یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

فرصت طلائی حمایت از پلتفرم‌های بومی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰/ مناظرات کاندیداها در اتاق‌ مجازی ایرانی

انتخابات

یکشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۱:۱۹


حمایت از پلتفرم‌های نرم افزاری بومی یک شبه و با یک دستور مقطعی ممکن نیست، بلکه غنیمت‌ شمردن فرصت‌‌های کوچک، در درازمدت نتیجه بزرگی را رقم می‌زند؛ اکنون که امکان گفت‌وگوی کاندیداهای ریاست جمهوری در شبکه‌های داخلی هم فراهم شده، نامزدها به شبکه بومی تمایل نشان دهند.

تیک نیوز-امسال با همه‌گیری ویروس کرونا، تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، متمرکز بر فضای مجازی شده است.

به همین اساس، یک بسته اینترنت ۷ گیگابایتی رایگان به همه مشترکان تلفن همراه داده شده تا بتوانند در جریان رویدادهای مربوط به انتخابات قرار گیرند.

اما تبلغیات مجازی، پیش از ابزار استفاده و اینترنت، نیاز به بستر مناسب برای ارائه دارد که اخیرا روبیکا، سوپر اپ ایرانی، برای میزبانی رسانه‌ای از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام آمادگی کرده است. 

ایجاد فضای انتخاباتی بر بستر پیام‌رسان بومی؟ چرا؟

اما وقتی پیشنهاد استفاده از نسخه های ایرانی مطرح می شود، برخی افراد می پرسند که وقتی بهترین برنامه های جهانی هم اکنون راه اندازی شده اند، به بلوغ رسیده اند، کاربران آنها را می شناسند و سرویس خوبی را هم ارائه می کنند، چرا باید به دنبال دردسر برویم و سرویس ایرانی جدید تازه پاگرفته را استفاده کنیم؟

در پاسخ به این سوال باید به این موضوع اشاره کرد که سکوها یا پلتفرم‌های خدمات نرم‌افزاری (PaaS) در واقع ابزار اصلی توسعه‌ خدمات را برای توسعه‌دهندگان فراهم می کنند که در طرح کلان خدمات شبکه‌ ملی اطلاعات هم آمده است. 

از سوی دیگر، پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین نیازهای ارتباطی کاربران امروزه به زیست بومی برای توسعه خدمات و کسب‌وکارها نیز تبدیل شده‌اند. از همین رو است که شکل‌گیری حداقل یک پیام‌رسان اجتماعی با ظرفیت ۵۰ میلیون کاربر فعال و با امکان کسب سهم از کاربران منطقه و بین‌الملل از اقدامات ضروری در حوزه خدمات پایه شبکه ملی اطلاعات است.

همچنین، با توجه به اهمیت روز افزون، فضای مجازی در حکمرانی کشور ها، شاهد هستیم که توجه کشورها به مسائل ملی در حوزه فضای مجازی در حال افزایش است. 

یکی از این موارد، شبکه‌های اجتماعی است که به نوعی زمین بازی شهروندان در فضای مجازی هم محسوب می‌شوند. شبکه‌های اجتماعی علاوه بر بعد اجتماعی محسوس، دارای ابعاد متعدد فرهنگی، اقتصادی و سیاسی هستند و از این رو می‌توانند از ابعاد گوناگونی بر جوامع تاثیر داشته باشند.


سرویس های اجتماعی صوتی، این روزها پرطرفدار شده اند

اتاق گفت‌وگوی اپلیکیشن داخلی، مناسب مناظرات انتخاباتی 1400

اکنون که در آستانه برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هستیم، اپلیکشین هایی خارجی متمرکز بر صوت، بین کاربران محبوب شده اند. مزیت صوتی ‌بودن و صحبت راحت‌تر یکی از نیازهای فضای انتخابات سال ۱۴۰۰ است که برخلاف متن محدودیت انتقال لحن به مخاطب را ندارد و در نتیجه دارای فایده و جذابیت است.

اگر بپذیریم که قابلیت صوت باعث اقبال نمونه خارجی این نرم افزار شده است، اینکه اخیرا یک اپلیکیشن داخلی هم این امکان را به مجموعه امکانات خود اضافه کرده است، اتفاق خوب و به موقع و در نتیجه حائز اهمیتی است.

پیام رسان های بومی طی چند سال گذشته، با وجود برخی بی توجهی ها توانسته اند پیشرفت خوبی داشته باشند و برخی هم از صحنه رقابت کنار رفته‌ اند، حال نرم افزار روبیکا اخیرا قابلیت گفت‌وگوی صوتی را هم به پیام رسان خود اضافه کرده که از تلاش و امید پیوسته آنها به ادامه راه با همه مشکلات و کم توجهی ها حکایت دارد و درخور توجه است.


امسال، فضای مجازی جای حضور فیزیکی را در انتخابات ریاست جمهوری گرفته است

کاندیداهای ریاست جمهوری به شبکه بومی تمایل نشان  دهند

در حال حاضر رقابت‌ ناعادلانه ای بین پلتفرم‌های داخلی و پلتفرم‌های بین‌المللی در کشور برقرار است و حتی به گفته کارشناسان این امر، تاکنون همواره زمین بازی در ایران حتی به نفع رقبای خارجی شیب دار بوده است. 

حمایت عملی از سکوهای نرم افزاری و پلتفرم های بومی یک شبه و با یک دستور مقطعی و از سر اجبار امکان پذیر نیست؛ بلکه در بزنگاه های کوچک و مداوم، فرصت هایی واقعی برای گام برداشتن در مسیر حمایت از تولید بومی پدیدار می شوند که اگر این فرصت های طلائی و حساس مورد توجه قرار گیرند، در دراز مدت، نتایج بزرگی رقم زده خواهد شد و مسیری طولانی با قدم های کوچک طی خواهد شد.

اگر امروز کاندیداهای ریاست جمهوری از این بستر داخلی، هم استفاده کنند، با استفاده واقعی از آن، نامش را بیشتر بر سر زبان می اندازند و در جهت کاربرد عملی، آن را به کاربران معرفی می کنند.

منبع:فارس

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو