چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

از غفلت سهامداران ایرانیان نت چه کسی سود می برد؟

ایرانیان نت

یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۳:۴۴

نویسنده مقاله: محمد چهرقانی


شرکت خدمات ارتباطی و الکترونیکی ایرانیان نت طبق پروانه صادره از سوی رگولاتوری متعهد بود تاپایان سال ۱۳۹۷ تعداد ۵ میلیون پورت در ۱۹ شهر کشور و در طول ۸ سال ازتاریخ صدور پروانه، تعداد ۶.۸۷۱.۰۰۰ پورت سرویس باند پهن با فناوری FTTx دایرکند. تاکنون چه میزان از تعهد این اپراتور محقق شده است کسی نمیداند؟ آیا کسی هست که پاسخگو باشد؟

تیک نیوز- در سال 1388 همه مردان وزارت ارتباطات، دیده ها و شنیده های خود از سفرهای خارجی در حوزه ارتباطات جهانی را در قالب یک دستاورد مهم باعنوان شبکه FTTH خلاصه کرده و دست دردست هم شرکتی خلق کردند تا قبل از پایان دولت دهم شبکه پهن باند ارتباطی کشور را راه اندازی و مزایای خلق این شبکه را به نام خود ثبت کنند.

ثبت شرکت خدمات ارتباطی والکترونیکی ایرانیان نت درسال 1389 تحقق یافت، پروانه اپراتور فیبرنوری کشور به دستور مردان وزارت ارتباطات درسال 1391 صادر و به دنبال آن موجودیت اپراتور چهارم کشور با سرمایه ومنابع مالی عمدتا عمومی همراه با اهدافی به غایت شیرین و جذاب برای علاقمندان ارتباطات کشور در رسانه ها کلید خورد .

با حرف های شیرین وزیران وقت، رگولاتوری و مدیران ایرانیان نت امید بسیاری برای رسیدن به پهنای باند بالای 20 مگ در مصارف خانگی دردل ها جوانه زد و از آن روز تاکنون کاربران بسیاری در انتظار  " Fiber to the Home" وب سایت اپراتور چهارم کشور را صفحه آغازین خود قرارداده و روزانه چندین بارکمترین نشانه از قدمی رو به جلو را در عملکرد این گروه انحصاری جستجو می کنند.

هشت سال از وعده های دل خوش کن به خوش باوران حوزه فناوری اطلاعات کشور گذشت و با تلاش 8 مدیر کارآمد از هر صنف و جناحی در این شرکت، هنوز که هنوز است حتی 800 مشترک از سرویس های این شبکه نوین جهانی برخوردار نشده اند.

به نظر می رسد که سهامداران دولتی این اپراتور حتی نمی دانند در سال 1395 مبلغ پنجاه و چند میلیارد تومان با دلار کمتر از 4 هزارتومان صرف تجهیز و راه اندازی مرکز FTTx کرج گردید و با مدیریت برخی مدیران باسابقه در طول این سال ها دریغ از سرویس دهی به 800 مشترک در این شهر.

 آنهم با تعدادی بیش از انگشتان دو دست مدیر باسابقه که با کار تمام وقت از این اپراتور حقوق دریافت می کنند.

شاید سهامداران نمی دانند که مرکز FTTx کرج برای مدت 10 سال به بخش خصوصی اجاره داده شده است تا هزینه های این اپراتور از محل چنین در آمدی تامین شود. و البته که سهامدران نمی دانند این تجهیزات بعد از ده سال به هیچ دردی نخواهند خورد و بازگشت دوباره ای خواهد شد به پرداخت هزینه ها از محل سپرده های سهامداران در حساب ایرانیان نت که در این سال ها ارزش واقعی آن به سمت صفر میل کرده است.

چنانکه سهامداران هرگز مطلع نشدند شبکه ای که ایرانیان نت در نمایشگاه بین المللی ایجاد کرده بود چگونه به ملکیت شریک تجاری آن درآمد.

شنیده می شود که مدیران ارشد این اپراتور در رایزنی با سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی، رگولاتوری ارتباطات را مجاب کرده اند که بعد از ده سال پروانه دیگری صادر کند تا شاید این مدیران توانمند بتوانند همچنان به خدمات صادقانه خود به مردم بزرگوار ایران ادامه دهند.

واقعا سهامداران نمی دانند که از غفلت آنان چه کسانی سود می برند؟

کاش می شد سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می توانست خسارت ناشی از 8 سال تاخیر در راه اندازی این شبکه بی بدیل و مورد نیاز نسل های کنونی و آینده را محاسبه و به افکار عمومی این کشور اعلام کند.

کاش می شد یک سهامدار از بین سهامداران از مدیران این اپراتور سئوال کند که در این ده سال چه کرده اید؟

آیا کسی هست که سئوال کند؟

آیا کسی هست که پاسخ دهد ؟

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو