شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

معاون همراه اول خبر داد

نهايت سرعت اينترنت نسل 2 موبايل 128kbps/ اصلاح برخي نواقص

gprs

دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۹:۰۰


معاون همراه اول از افزايش متوسط سرعت GPRS به 91 Kbps، رفع مشکل دسترسي به برخي سايت‌ها از جمله ايميل و کاهش قطعي اينترنت خبر داد و گفت: در 6 ماه آينده سرعت GPRS همراه اول به بالاترين حد در نسل 2.75 موبايل مي‌رسد.

به گزارش خبرنگار فناوري اطلاعات خبرگزاري فارس همراه اول 19 دي ماه سيستم سرويس GPRS خود را در سراسر کشور ارتقاء داد.

همراه اول ضمن اعلام خبر توقف فعال‌سازي سرويس و بسته‌هاي GPRS و MMS از مشترکان خود خواسته بود در زمان انجام عمليات ارتقا از GPRS استفاده نکنند و پيش بيني شده بود که در مدت انجام اين عمليات بسته به انجام عمليات در هر استان‌ GPRS و MMS استان قطع و وصل شود.

در رابطه با ارتقاء اين سرويس و نتايجي که اين ارتقاء در بهبود وضعيت سرويس اينترنت همراه اول داشته گفت‌وگويي با غالب حريري معاون نظارت و مديريت شبکه شرکت ارتباطات سيار (همراه اول) انجام داده‌ايم.

مهم‌ترين خبر حريري در اين گفت‌وگو افزايش ميانگين سرعت GPRS همراه اول از زير 80 کيلو بيت بر ثانيه به 91 کيلوبيت بر ثانيه بود که توضيح داد: در شرايط مناسب سرعت به 128 کيلوبيت در ثانيه نيز مي‌رسد؛ در تکنولوژي نسل فعلي همراه اول قابليت بيش از سرعت 128 Kbps وجود ندارد و رسيدن به سرعت بالاي 100 Kbps به واقع مشترکان را راضي مي‌کند.

وي همچنين در مهم‌ترين بخش از سخنان خود از کاهش شکايات مردمي از نواقص GPRS همراه اول، رفع مشکل دسترسي به برخي سايت‌ها از جمله سرويس ايميل، کاهش قطع و وصلي GPRS و افزايش پايداري ارتباط مشترک با اينترنت سخن گفت و وعده داد: با تکميل نهايي پروژه ارتقاء سيستم GPRS همراه اول در 6 ماه آينده به بالاترين حد ممکن در نسل 2.75 موبايل خواهد رسيد.

*آغاز ارتقاء GPRS همراه اول از سال گذشته/ تجهيزات core شبکه نوسازي شد

غالب حريري در گفت‌وگو با خبرنگار فناوري اطلاعات خبرگزاري فارس در خصوص عمليات ارتقاء اخير در سيستم GPRS و تاثيرات اين ارتقاء، اظهار داشت: همراه اول اذعان دارد که مشکلاتي در بخش GPRS وجود داشت و يک سال پيش به اين نتيجه رسيد که تجهيزات GPRS همراه اول نيازمند به روز رساني است.

معاون نظارت و مديريت شبکه شرکت ارتباطات سيار توضيح داد: GPRS به 2 بخش core و راديويي تقسيم مي‌شود. در گام نخست ارتقاء سرويس GPRS تصميم به نوسازي بخش core شبکه گرفته شد و به اين ترتيب عمليات نوسازي سوئيچ‌هاي شبکه بخش core و افزايش ظرفيت در اين بخش در دستور کار قرار گرفت.

وي ادامه داد: به اين ترتيب پروژه ارتقاء سرويس GPRS همراه اول از يک سال پيش و از بخش core شبکه آغاز شد و تجهيزات لازم خريداري گرديد. از اواخر تابستان نيز توانستيم شبکه را براي ورود تجهيزات جديد در بخش core آماده کنيم.

حريري گفت: هر سرويس مخابراتي با 3 شاخص اصلي «دسترسي»، «ظرفيت» و «پايداري» ارزيابي مي‌شود که با انجام عمليات ارتقاي اخير در سرويس GPRS اين 3 شاخص افزايش چشمگيري يافته است.

*مرحله دوم، اتصال بخش راديويي به core جديد؛ 50 درصد کار انجام شد

معاون نظارت و مديريت شبکه همراه اول تأکيد کرد: با پايان مرحله نخست و اتمام نوسازي سوئيچ‌هاي شبکه core و افزايش ظرفيت در اين بخش، هم‌اکنون تجهيزات core سيستم GPRS جديد شده است.

وي ادامه داد: پس از پايان اين مرحله بايد در گام دوم تجهيزات راديويي نيز به تجهيزات جديد شده core متصل شود و سرانجام در مرحله آخر در بخش راديويي بهينه‌سازي انجام خواهد شد.

حريري توضيح داد: پس از جديد شدن تجهيزات core از يک ماه و نيم پيش اتصال تجهيزات راديويي به تجهيزات جديد core آغاز شده است؛ هم‌اکنون 50 درصد کار جابه‌جايي انجام شده و ظرف يک ماه و نيم ديگر نيز 50 درصد باقي مانده کار نيز انجام خواهد شد.

*مرحله سوم، بهينه سازي شبکه راديويي GPRS پس از تکميل مرحله دوم

وي در خصوص مرحله سوم و مرحله بهينه سازي بخش راديويي GPRS تأکيد کرد: عمليات بهينه‌سازي شبکه راديويي GPRS همراه اول پس از اتصال 50 درصد باقي مانده تجهيزات راديويي به core آغاز خواهد شد.

معاون نظارت و مديريت شبکه همراه اول خاطر نشان کرد: انجام عمليات بهينه‌سازي درازمدت خواهد بود. اما با توجه به تشديد حساسيت هيئت مديره همراه اول بر موضوع GPRS پيش‌بيني مي‌کنيم پس از 4 تا 6 ماه آينده خروجي خوبي در رابطه با بهبود سرويس GPRS همراه اول حاصل شود.

*ارتقاء ميانگين سرعت GPRS همراه اول از 80 به 91 Kbps

وي ادامه داد: در نتيجه انجام اين عمليات گزارشات و شکايات مردمي از نواقص GPRS در حال کاهش است. دسترسي‌ها راحت‌تر شده و مشکلاتي که به خاظر کندي بعضا در دسترسي مشترکان به برخي سايت‌ها از جمله سرويس ايميل وجود داشت مرتفع شده است.

معاون همراه اول گفت: هم‌اکنون ميانگين سرعت گذردهي GPRS (ميزان تبادل اطلاعات مشترک با اينترنت) به 91 کيلوبيت بر ثانيه افزايش يافته است و در برخي شرايط مناسب تا 128 کيلوبيت در ثانيه نيز مي‌رسد. اين در حالي است که در سال گذشته متوسط گذردهي GPRS همراه اول کمتر از 80 کيلو بيت بر ثانيه بوده است.

*کاهش قطع و وصل و پايداري بيشتر ارتباط مشترکان با GPRS

حريري با اشاره به ديگر نتايج ارتقاء سيستم GPRS همراه اول ادامه داد: در گذشته ارتباط مشترکان همراه اول با اينترنت پايدار نبود و قطع و وصل مي‌شد اما هم‌اکنون اين مشکل قطع و وصل بسيار بهبود پيدا کرده است.

معاون نظارت و مديريت شبکه همراه اول تصريح کرد: در اين برهه زماني GPRS يکي از اولويت‌هاي کاري همراه اول است و اولين چيزي که در جلسات از ما سؤال مي‌شود بحث GPRS و ديتا است.

* در نسل فعلي همراه اول سرعت 128 Kbps نهايت سرعت خواهد بود

وي گفت: هم اکنون همراه اول در voice و sms وضعيت خوبي دارد اما در بحث GPRS نتوانسته در حد نام همراه اول عمل کند.

حريري گفت: هم اکنون در حالي که هنوز قسمت راديويي را زياد دست نزده‌ايم ميانگين سرعت GPRS همراه اول به 91 کيلو بيت بر ثانيه رسيده است و رسيدن به سرعت بالاي 100 کيلو بيت بر ثانيه به واقع مشترکان را راضي مي‌کند.

وي خاطر نشان کرد: در نسل فعلي همراه اول سرعت 128 کيلوبيت بر ثانيه نهايت سرعت خواهد بود و نسل 2.75 قابليت بيشتر از اين سرعت را ندارد.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو