یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

اپل، سامسونگ و سونی به کوتاهی در برخورد با پدیده کودکان کار متهم شدند

اپل - کودکان

چهارشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۸:۰۰


اپل، دل، HP، لنوو، هوآوی، مایکروسافت، ال جی، سونی، سامسونگ و وودافون همه به شکل غیر مستقیم مسوول موضوع حساسیت برانگیز کودکان کار در آفریقا و کشور کنگو هستند. کودکانی که در معادن کوبالت مشغول کار هستند تا مواد لازم برای ساخت باتری های لیتیومی را فراهم کنند. در همین راستا عفو بین الملل، بزرگ ترین شرکت ‍ های فناوری دنیا را متهم کرده که تلاش کافی نکرده اند تا در محصولات شان از کبالتی استفاده نشود که توسط کودکان کار استخراج شده است.

وایمکس نیوز - به نقل از BBC  این سازمان حقوق بشری در گزارش خود مشخصا از شرکت های اپل، سامسونگ و سونی نام برده است. عفو بین الملل گزارشی در باره معادن کبالت در جمهوری دموکراتیک کنگو منتشر کرده و می گوید کودکان کار در استخراج کبالت در این کشور به کار گرفته می شوند. این سازمان در گزارش خود گفته است که کودکان 7 ساله در این معادن و در شرایط خطرناک به کار گرفته می شوند
بر اساس گزارشی که نهاد Amnesty International منتشر کرده است، فعالیت معدنی شدید در معادن کوبالت توسط کودکان کشور کنگو و بدون در نظر گرفتن سن و سال و شرایط بهداشتی و سلامت آنها، مسوولیت غیر مستقیم غول های تکنولوژی که برای ساخت باتری های لیتیوم یونی به این ماده معدنی نیازمند هستند را مطرح کرده است. کودکانی که توسط این نهاد مورد پژوهش قرار گرفته اند اشاره کرده اند که روزانه فقط یک تا 2 دلار دستمزد دریافت می کنند.
یکی از شرکت هایی که در زمینه استحصال و تولید کوبالت در این کشور فعال است شرکت Congo Dongfang Mining International یا CDM است که شرکت تابعه Huayou Cobalt به شمار می رود. شرکت های فناوری ارتباط و داد و ستد غیرمستقیمی با این نهادها دارند و آن گونه که در گزارش این نهاد ذکر شده، شرکت CDM که از سال 2006 در کنگو فعالیت می کند کوبالت را از تجاری می خرد که آن را از طریق معدن کاران به دست آورده اند. سپس این شرکت قبل از صادر کردن این کوبالت به چین آن را ذوب می کند و در چین شرکت Huayou مجددا طی فرایند ذوب این کوبالت را به سازندگان تجهیزات باتری در چین و کره جنوبی می فروشد. در نهایت این تجهیزات به سازندگان نهایی باتری فروخته می شود که این باتری ها نیز در اختیار برندهای معروف قرار می گیرد. جمهوری دموکراتیک کنگو حداقل 50 درصد کبالت دنیا را تامین می کند. در این کشور، معدنکاران در شرایط بسیار سختی کار می کنند و مشکلات عمده ای سلامت آنان را دراز مدت تهدید می کند. این معدنکاران به گفته عفو بین الملل با خطرات بسیاری مواجه هستند.عفو بین الملل در گزارش خود گفته است که از سپتامبر 2014 تا دسامبر 2015 حداقل 80 معدنکار در این کشور جان خود را در حوادث کار از دست داد ه اند. این سازمان حقوق بشری در گزارش خود به اظهارات و شهادت کودکان کار استناد کرده است. پل یک پسر 14 ساله یتیم گفته است که از 12 سالگی در این معادن مشغول به کار بوده است. او گفته است: 24 ساعت در زیر زمین در تونل ها کار می کنم. صبح می رسم و روز بعد معدن را ترک می کنم. مادرخوانده ام می خواست مرا به مدرسه بفرستد اما پدرخوانده ام مخالف بود و از فرستادن من به کار، سود می برد. یونیسف می گوید نزدیک به 40 هزار کودک در معادن مناطق جنوبی کنگو به کار گرفته شده اند.
 
واکنش شرکت های فناوری
شرکت های نام برده شده در گزارش پاسخ های متفاوتی ارایه کرده اند. برای مثال اپل گفته است: ما در حال حاضر در حال بررسی مواد مختلف همچون کوبالت هستیم تا ریسک محیط زیستی و کاری آنها را شناسایی و همینطور فرصت هایی را که برای اپل در راستای ایجاد تغییرات موثر و قابل انجام قرار می دهند، بررسی کنیم. اگر درک بهتری از مسایل مربوط به کوبالت به دست آوریم، فکر می کنیم نحوه عمل ما در آفریقا و اندونزی راهنمای خوبی برای به دست دادن راه حل های بلند مدت خواهد بود.
همچنین مایکروسافت نیز پاسخ داده است: رصد کردن آلیاژهایی نظیر کوبالت در بین لایه های مختلف زنجیره تامین فرآیندی پیچیده است.. همچنین دنبال کردن نقطه اصلی آلیاژ کوبالت که به شکل ترکیبات مختلف در محصولات مایکروسافت استفاده می شود برای تعیین محل دقیق معدن آن بسیار دشوار است. بر اساس این مسایل نمی توانیم با اطمینان کامل بگوییم که هیچ یا هیچ کدام از منابع کوبالت ما به معادن کاتانگا برمی گردد. ساخت یک چنین مکانیزمی برای رصد، نیازمند همکاری عمودی و افقی در این صنعت است.
 
منبع : روزنامه فناوران
 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو