شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

هدف سال 1400

استفاده هر خانواده ايراني از حداقل يک خدمت دولت الکترونيک

امير ناظمي اشني

یکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰:۰۰


رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران استفاده هر خانوار مستقر در ايران را از حداقل يک خدمت دولت الکترونيک در سال را از اهداف سال 1400 اين سازمان برشمرد.

وايمکس نيوز- امير ناظمي رييس سازمان فناوري اطلاعات در مراسم توديع و معارفه مديران سازمان فناوري اطلاعات ايران به تشريح چشم‌انداز و مأموريت‌هاي جديد بر اساس تغيير جايگاه و کارکردهاي سازمان پرداخت و گفت : تغييرات مختلفي در همه ابعاد صنعت از قبيل کشاورزي ، انرژي‌هاي تجديد پذير ، دولت هوشمند ، اينترنت اشيا، حوزه بهداشت ، حمل‌ونقل ، آموزش و صنعت و غيره  ايجادشده است و سازمان فناوري اطلاعات به‌عنوان يکي از بازيگران اصلي حوزه فناوري بايد همگام با تغييرات و تحولات رويکردهاي متفاوتي را در راستاي استفاده بهينه از فرصت‌هاي پيش رو اتخاذ کند .

رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران با اشاره به اينکه تا دو سال آتي وارد قرن جديد و سال 1400 مي شويم، افزود : خلق فرصت منصفانه براي استفاده شهروندان ايراني از خدمات ديجيتال اعم از خدمات دولت و بخش خصوصي بدين معني که خدمت ديجيتال را تا حد ممکن افزايش دهيم به همين دليل بازبيني حوزه‌هاي ماموريت و چشم اندازهاي جديد سازمان اقدامي مهم بوده است .

معاون وزير ارتباطات مفهوم دولت هوشمند و توسعه شرکت‌هاي نوپا (نوآفرين ) را از پايه‌هاي اصلي چشم‌انداز سازمان معرفي کرد و گفت : در مفهوم دولت هوشمند بايد بستري را فراهم کنيم که سرويس‌هاي دولتي ساير دستگاه‌ها از طريق امکانات موجود نظير NIX  و GSB (مرکز ملي تبادل اطلاعات کشور) امکان توسعه و ارائه خدمت را داشته باشند و سرويس‌هاي دولتي به‌جاي عرضه محور بودن تقاضامحور شوند ، به عبارتي بايد بدانيم که نياز شهروندان چيست و بر اساس نياز مردم خدمات خود را ارائه دهيم .

وي در تشريح حوزه توسعه شرکت‌هاي نوپا که تحت عنوان نوآفرين معرفي مي‌کنيم، افزود: استراتژي کلي ما در اين بخش تسهيل گري است، بدين معنا که ما قوانين و مقررات مناسب را تدوين و پيشنهاد مي‌کنيم و قصد مداخله‌گري نداريم و سرويسي که بخش خصوصي ارائه مي‌دهد را ارائه نمي‌کنيم و از امکانات دولتي براي توسعه شرکت‌هاي نو پا استفاده مي‌کنيم .

ناظمي گفت : تلاش خواهيم کرد خدمات خود را از طريق اين شرکت‌ها به شهروندان ارائه ‌دهيم  و البته بايد به جايگاهي برسيم که 20 درصد تراکنش‌هايي که روي GSB انجام مي‌شود از طريق اپليکيشن ها يي خارج از اپ ها و سرويس‌هاي دولتي باشد .

رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران  حوزه  دولت هوشمند را از پروژه‌هاي اصلي سازمان دانست و سياست‌گذاري در حوزه دولت الکترونيک و مشارکت در پروژه‌هاي ملي از اهداف اين بخش معرفي کرد و در اين خصوص افزود: حضور فعال سازمان در پروژه‌هايي نظير کارت سوخت و استعلام يارانه ماهيت پيش‌دستانه و مشارکتي دارد و اين رويکرد  باعث رشد و توسعه ما مي‌شود و از اين رهگذر فرصت لذت دولت هوشمند و بهره‌مندي از خدمات الکترونيک را در شهروندان ايجاد مي‌کند .

وي با اظهار اميدواري از اينکه هر دستگاه دولتي حداقل يک سرويس خود را از بستر سازمان فناوري اطلاعات ايران ارائه کند افزود : ما جهت نيل به اهداف خود به همکاري و تعامل دستگاه‌هاي نظير رياست جمهوري ، سازمان اداري و استخدامي ، وزارت کشور ، وزارت اقتصاد و وزارت بهداشت نياز داريم .

ناظمي فعاليت در  حوزه امنيت را  از وظايف اصلي سازمان دانست و ايجاد امنيت در تبادل داده و ارائه سرويس را از اهداف اين بخش برشمرد و گفت : توليد استانداردهاي امنيتي و ارائه خدمت به‌کل اکوسيستم  از عمده فعاليت‌ها در اين بخش است .

معاون وزير ارتباطات در بخش ديگري از سخنان خود به حوزه شبکه ملي اطلاعات به‌عنوان بخشي از وظايف سازمان اشاره کرد و افزود : در اين بخش‌بر اساس اسناد بالادستي لايه‌هاي مختلفي نظير زيرساخت ، لايه کسب‌وکار و خدمات و همچنين لايه محتوا وجود دارد و هرکدام الزامات و استراتژي‌هاي مختص خود را طلب مي‌کند .

رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران  استفاده هر خانوار مستقر در ايران را از حداقل يک خدمت دولت الکترونيک در سال را از اهداف سال 1400 اين سازمان برشمرد و گفت : توزيع يافتگي منصافه تراکنش خدمات دولت الکترونيک از اولويت‌هاي جدي در اين بخش است و از همين نقطه امنيت و عدالت عمومي در کشور شکل مي‌گيرد .

ناظمي دسترسي به اهداف تعيين‌شده در بخش دولت هوشمند را ضروري دانست و گفت : رسيدن به عدد 200 ميليون تراکنش در ماه از اهداف پيش رو در اين بخش است و در اين راستا اتخاذ رويکرد پيش‌دستانه و داوطلبانه مي‌تواند مؤثر باشد يعني با سازمان‌ها و دستگاه‌ها تعامل برقرار کنيم و بخواهيم که خدمات خود را از بستر مهيا شده دولت الکترونيک ارائه دهند و هر سازمان حاکميتي در کشور حداقل يک سرويس خو را از بستر دولت الکترونيک به شهروندان ارائه دهد .

وي در بخش ديگري از سخنان خود افزود : ما تلاش مي‌کنيم که هرماه 40 ميليون تراکنش از طريق بخش غيردولتي انجام شود، بدين معني که اپليکيشن هاي موجود 20 درصد از خدمات ما را پوشش دهند .

ناظمي در بخش پاياني سخنان خود گفت : ما تلاش داريم تا اين اهداف را با شعار دولت هوشمند محقق سازيم و از فرصت‌هاي پيش رو در اين بخش نهايت استفاده را ببريم و در اين راستا مي‌بايست تغييراتي را در ساختار سازمان ايجاد کنيم و اين تغييرات در راستاي کارکردهاي جديد سازمان و اهداف و مأموريت‌هاي پيش روي ما است .

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو