني، خانوادگي و اعتقادي هجوم آورده‌اند با قاطعيت برخورد کنند.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو