شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

معاون شرکت ارتباطات زيرساخت

اينترنت از اينترانت در شبکه زيرساخت تفکيک شد

شبكه ملي اينترنت

شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۰:۰۰


يکي از مراحل ايجاد شبکه ملي اطلاعات، جداسازي اينترنت از اينترانت در لايه کاربر نهايي و زيرساخت است. اين تفکيک براي 400 هزار کاربر آغاز شده و معاون شرکت زيرساخت هم مي‌گويد: در شبکه زيرساخت اينترنت از اينترانت جدا شده است.

به گزارش خبرنگار فناوري اطلاعات خبرگزاري فارس، راه‌اندازي شبکه ملي اطلاعات مهم‌ترين تکليف برنامه پنجم براي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات است.

طبق برنامه‌ربزي‌هاي اوليه، اين شبکه قرار بود در سه فاز اجرايي شود و قرار بود جداسازي اينترنت از اينترانت در ذيل يکي از فازهاي اجرايي، انجام گيرد.

جداسازي اينترنت از اينترانت در دو مرحله قابل انجام است. نخست اعمال در شبکه زيرساخت و سپس اعمال براي کاربر نهايي (دستگاه‌هاي دولتي و کاربر خانگي).

در مورد جداسازي اينترنت از اينترانت براي کاربر نهايي آن طور که مجري سابق شبکه ملي اطلاعات گفته: پس از اعلام بي‌اشکال بودن ارائه پهناي باند 2 مگابيت بر ثانيه به کاربران خانگي، اتصال نخستين گروه از کاربران خانگي به شبکه ملي اطلاعات آغاز شد و براي 400 هزار خانوار اينترنت از اينترانت جدا مي‌شود.

اما جداسازي اينترنت از اينترانت در شبکه زيرساخت را از شرکت ارتباطات زيرساخت که متولي زيرساخت‌هاي ارتباطي کشور است، پيگيري کرديم.

محمد‌علي آريانيان در گفت‌وگو با خبرنگار فناوري اطلاعات خبرگزاري فارس گفت: در لايه زيرساخت کشور اينترنت از اينترانت تفکيک شده است. در اصل در شرکت زيرساخت اينترنت و اينترانت براي مراجعات حضوري جدا شده است. به اين صورت که در 100 منطقه در سطح کشور يک پورت اينترنت، يک پورت اينترانت و يک پورت IPMPLS (پرسرعت) داريم و در اين محل‌هاي حضور هر کس، هر سرويسي بخواهد به صورت جداگانه دريافت مي‌کند.

معاون نظارت راهبردي و برنامه‌ريزي ارتباطات زيرساخت در شرکت ارتباطات زيرساخت تصريح کرد: اين 100 محل، نقاط انتهايي و نقاط محل حضور است که سرويس‌هاي زيرساخت در آنجا ارائه مي‌شوند. در نتيجه جداسازي اينترنت از اينترانت در شرکت زيرساخت انجام شده است. اما عليرغم تفکيک اينترنت از اينترانت زيرساخت، اين تفکيک براي کاربر نهايي هنوز انجام نشده است.

وي توضيح داد: ظرفيت پهناي باند ايران حدود 550 گيگابيت بر ثانيه است. اما عليرغم توسعه زيرساخت‌هاي ارتباطي، مشکل اصلي اين است که پهناي باند بايد با محتواي داخلي استفاده شود. به اين معنا که مرکز داده‌هاي داخلي در کشور وجود داشته باشد و مردم بر حسب نياز به آنها مراجعه کنند و بتوانند بر اساس پروتکل‌هاي اينترنت نياز خود را برطرف کنند.

معاون شرکت ارتباطات زيرساخت تصريح کرد: در صورت جداسازي اينترنت و اينترانت تفاوتي بين اين دو نخواهد بود به اين معنا که کاربر متوجه نمي‌شود مقصد آدرسي که وارد کرده در داخل يا خارج از کشور است و اطلاعاتي که درخواست کرده از داخل يا خارج کشور در اختيار او گذاشته شده است.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو