شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

مدیرعامل مخابرات ایران:

توسعه محتوای الکترونیکی در ایران بلاتکلیف رها شده است

فيضي

سه شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۹:۰۰


مدیرعامل شرکت مخابرات ایران تولید نشدن محتوا و کاربرد آن در نظام اداری و سازمانی را مهمترین نقطه ‌ضعف ایران در توسعه فناوری اطلاعات عنوان کرد و گفت: تولید و توسعه محتوای الکترونیکی در ایران بلاتکلیف و بدون متولی رها شده است.

وایمکس نیوز - صابر فیضی در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه دنیا با حرکت بسیار سریع به سمت مجازی شدن در حال حرکت است، جاماندن از این عرصه را موجب وارد شدن خسارت‌های جبران‌ناپذیر و در نتیجه تحمل هزینه‌های گزاف برای کشور و مردم عنوان کرد و بر فرهنگ ‌سازی روی توسعه محتوا به عنوان یکی از مهمترین اقدامات در زمینه دولت الکترونیکی تاکید کرد.
وی با انتقاد از جایگاه پایین ایران در زیرساخت‌های فناوری اطلاعات گفت: 80 درصد مراجعات مردم به ادارات و نهادهای دولتی برای کسب اطلاع از خدمات صورت می پذیرد که در صورت توسعه محتوا می‌توان در جهت پیشبرد دولت الکترونیکی قدم برداشت .
وی با بیان اینکه تولید و توسعه محتوا و کاربرد آن باید از انحصار خارج و اپراتورها به جای رقابت در این زمینه اقدام به تولید محتواهایی کنند که در جامعه نقش اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارند، تاخیر در اجرای مصوبات و عملیاتی شدن آن را یکی دیگر از عوامل عقب ماندن ایران از فناوری اطلاعات در دنیا دانست و گفت: وجود موانع در سیستم‌های دولتی نیاز به آسیب‌شناسی دارد چرا که برای مثال با توجه به بسترهای ایجاد شده در واگذاری تلفن همراه در 98 درصد نقطه کشور و واگذاری به روز تلفن ثابت، همچنان ضریب نفوذ تلفن ثابت ایران در 35 درصد متوقف شده است.
فیضی گفت: در هر ثانیه 200 هزار پیامک در دنیا رد و بدل می‌شود که دارای محتوایی فرهنگی و اقتصادی است اما این محتوا در ایران به فکاهی تعلق دارد.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه ضریب نفوذ باند پهن در دنیا 60 درصد و در ایران حدود 2 درصد گزارش شده است، اضافه کرد: جایگاه ایران در توسعه زیرساخت فناوری اطلاعات نسبت به کشورهای جهان پایین است. به نحوی که مقایسه شاخص های توسعه یافتگی ICT در دنیا در مقایسه با ایران و نیز شاخص‌های ITU نشان می دهد که ضریب نفوذ تلفن همراه در دنیا 150 درصد و در ایران 71 درصد است؛ در همین حال ضریب نفوذ اینترنت در دنیا 100 درصد گزارش شده که این ضریب نفوذ در ایران حدود 30 درصد است و این آمار نشان از جایگاه پایین ایران در زیرساخت‌های فناوری دارد.
فیضی گفت: براساس اعلام سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، شبکه‌های باندپهن(پرسرعت) نه‌ تنها در توسعه اقتصادی بلکه در توسعه اجتماعی کشورها نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند و این درحالی است که ضریب نفوذ باند پهن در دنیا 60 درصد و در ایران حدود 2 درصد گزارش شده است.

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو