سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاسخ ایرانیان نت به سؤالات و ابهامات عصر ارتباط

ايرانيان نت

شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸:۰۰


رسانه وزین عصر ارتباط در انتشار مطلبی با عنوان "اپراتوری با کلکسیونی از کارت های زرد و قرمز" درتاریخ 30 اردیبهشت ماه، به شکلی منظم اقدام به نگارش تاریخچه¬ای از ایرانیان نت، طرح چند سؤال، چند انتقاد و بیان ابهامات این نشریه در زمینه اجرای شبکه دسترسی فیبرنوری توسط اپراتور چهارم پرداخته و در بخش پایانی، نگرانی این رسانه را از « تکرار یک تجربه تکراری» به وضوح بیان کرده است.

وایمکس نیوز- در این متن که توسط نادر نینوایی همکار رسانه¬ای عصر ارتباط تهیه شده است، بیش از 40 موضوع در قالب خبر، نظر، توضیح، انتقاد، تشکیک و سؤال مطرح شده است که هر یک نیازمند پاسخ مناسب است و روابط عمومی شرکت ایرانیان نت برای آنکه بتواند به همه موارد پاسخ دهد و نکته مبهمی برای نویسنده مطلب و نیز خوانندگان محترم باقی نماند؛ سعی خواهد داشت توضیحات خود را یکپارچه نموده و به صورت محوری به گونه¬ای بیان کند که پاسخ همه سؤالات را در برگیرد.

بخش اول کارتهای زرد و قرمز
نگارنده گزارش، موضوع کارت¬های زرد و قرمز به ایرانیان نت را بیش از 10 بار در خلال مطالب، به اشکال مختلف و به شرح زیر مطرح کرده است. درحالیکه تاکنون تنها یک اخطار قانونی از رگولاتوری به ایرانیان نت ابلاغ شده و پاسخ آن نیز داده شده است.
عصر ارتباط به نقل از عناوین مطالب منتشر شده در سایر رسانه ها نوشته است :
• کارت‌های زرد و قرمز به ایرانیان‌نت
• به جای فیبرنوری، اکنون کلکسیونی از کارت‌های زرد و قرمز از وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به ایرانیان نت داده شده است.
• وزارت ارتباطات روزی این اپراتور را مورد انتقاد قرار داده و به آن کارت زرد و قرمز داده و روزی دیگر برای آن همایش و افتتاحیه و نشست خبری برگزار کرده است.
• مشخص نیست کارت‌های زرد و قرمز وزارت ارتباطات نمایشی هستند یا حمایت‌ها و پشتیبانی‌های این وزارتخانه از ایرانیان‌نت.
• باتوجه به کارت‌ها و اخطارهای متعددی که خود وزارت ارتباطات به این شرکت داده است ...
• در پروانه فعالیت شرکت ایرانیان‌نت فرآیند اخطار و تذکر اول، اخطار دوم، جریمه، تعلیق و لغو پروانه در چارچوب و زمان مشخصی دیده شده است.
• واعظی با انتقاد از تاخیر پیشروی اپراتور چهارم اعلام کرد که شبه دولتی‌ها به این اپراتور وارد شده‌اند و به همین دلیل کارها آنطور که باید براساس برنامه، خوب پیش نمی‌رود.
• واعظی در آن مقطع با اخطار به اپراتور چهارم تاکید کرده بود که اگر این اپراتور نتواند براساس تعهداتش عمل کند، بخش خصوصی در کنارشان به فعالیت خواهد پرداخت.
• قائم مقام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز به انتقاد صریح از این شرکت پرداخت و گفت: توقع از این پروژه این بوده که یک شبکه حاکمیتی بر بستر فیبرنوری ایجاد شود و به همین دلیل ترکیب سهامداری با مدیریت شرکت ارتباطات زیرساخت در این پروژه دیده شده است اما به دلیل مسایل داخلی، این اپراتور نتوانست به اهداف مدنظر خود برسد.
• رگولاتوری به مسوولان اپراتور چهارم هشدار داد: " اگر ( ایرانیان‌نت ) نتواند نظر ما را تامین کنند ممکن است تا تعلیق و لغو پروانه هم پیش رویم؛
•  در پروانه اپراتور فیبرنوری منازل؛ جریمه، لغو پروانه و تعلیق آن دیده شده است و به زودی در مورد آن تصمیم‌گیری می‌شود.
• اواخر سال گذشته نیز وزیر ارتباطات به شکل تلویحی از عملکرد ایرانیان‌نت انتقاد کرد. وی در اظهار نظری تکراری گفت: "متاسفانه طبق آنچه در پروانه اپراتور چهارم مورد اشاره قرار گرفته، شرکت ایرانیان‌نت تاکنون موفق نبوده است.

تکرار موضوع انتقاد وزیر ارتباطات و رگولاتوری در جای جای گزارش به قدری است که شائبه تعمدی بودن ذکر آنها به ذهن خواننده متبادر می شود تا آنجا که در برخی موارد، وزارت ارتباطات، رگولاتوری و حتی شخص وزیر را نیز به چالش کشیده و حمایت های قانونی آنهارا از شرکت ایرانیان نت زیر سؤال برده است.
درحالیکه همه نظرات مطرح شده از سوی وزیر محترم ارتباطات و مدیران رگولاتوری پیرامون یک موضوع بوده که در چند رسانه منتشر شده  و بسیار طبیعی است که اگر صدها خبرنگاردیگر در آن شرایط از وزیر ارتباطات سئوال میکرد که اجرای شبکه دسترسی فیبرنوری از سوی شرکت ایرانیان نت در چه وضعی است؟ پاسخ ایشان همان مطلب و با سایر پاسخ ها همسان بود.
والبته باید گفت : تکرار این موضوع در تعدد رسانه ها بیانگر تعدد اخطار نیست.
اخطار قانونی موضوعی رسمی و حتمی است که در تمام پروانه های صادره ازسوی سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی درج و چنانکه در متن گزارش به آن اشاره شده است شامل : اخطار و تذکر اول، اخطار دوم، جریمه، تعلیق و لغو پروانه در چارچوب و زمان مشخص می باشد که درصورت لزوم اعمال می گردد و در موضوع پروانه ایرانیان نت تنها اخطار قانونی اعمال شده از سوی رگولاتوری، یک مورد اخطار کتبی در سال 1394 بوده که از دیدگاه این شرکت به دلایل بسیار، قابل قبول نبوده است .
دراین نوشتار به ذکر برخی دلایل که به صورت رسمی به رگولاتوری نیز اعلام و مورد پذیرش قرار گرفته است به شرح زیر اکتفا می شود.
1- پروانه اپراتور فیبرنوری در سال 1391 در شرایطی صادر شده است که وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات به دلایل آمیخته به مسایل سیاسی، تشکیل شرکت خدمات ارتباطی و الکترونیکی ایرانیان نت را درسال 1390 در دستور کار خود قرارداد تا بتواند پروانه ایجاد شبکه دسترسی فیبرنوری را برای این شرکت صادر کند.
2- صدور پروانه در شرایطی اتفاق افتادکه هیچ کار مطالعاتی در زمینه چگونگی اجرای شبکه و هزینه های آن صورت نگرفته و چگونگی اجرای آن مورد بررسی علمی قرارنگرفته بود.
چنانکه نگارنده نیز از زبان وزیرمحترم ارتباطات به شرح زیر مطرح کرده است:
• افرادی که این پروانه را گرفتند، فکر نمی‌کردند برای ایجاد شبکه فیبر نوری در کشور چنین سرمایه‌گذاری عظیمی لازم باشد.
• سرمایه اجرای این طرح در داخل کشور برای شرکت مربوطه وجود نداشت .
اهمیت فوق العاده وضرورت های انکار ناپذیر اجرای شبکه دسترسی فیبرنوری بویژه در سالهای آتی کشور، وزیر ارتباطات و رگولاتوری وقت را برآن داشت تا ایجاد این شبکه حیاتی درآن مقطع به ثبت برسد. چنانکه در باب اهمیت موضوع در متن گزارش به شرح زیر اشاره شده است:
• در صورتیکه  شبکه دسترسی از طریق فیبرنوری ایجاد شود، ظرفیت دسترسی کاربران نهایی به اینترنت در کشور افزایش یافته و کاربران از طریق این شبکه می‌توانند دسترسی مناسب‌تری به شبکه ملی اطلاعات داشته باشند.
این موضوع از چنان اهمیتی برخوردار بود که باعث شد درآن مقطع، غفلت های بسیاری درصدور پروانه صورت گیرد که در دولت بعد و درزمان اجرا به وزیر ارتباطات و رگولاتوری وقت اعلام شد.
از همین رو تغییر پروانه در کمیسیون تنظیم مقررات مطرح و با درخواست ایرانیان نت مبنی بر اصلاح و منطقی سازی پروانه موافقت شد.
بنابراین با پذیرش اشکالات اساسی در پروانه صادره، اخطارهای مطرح شده هیچ محلی از اعراب ندارد و تا زمان اصلاح و عملیاتی شدن این موضوع، فرصت جبران برای ایرانیان نت باقی است.
از سوی دیگر چنانکه درگزارش عصر ارتباط آمده، موضوع تحریم است که وزیر ارتباطات ضمن اذعان به این موضوع چنین می گویند:
• در دوره تحریم هم این امکان نبود که اپراتور چهارم بتواند از حضور سرمایه‌گذاران خارجی بهره بگیرد.
ایشان و یقینا دست اندرکاران رسانه تخصصی عصر ارتباط به خوبی می دانند که درآن مقطع شرکت آی دیت علی رغم داشتن قرارداد و به دلیل عدم امکان واریز وجه قرارداد از طریق شبکه بانکی کشور کار طراحی شبکه را نیمه کاره رها کرد و شرکت اورنج بعد از هفت ماه مذاکره بدلیل عدم  موافقت دولت فرانسه  حاضر به همکاری با ایرانیان نت نشد تا آنکه بعد از توافق هسته ای ورفع تحریم  ها شرکت دتکام آلمان کار نیمه کاره آی دیت را کامل نمود. لازم به یادآوری است که((برجام)) در دیماه 1394 قطعیت یافت و تا اجرایی شدنش ، دستکم شش ماه و در زمینه تبادلات بانکی و پولی بعضا تا کنون زمان برده است.بنابراین ایرانیان نت نه آنطور که نویسنده ادعا می کند به شش سال ، بلکه در عمل شش ماه امکان جلب و جذب سرمایه گذار، امکان خرید تجهیزات با دست باز و از کمپانی هایی که مزیت نسبی افزونتری برخوردارند را داشته است از یاد نبریم مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه علیه کشورمان از جمله موانعی که برسر تبادلات پولی و بانکی ایجاد کرده بودند حتی خرید دارو ویا شیرخشک که نه در لیست کالاهای تحریمی بوده و نه کاربرد نظامی و امنیتی داشته را هم با مشکلاتی مواجه کرده بود اما ایرانیان نت علیرغم تمام معذورات موفق شد در دو کلانشهر فعالیت عملیاتی را آغاز کند و هم در جلب و جذب سرمایه گذار خارجی موفق عمل کرد ، موفق شدیم امکانی فراهم کنیم تا مسئولان محترم بتوانند راه ورود سرمایه گذار به کشور و حوزه آی تی را هموار ، مقدور و ممکن سازند.

بخش دوم: ابهامات
ابهاماتی که از سوی نگارنده محترم درخصوص فایده ایجاد فیبرنوری مطرح شده به شرح زیر بوده است .
• برخی از صاحب‌نظران حوزه آی‌تی معتقدند که کشور اصولا در شرایط حاضر نیازی به ایجاد اپراتور جدید برای اتصال فیبر نوری به منازل یا سازمان‌های دولتی ندارد و همین امکانات و زیرساخت حال حاضر نیز برای برطرف کردن نیاز کشور کفایت می‌کند. این منتقدان معتقدند که به دلیل کم بودن حجم محتوای داخلی روی اینترنت این پروژه عملا تاثیر چندانی برای کاربران نخواهد داشت.
و درجای دیگرگفته است:
• از آنجا که شرکت مخابرات و بسیاری از شرکت‌های دولتی و عمومی دیگر اقدام به ایجاد زیرساخت‌های فیبر نوری در اغلب نقاط کشور کرده‌اند، ایجاد موازی این شبکه با توجه به هزینه‌های هنگفت، چندان به صرفه نیست.
اگر چه این اظهار نظرها هر از گاهی از سوی برخی فعالان حوزه مطرح می شود اما به نظر می رسد هیچ استدلال محکمی در پی ندارند و با اندک تعمقی می شود فهمید که از بی اطلاعی ویا بی توجهی به سیاست های حوزه ناشی می شود.
در سال های نه چندان دور، در حوزه ارتباطات سیار و اپراتورهای ارایه دهنده خدمات اینترنتی (PAP ) نیز از این نظرها دیده و شنیده می شد که با گذشت زمان نگاه علمی ودرست رگولاتوری به این مقوله به اثبات رسید.
به نظر نمی رسد که امروزه هیچ صاحب نظری در حوزه IT نقش مثبت تعدد اپراتور ها را چه درحوزه ارتباطات سیار وچه در حوزه خدمات اینترنتی منکر شود.رقابت یکی از رموز تحرک و پویایی محسوب می شود. منتقدان از یک طرف وقتی انحصار محدود(بلحاظ جغرافیایی و زمانی)  ایرانیان نت که هموار کننده جلب سرمایه گذاران است را منافی اصل رقابت و بازار آزاد می خوانند از طرف دیگر در تناقضی آشکار ، فقط حضور یک اپراتور بعنوان فعال مایشا در حوزه فیبر نوری را به صرفه و صلاح می دانند!
پس چگونه ممکن است در اجرای شبکه FTTH که نقشی محوری دارد و رویکرد همه دولت ها، درهمه کشور ها، سرعت بخشیدن به اجرای آن از طریق حمایت های حقوقی، ارایه بسته های مشوق مالیاتی و ارایه یارانه در اجرای پروژه می باشد چنین نظری در نگرش صاحب نظران دیده شود؟ مگر آنکه از بیان این مطالب نیت دیگری در بین باشد.
به صرفه بودن اجرای این شبکه با وجود اپراتورهای دیگر را نیز ، طرح تجاری تعیین می کند و البته بازگشت سرمایه درآن طولانی است اما ضرورت اجرای این شبکه به قدری است که طولانی بودن بازگشت سرمایه را توجیه میکند.

بخش سوم نگاهی کوتاه به تاریخچه ایرانیان‌نت
اغلب مطالبی که ذیل عنوان تاریخچه ازسوی نگارنده آمده، همانی است که از سوی شرکت ایرانیان نت اعلام شده و یا در اسناد ومدارک مطروحه درج شده است.
سهامداران ایرانیان نت را همان شرکت هایی تشکیل می دهند که درگزارش به شرح زیر ذکر شده است.
• شرکت ارتباطات زیرساخت به نمایندگی از وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات و دولت در حال حاضر 20 درصد سهام شرکت ایرنیان‌نت را در اختیار دارد. شرکت‌های گسترش الکترونیک سینا، گسترش الکترونیک مبین ایران، فناوران توسعه ارتباطات پایوران و صندوق بازنشستگان کارکنان صنعت نفت نیز صاحب 80 درصد باقی‌مانده سهام این شرکت هستند.
اهداف تشکیل شرکت ایرانیان نت و ماموریت فاز اول آن نیز به خوبی درگزارش درج شده است.
• اپراتور چهارم یا همان ایرانیان‌نت با هدف پیاده‌سازی و بهره‌برداری از شبکه فیبرنوری، فعالیت خود را از دی ماه سال 1391 آغاز کرده است.
• قرار شد ایرانیان‌نت در فاز اول هفت شهر تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، تبریز، کرج و قم به شبکه فیبرنوری مجهز شوند که البته فاز اول محقق نشد
در این زمینه مواردی نیز درگزارش عصر ارتباط وجود دارد که با توجه به ایرادهای وارده بر پروانه، نیازمند توضیح است. این موارد عبارتند از:
• برای ایجاد و بهره‌برداری 18 ماه فرصت داده شد.
• با توجه به خلف وعده‌های پی‌ در پی ایرانیان‌نت در اجرای پروژه و نیز برخوردهای دوگانه وزارت ارتباطات با این اپراتور (که خود نیز یکی از سهامداران آن است) تاکنون این امر محقق نشده است.
• مدیرعامل ایرانیان‌نت اعلام کرد طی سال‌های 93 و 94 یک میلیون پورت پرسرعت بر مبنای فیبر نوری را که در هفت شهر در نظر گرفته شده واگذار می‌کند.
•  ایرانیان‌نت طبق آنچه در پروانه‌اش آمده می‌بایست ظرف 10 سال هشت میلیون کاربر ایرانی را به شبکه‌ فیبر نوری آن هم با سرعت 20 مگابیت بر ثانیه متصل کند که با توجه به شیوه عمل آن در سال‌های اخیر این امر ناممکن به نظر رسید و به نوعی با توجه به کندی در اجرا بازنگری در طرح تجاری، مدل اقتصادی و غیره را بیش از پیش کرده است.
فرصت 18 ماهه ی  تعیین شده چنانکه ذکر شد نه تنها با واقعیت اجرای پروژه ای به این بزرگی درایران همخوانی نداشته بلکه در هیچ جای دنیا نیز مسبوق به سابقه نیست.
چنانکه در گزارش سالیانه شورای فیبر به منازل اروپا می خوانیم: تحلیل گران معتقدند: اگر روند پیشرفت پروژه های فیبر نوری به منازل (ftth ) در اروپا با سرعت کنونی ادامه یابد حدود430 سال طول می کشد تا کل اروپا به فیبر نوری متصل شود.
همچنین در بخشی از این گزارش آمده است : اروپایی ها امیدوارند تا سال 2020 بتوانند 36 میلیون خانوار را به ftth متصل کنند. واین درحالی است که حدود 150 شرکت، اپراتور و  وندور مخابراتی دنیا در شورای فیبر به منازل اروپا فعال هستند،
به نظر نمی رسد که علت کندی سرعت اجرای پروژه های ftth در اروپا نداشتن تجهیزات باشد. بلکه اصلی ترین چالش مهم آنها هزینه اجرای شبکه های فیبر نوری به منازل و دیگری شهرداری هاست.
این دو عامل درایران نیز علاوه بر عوامل دیگر بعنوان اصلی ترین موانع عدم تحقق وعده های این اپراتور بوده است که اگر در زمان صدور پروانه کمترین بنچ مارکی دراین زمینه انجام می شد یقینا پروانه ای با این تعهدات برای شرکتی نو پا وشبکه ای به این مهمی صادر نمی شدکه امروز نیازمند پاسخگویی به عصر ارتباط باشد.
و این موضوعی است که اکنون وزارت  ارتباطات وفناوری اطلاعات ورگولاتوری نیز آن را می دانند و یقیننا همین موضوع است که به قول عصر ارتباط باعث برخورد های دوگانه از سوی ایشان می شود.
ازیک سو ایرانیان نت را برای انجام تعهدات مندرج درپروانه تحت فشار قرارداده اند و از سوی دیگر می دانند با شرایط گذشته همه تاخیرها قابل تصور و پذیرفتنی است.

بخش چهارم اقدامات انجام شده
گزارش عصر ارتباط با ذکر مطالبی انتقادی در باب اقدامات انجام شده، موارد زیر را متذکر شده است.
• پنج سالی می‌شود که قرار است ( اپراتور چهارم )  فیبر نوری در کشور ایجاد کند،
• با گذشت نزدیک به 5 سال هنوز خبری از خروجی مطابق با تعهدات نیست.
• بنابر گفته روابط عمومی ایرانیان‌نت به خبرنگار ما این شرکت تاکنون صرفا تعداد محدودی پورت به صورت آزمایشی در کرج و نمایشگاه بین‌المللی تهران ارایه کرده است و هنوز آثاری از اتصال یک میلیون پورت نبوده و نیست.
اگرچه موارد فوق کاملا صحیح است. اما اجرای شبکه دسترسی فیبرنوری در نمایشگاه بین المللی تهران که از سال 1394 به شرکت کنندگان این نمایشگاه سرویس FTTx ارایه می کند اقدامی بودکه اشکالات بسیاری از چگونگی تحقق اهداف تعیین شده برای ایرانیان نت را روشن کرد.
درشرایطی که در نقطه نقطه شهر های مورد هدف، امکان حفاری به لحاظ وضعیت تردد در ساعات مختلف شبانه روز وجود نداشت و شهرداری ها نیز نه اینکه نخواهند بلکه نمی توانستند با این شرکت همکاری کنند، چگونه انتظار انجام کاری به این بزرگی از یک اپراتور می تواند وجود داشته باشد.
این درحالی بود که اپراتور غالب کشور نیز هیچگونه همراهی نه تنها با اپراتورهای نوپا بلکه با وزارت ارتباطات نیز در سال های اخیر نداشت و اجازه استفاده از کانال ها وداکت های مخابراتی را به سایرین نمی داد.
تنها گزینه پیش روی شرکت ایرانیان نت استفاده از امکانات سایر سازمانها وشرکت های دارای شبکه اختصاصی بود که نگارنده خود به مشکلات این موضوع به خوبی پرداخته است البته ذکر این نکته هم ضرورت دارد که مصاحبه ای با مدیر روابط عمومی صورت نگرفت بلکه نویسنده طی تماسی  بعنوان روشن شدن ذهن خویش پرسید که در کرج سرویس دهی آغاز شده است و پاسخ روشنی که به ایشان داده شد این بود : آری در کرج به سرویس دهی رسیده ایم اما با توجه به اقتضائات فنی پروژه برای زمانی محدود بطور آزمایشی جهت تست ،  سرویس دهی ارائه شده تا نواقص احتمالی رفع شود لذا انجام هر گونه(( مصاحبه)) با ایشان تکذیب می شود روزانه بعضا دهها تماس تلفنی ناشناس با روابط عمومی گرفته شده درباره پروژه ها ، اشتغال ، آگهی پیمانکاری و ...سوالاتی مطرح  می شود اما مصاحبه منوط به کسب اجازه از شخص مصاحبه شونده است ، گذشته از این در نوشتار نویسنده محترم ،  نکاتی علاوه بر این نیز ملاحظه می شود که حاکی از غیر حرفه ای بودن ایشان است برای مثال وقتی به تذکرات و حتی اخطارهای ((شفاهی)) سازمان تنظیم مقررات به ایرانیان نت اشاره و این کذب را تکرار کرده ،  نمی دانند در صورت حضور در محکمه چگونه قادر به اثبات ادعای خویش هستند؟!
• مسوولان اپراتور چهارم می گویند: می‌شود با اتصال و استفاده از زیرساخت ایجاد شده از سوی نهادهایی مثل راه‌آهن، توانیر و سایر سازمان‌هایی که زیرساخت‌های اختصاصی دارند، عملا بیشتر مناطق کشور را به فیبر نوری این اپراتور متصل کرد.
•    تجربه سال‌های اخیر نشان داده است که بیشتر نهادها و سازمان‌های که فیبر اختصاصی دارند به دلایل و ملاحظاتی تمایلی برای به‌اشتراک‌گذاری بسترهای خود ندارند.
بنابراین اجرای شبکه ای ولو به شکل پایلوت برای کسب اطلاعات اجرایی برای این شرکت لازم و ضروری بود.
چنانکه پس از اجرای شبکه و بهره برداری از آن درنمایشگاه بین المللی تهران، با توجه به مشکلات اجرایی شبکه در تهران، نسبت به اجرای شبکه در کرج اقدام شد که تا این لحظه تمام تجهیزات شبکه در این شهر نصب و راه اندازی شده و تعداد معدودی مشترک VIP  به منظور تست شبکه از آن بهره برداری می کنند تا پس از سپری شدن زمان تست وکنترل و کسب مجوزهای لازم برای سرویس دهی عمومی اقدم شود.

سرمایه گذار خارجی در پروژه فیبرنوری ایران
ورود سرمایه گذار خارجی برای مشارکت در اجرای شبکه فیبرنوری به اشکال مختلف درگزارش مطرح شده و نقش وزیر ارتباطات دراین خصوص به خوبی نمایان است. اما تشکیک دراین مقوله که با پیگیری وهمراهی وزیر محترم ارتباطات برای کمک به اجرای یک پروژه ملی با ضرورت های بالا صورت گرفته چندان منطقی به نظر نمی رسد.
در گزارش آمده است:
• اسفند سال 94 وزیر ارتباطات در صفحه اینستاگرام خود نوشت:‌ با توجه به "مذاکرات اخیر با شرکت‌های بزرگ" جهت ورود و سرمایه‌گذاری در پروژه رساندن فیبر نوری به درب منازل، امیدواریم از ابتدای سال آینده [سال گذشته!] عملیات اجرایی پروژه آغاز شود.
• در واپسین روزهای دولت یازدهم اما ناگهان خبر رسید که این اپراتور در محل کار وزیر ارتباطات با یک شرکت خارجی قرارداد امضا می‌کند.
• 18  اردییهشت، شرکت ایرانیان‌نت و MTN با حضور محمود واعظی وزیر ارتباطات کشور در پشت درهای بسته قراردادی امضا کردند که گفته می‌شود به موجب آن 750 میلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم و غیرمستقیم برای ایجاد شبکه فیبر نوری طی چهار سال در هشت کلان‌شهر انجام می‌شود.
• ایرنیان‌نت در اقدامی جدید و با ترکیبی جدید 49 درصد سهام خود را به MTN واگذار کرده تا شاید با کمک این شرکت خارجی موفق به انجام تعهدات خود شود.
• هیچگونه اطلاعات مشخص و جزیی از چند و چون این قرارداد، نحوه انتقال سرمایه، زمانبندی اجرای پروژه، تعهدات طرفین قرارداد و بسیاری از جزییات دیگر در دست نیست.
دراین خصوص آنچه مهم است و چنانکه در گزارش آمده؛ قرار است یک شرکت خارجی بعنوان سهامدار جدید سرمایه به این پروژه مهم، زیرساختی و به قول نگارنده گزارش « معطل » تزریق کند و این موضوعی است که شرکت ایرانیان نت در طول سال های گذشته مشتاق انجام آن بوده و امروز با مساعدت وزیر محترم ارتباطات و سهامداران محترم شرکت تحقق یافته و می رود که اجرای یک پروژه ملی و ضروری با سرمایه های خارجی و داخلی که سال ها در انتظار آن بوده ایم به سامان برسد.
درست است که پرونده ایرانیان‌نت در دولت یازدهم نیز بی‌نتیجه باقی ماند و به دولت دوازدهم به ارث ‌رسید اما همه سؤالات از آنجا ناشی شده است که تعهدات مندرج در پروانه بی آنکه به امکان اجرایی بودن آن فکری شده باشد از دولت دهم به دولت یازدهم وبه ارث رسیده و مدت زمانی که در دولت یازدهم می توانست صرف اجرای پروژه شود صرف اصلاح نواقص و تکمیل نادیده های این پروژه شد.

بخش آخر تکرار یک تجربه تکراری
ازآنجاییکه " تکرار یک تجربه تکراری" موضوعی است که به حوزه سیاستگذاران حوزه IT باز میگردد، اگر نیازمند پاسخ باشد یقینا از سوی آنها پاسخ داده خواهد شد و این شرکت در این مغوله وارد نمی شود اما چیزی که بایدگفت این است که؛ توجه به بازگشت سرمایه از پروژه ای که ضرورت اجرای آن برای همگان روشن و امکان اجرای آن چنین سخت است، طبیعی ترین حقی است که باید برای سرمایه گذار قایل بود.
والسلام

منبع: عصر ارتباط

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو