یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

بدافزار جديد غير قابل حذف شدن در کمين کاربران اندرويد

اندرويد

یکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۳:۰۰


ديگر کسي نيست که نداند اندرويد از نظر امنيتي در وضع بسيار نابساماني به سر مي برند. چند روز پيش بود که در گزارشي اعلام شد متخصصان امنيتي اندرويد به شدت نگران وضع سيستم عامل خود هستند و از بابت عملکرد ضعيف آن احساس گناه مي کنند! اما ظاهرا اين پايان اخبار بد براي کاربران اندرويد نيست امروز تيمي از متخصصين امنيتي به نوع خاصي از بدافزارهاي اين سيستم پي برده اند که در ابتدا وانمود کند برنامه اي معتبر است اما پس از قرار گيري روي گوشي، آن را در معرض خطرهاي روت قرار مي دهد. نکته نگران کننده اينکه اين بدافزار با انجام عملياتي، امکان هر گونه پاک سازي را از کاربران مي گيرد.

وايمکس نيوز - اين بدافزار جديد در برنامه هاي موجود در بازارهاي ثالث (Third-party) دارد. برنامه مورد نظر از شکل کد رسمي متعلق به برنامه هايي مانند فيسبوک و توئيتر استفاده مي کند که در گوگل پلي استور به راحتي قابل دسترسي هستند. به اين ترتيب خود را کاملا امن جلوه داده و عملکردي دقيقا مشابه برنامه اصلي از خود نمايش مي دهند. اما در واقع، کد مخرب درون آنها وجود دارد که باعث مي شود دسترسي به روت را در سيستم عامل به دست آورند. پس از اين اتفاق مجموعه اي از برنامه ها به عنوان اپ هاي سيستمي روي دستگاه کاربر نصب مي شوند که کار حذف کردن آنها براي اکثريت کاربران چيزي نزديک به غيرممکن است.

در حال حاضر سه نوع از اين بدافزارها به نام هاي Shedun، Shuanet و ShiftyBug تنها به نمايش تبليغات روي دستگاه کاربر مي پردازند، اما دسترسي هاي سيستمي آنها باعث مي شود بتوانند در آينده اطلاعات بيشتري از دستگاه هاي کاربران استخراج کنند. گسترش اين بدافزارهاي به صورت خودکار بوده و در حال حاضر 20000 برنامه که با اين کدها آلوده شده اند مشاهده و رديابي شده اند. اکثر اين برنامه ها در کشورهاي آمريکا، آلمان، ايران، روسيه، هند، جامائيکا، سودان، برزيل، مکزيک و اندونزي و در بازارهاي جانبي آنها ديده شده اند. هنوز هيچ نشانه اي از نفوذ اين بدافزار به فروشگاه رسمي پلي استور گوگل مشاهده نشده است. بنا بر اين در حال حاضر امن ترين راه براي پيشگيري از مبتلا شدن دستگاه به اين بد افزارها، استفاده از فروشگاه رسمي گوگل و دانلود برنامه ها از play store است.

 

منبع : مجله سخت افزار

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو