شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

شکوفايي اينترنت در کشوري که سختگيرانه ترين قوانين فيلترينگ را دارد

اينترنت

دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۷:۰۰


با توجه به جمعيت کشور چين، بيشترين تعداد کاربران اينترنتي نيز در اين کشور قرار گرفته اند. در حال حاضر اين رقم به بيش از 600 ميليون نفر رسيده است و روز به روز بر اين آمار افزوده مي‌ شود. گزارش‌ هاي مختلف نشان مي ‌دهد که چيني‌ ها در اينترنت گوي سبقت را از مردم ديگر کشورهاي جهان ربوده‌اند.

وايمکس نيوز - سايت صداي چين افزوده است: اين در حالي است که اينترنت در چين، با نظارت، سانسور، فيلترينگ و کنترل ‌هاي بسيار سختگيرانه ‌اي همراه است و برخي از مشهورترين سايت‌ هاي اينترنتي از جمله شبکه‌ هاي اجتماعي فيس بوک و توئيتر، جست ‌وجوگرهايي مثل گوگل و وب ‌سايت ‌هاي خبري مسدود است.

قانون تک ‌فرزندي در چين که به زوج ‌ها اجازه نمي دهد بيشتر از يک فرزند داشته باشند، هرم جمعيتي اين کشور را تغيير داده است.

چين سياست ممنوعيت داشتن بيش از يک فرزند را در اواخر دهه هفتاد براي مقابله با افزايش سريع جمعيت کشور پيش گرفت. از سوي ديگر قوانين محافظتي چين به گونه‌اي است که به کودکان اجازه نمي‌دهد پس از مدرسه، بتوانند زياد از منزل خود خارج شوند. به همين دليل کودکان از اينترنت براي آشنايي ‌هاي جديد و برقراري روابط دوستانه با ديگران، بازي هاي اينترنتي و تماشاي فيلم و سريال کمک مي گيرند.

تعداد مردان در چين بيش از تعداد زنان است و اين امر در مناطق روستايي شدت بيشتري دارد.

به همين دليل ازدواج در چين به کار بسيار دشوار و پيچيده‌اي تبديل شده است و مردان براي يافتن شريک آتي زندگي خود بايد دست به جستجوهاي بسيار گسترده اي‌ بزنند. واضح است که در اينجا اينترنت مي ‌تواند کمک خوبي براي اين گروه از مردان باشد.

در سال 1990 فقط يک چهارم جمعيت چين شهرنشين بوده است ولي امروز با گذشت بيش از دو دهه، اين رقم دو برابر شده است. به عبارت ديگر در اين سال ‌ها بيش از 300 ميليون چيني از روستاها به شهرها مهاجرت کرده ‌اند و اين اشخاص علاقه شديدي به اينترنت دارند زيرا آن را تنها وسيله‌ اي ارتباطي هميشگي با دوستان، خانواده و فاميل خود مي دانند.

بازارهاي چين يکي از پنج بازار بزرگ جهان به شمار مي ‌رود. همزمان با شکوفايي اينترنت در اين کشور، بازارهاي چيني هم از رشد قابل ملاحظه‌اي برخوردار شد. چيني‌ها براي خريد همه مايحتاج خود به جاي اين که زحمت رفتن به مغازه‌ها و جستجو در انبوه فروشگاه ‌ها را متحمل شوند، پاي اينترنت مي‌ نشينند و با کمي سبک سنگين کردن، کالاي الکترونيکي مورد نظر خود را انتخاب و خريداري مي ‌نمايند.

بازارهاي چين يکي از پنج بازار بزرگ جهان به شمار مي ‌رود. همزمان با شکوفايي اينترنت در اين کشور، بازارهاي چيني هم از رشد قابل ملاحظه‌اي برخوردار شد.

اين عوامل و البته بسياري از عوامل ديگر مردم چين را به پرکاربرد ترين مردم دنيا در زمينه اينترنت تبديل کرده است، همين امر را بايد دليل نظارت جدي دولت بر روي اينترنت دانست.

 

منبع : سيتنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو