جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

سهم اپراتورهاي تلفن همراه از پيامک‌هاي تبليغاتي مزاحم

اپراتورهاي مجازي

دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۵:۰۰


به‌گفته مديرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوري، در در نيمه اول دي ماه، ?? هزار و ??? سيم‌کارت ارسال‌کننده پيامک تبليغاتي مزاحم مسدود شده که سهم هريک از سيم‌کارت‌هاي اپراتورهاي تلفن همراه در ارسال پيامک تبليغاتي مزاحم متفاوت است.

تيک نيوز- براي جلوگيري از ارسال پيامک‌هاي تبليغاتي، راه‌هاي مختلفي از جمله استفاده از سامانه ستاره800 مربع (*800#) که براي ساماندهي پيامک‌هاي تبليغاتي که از طريق سامانه‌هاي ارسال پيام کوتاه و با سرشماره‌هاي مختلف براي مشترکان تلفن همراه ارسال مي‌شد، ايجاد شد و سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي (رگولاتوري) نيز سامانه 195 را براي ساماندهي پيامک‌هاي تبليغاتي که با شماره‌هاي شخصي ارسال مي‌شدند، راه‌اندازي کرد.

مسدود کردن خطوط شخصي پس از اين‌که کسب‌وکارها با مسدود شدن سرشماره‌هاي پيامکي، به ارسال پيامک تبليغاتي با خطوط شخصي اقدام کردند، اتفاق افتاد و سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي تصميم گرفت سامانه 195 را براي مقابله با پيامک‌هاي تبليغاتي که با شماره‌هاي شخصي ارسال مي‌شوند، راه‌اندازي کند. کاربران درصورت مواجهه با پيامک‌هايي که به ارسال پيامک‌هاي تبليغاتي با شماره شخصي اقدام مي‌کنند، مي‌توانند شماره مورد نظر را به سامانه 195 ارسال کنند تا روند مسدود کردن سيم‌کارت‌هاي مزاحم را تسريع کنند.

همچنين مقرر است از اين پس با اضافه شدن يک بند به قرارداد دريافت سيم‌کارت،  مشترکان اين اجازه را به اپراتور بدهند که اگر با سيم‌کارتي تخلف کردند و پيامک تبليغاتي مزاحم فرستادند، امکان ارسال پيامک از تمامي سيم‌کارت‌هاي آن‌ها متوقف شود.

ارسال پيامک سيم‌کارت‌هاي مزاحم مسدود مي‌شود

در اين راستا پيمان قره‌داغي -مديرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوري- از مسدودسازي و قطع 14 هزار و 289 سيم‌کارت ارسال‌کننده پيامک تبليغاتي مزاحم در نيمه اول دي ماه خبر داد و گفت: سهم سيم‌کارت‌هاي اپراتورهاي تلفن همراه در ارسال پيامک تبليغاتي مزاحم متفاوت است اما امکان ارسال پيامک براي همه آنها مسدود شده است.

وي با بيان اين‌که بيشترين تعداد سيم‌کارت‌هاي مسدودشده مربوط به اپراتور ايرانسل است، افزود: در اين بازه زماني حدود 9295 سيم‌کارت ايرانسل مسدود شده است که اين آمار نشان مي‌دهد روزانه حدود 715 سيم‌کارت ايرانسل توسط سامانه‌هاي رگولاتوري شناسايي شده و امکان ارسال پيامک برايشان غيرفعال شده است. حدود 1702 سيم‌کارت از اپراتور همراه اول نيز شناسايي و امکان ارسال پيامک برايشان غيرفعال شده، يعني به‌طور متوسط روزانه 131 سيم‌کارت از اين اپراتور مسدود شده است.

مديرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوري بيان کرد: در زمينه ارسال پيامک‌هاي انبوه تبليغاتي در نيمه اول دي ماه اپراتور رايتل وضعيت خوبي ندارد، چراکه در اين دو هفته 3126 سيم‌کارت رايتل يعني به‌طور متوسط روزانه 240 سيم‌کارت شناسايي و امکان ارسال پيامک برايشان غيرفعال شده است.

قره‌داغي افزود: براي مشخص کردن سهم هر اپراتور در بخش ارسال پيامک‌هاي تبليغاتي مزاحم، بايد ميزان سهم هر اپراتور را در بازار مشخص کنيم. براساس آمار موجود، ايرانسل با حدود 50 ميليون مشترک، 43 درصد و همراه اول نيز با حدود 62 ميليون مشترک، 53 درصد از سهم بازار تلفن همراه را در اختيار دارد. رايتل نيز با حدود چهار ميليون و 500 هزار مشترک، سهم چهار درصدي از اين بازار را دارد.

وي درباره اقداماتي که اپراتورها بايد براي کاهش ارسال پيامک‌هاي تبليغاتي انبوه انجام دهند، اظهار کرد: در گام اول اپراتورها بايد هنگام واگذاري و فروش سيم‌کارت، فرايند احراز هويت را به صورت دقيق انجام دهند، آمار بالاي تخلفات پيامکي نشان مي‌دهد اپراتورها در اين زمينه خوب عمل نکرده‌اند. در گام دوم نيز اپراتورها بايد قوانيني را در سامانه‌هاي خود براي شناسايي و غير فعال کردن سيم‌کارت‌هاي متخلف تعريف کنند.

مديرکل دفتر حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوري تاکيد کرد: جلوگيري از ارسال پيامک‌هاي تبليغاتي مزاحم براي مشترکين تمام اپراتورها يکي از اولويت‌هاي رگولاتوري است، از همين رو تمامي مشترکان تلفن همراه مي‌توانند دريافت پيامک‌هاي تبليغاتي براي سيم‌کارت خود را با شماره‌گيري کد دستوري #800* غيرفعال کنند. اگر بعد از اعمال اين کد دستوري دوباره برايشان از سيم‌کارت‌هاي شخصي پيامک تبليغاتي ارسال شد، مي‌توانند شماره سيم‌کارت ارسال‌کننده پيامک را به سرشماره 195 ارسال کنند تا اين شماره‌ها در شبکه مسدود شوند.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو