سامانه های برخط باید گسترده تر و هماهنگی بهتر با نیروی انسانی سازمانها تلفیق شوند تا دولت الکترونیک معنای حقیقی به خود بگیرد و کاربران هم بدانند درخواست خود را باید حضوری پیگیری کنند یا غیر حضوری.
رسانههای اجتماعی را می توان در هشت گروه دستهبندی کرد. شبکههای اجتماعی، وبلاگها، ویکیها، پادکستها، فرومها، کامیونیتیهای محتوایی، میکرو بلاگها،اپلیکیشن های پیام رسان. علاوه بر اینها برخی سایتهای «دنیای مجازی» از قبیل سکندلایف (Second Life) هم گونه دیگری از رسانههای اجتماعی هستند که در سالهای آینده گسترش بیشتری خواهند داشت.