شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳

امريکا، کمپاني ZTE را به دليل رابطه با ايران تحريم کرد

ZTE

یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۴:۰۰


همان طور که ميدانيد عمده فعاليت کمپاني ZTE در زمينه ي تجهيزات مخابراتي است و با وجود اينکه گوشي هاي اين کمپاني به صورت عمده در بازار ايران موجود نيستند اما شرکت هاي مخابرات مدت هاست که از تجهيزات اينگونه کمپاني هاي چيني مانند هواوي و ZTE استفاده ميکنند. اکنون ايالات متحده اين کمپاني را به دليل نقض روابط بازرگاني با ايران تحريم کرده است و از هفته ي آينده واردات اين برند در کشور آمريکا محدود خواهد شد.

وايمکس نيوز - سازندگاني که اکنون از تجهيزات ZTE در انبار هاي خود دارند بايد اين تجهيزات را در يک گواهي انقضا ثبت کنند اما نکته ي جالب اينجاست که يک هفته طول ميکشد تا وزارت بازرگاني امريکا اين لايحه را به تصويب فدرال ايالات متحده برساند که در آن صورت اکثر گواهي هاي انقضا منتفي خواهند شد.

تحريم ها عليه ZTE از روز سه شنبه آغاز خواهد شد. در حالي که تامين کنندگان هدف اصلي ناراضايتي وزارت بازرگاني امريکا نيستند ، با اين حال هر شرکتي آرزوي اين را دارد که محصولات ZTE را به ايالات متحده وارد کند اما براي اين کار بايد طبق آئين نامه هاي جديد عمل کنند.

پس از آنکه کمپاني ZTE قرار داد هاي زيادي را با مخابرات ايران در قبال فروش تجهيزات فناوري از کمپاني هاي بزرگ آمريکايي مانند مايکروسافت، IBM، اوراکل و DELL امضا کرده بود، توسط وزارت بازرگاني آمريکا مورد بررسي قرار گرفته است . کمپاني هاي آمريکايي از اين قرار داد ها اظهار بي اطلاعي کردند و از محتويات قرار داد اين دو اظهار بي خبري کردند. رويترز گزارش داده است که تعدادي از اين قرار داد ها را مشاهده کرده است که برخي از آن ها فوق محرمانه بوده اند و با توجه به اسناد گزارش شده، در اين قرار داد ها قوانيني که امريکا براي صادرات با ايران وضع کرده بود نقض شده است. در حالي که مشخص نيست محدوديت هاي اعمال شده تا چه مقدار به ZTE ضرر خواهد رساند اما اسناد ZTE نشان ميدهد که بسياري از فناوري ها و تجهيزات اين کمپاني توسط سازندگان آمريکايي تامين ميشود و بسياري از چيپست ها و نرم افزار هاي کمپاني توسط کمپاني هاي آمريکايي ساخته ميشوند. با توجه به اين مدارک ميتوان گفت که اين محدوديت ها اين کمپاني را وارد حفره ي عميقي خواهد کرد مگر اينکه ZTE تجهيزات خود از کشور هايي غير از آمريکا تامين کند که در صورت وقوع اين اتفاق هزينه هاي حمل زيادي که اين کمپاني متقبل ميشده است نيز کاهش خواهد يافت.

 

منبع : مجله سخت افزار

 

 

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو